تاثیرات ماریجوانا در سنین مختلف متفاوت است. زمان بندی بسیار مهم است. عوامل بسیاری در چگونگی تأثیر هر موادی بر مغز نقش دارند. سن شما در زمان مصرف هر موادی یکی از مهمترین عوامل است. فاکتورهای دیگر شامل یکپارچگی سد خونی مغزی و بلوغ و کارایی کبد و کلیه ها است. عملکرد این موارد با بالارفتن سن در بدن تان متفاوت خواهند بود. هیچ موادی همیشه مفید یا همیشه مضر نیست. ماریجوانا نمونه بسیار خوبی از این اصل است.

ماریجوانا پرکاربردترین ماده غیرقانونی جهان است. با این حال، مضرترین ماده مصرفی توسط انسان نیست. مضر بودن بسیاری از مواد به نحوه تعامل آنها با مغز بستگی دارد. امکان ندارد کسی با مصرف بیش از حد ماریجوانا بمیرد، اما امکان مرگ در اثر مصرف بیش از حد الکل وجود دارد. دلیل آن توزیع گیرنده هایی در مغز است که به الکل یا شاهدانه پاسخ می دهند.


همچنین بخوانید: مصرف همزمان ماریجوانا و الکل چه مضراتی خواهد داشت؟


توجه: مجله وارونه به هیچ عنوان مصرف ماریجوانا را در هیچ سنی توصیه نمی کند و فقط قصد انتشار نتایج مطالعات علمی را دارد.

چگونه تاثیرات ماریجوانا در طی سنین مختلف متفاوت خواهد بود؟

ماریجوانا در  دوران جنینی:

مصرف ماریجوانا هنوز در بین زنان باردار رایج است. یک مطالعه طولی بزرگ سعی در ارزیابی عواقب مصرف ماریجوانا در دوران بارداری داشت. آنها تاثیر مصرف ماریجوانا روی جنین را قبل و بعد از اینکه مادر متوجه بادار شدنش شده باشد، بررسی کردند. قرار گرفتن در معرض ماریجوانا قبل از تولد، با افزایش میزان آسیب شناسی روانی در کودکان همراه بود، از جمله کمبود توجه، اختلالات فکری، مشکلات اجتماعی و اختلالات خواب و همچنین کاهش حجم ماده خاکستری. این تاثیرات گاهی تا میانه‌ی کودکی ادامه داشت.

مصرف ماریجوانا بعد از اینکه مادر متوجه باردار شدنش شده باشد، با کاهش وزن هنگام تولد و همچنین کاهش حجم کلی داخل جمجمه و حجم ماده سفید همراه بود. پیامدها روشن است: مغز قبل از تولد در برابر ماریجوانا بسیار آسیب پذیر است.


همچنین بخوانید: با عوارض کشیدن ماریجوانا در زمان حاملگی برای مادر و کودک آشنا شوید!


ماریجوانا در دوران نوجوانی:

به طور کلی، شواهد موجود نشان می دهد که مغز نوجوان هنوز در برابر کانابینوئیدهای برونزا آسیب پذیر است. اساساً، شاهدانه مسیر طبیعی بلوغ مغز را تغییر می دهد، اگرچه به نظر می رسد عواقب آن در دوران نوجوانی در مقایسه با دوران جنینی شدیدتر نباشد. شواهد ترکیبی از مطالعات بی شمار انسانی و حیوانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ماریجوانا در دوران نوجوانی امکان ایجاد تغییرات ظریف اما پایدار در عملکرد و رفتار مغز را دارد. شدت آن با توجه به مدت زمان استفاده، سن فرد در اولین استفاده و آسیب پذیری های ژنتیکی زمینه ای که به احتمال زیاد در دوران بلوغ ظاهر می شوند، از جمله آسیب شناسی های مختلف، متفاوت است.


همچنین بخوانید: آیا ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد؟ روانپریشی در کمین نوجوانان


ماریجوانا در میانسالی تا پیری:

مصرف ماریجوانا در افراد مسن بیشتر دیده می شود. اکثر کاربران این گروه، در درجه اول بین 50 تا 60 سال، بیشترین دلیل روی آوردن به ماریجوانا را کاهش درد ناشی از بیماری یا جراحت اعلام می کنند. بیشتر بیماران گزارش می کنند که اگرچه ماریجوانا نسبت به داروهای مسکن بدون نسخه یا نسخه پزشک موثرتر نیست، اما عوارض جانبی ناخوشایند کمتری دارد.

یک مطالعه رابطه بین مصرف ماریجوانا پزشکی طولانی مدت و عملکرد شناختی را در یک نمونه از بیماران میانسال و مسن تر با درد مزمن را ارزیابی کرده است. نتایج آنها نشان می دهد که استفاده از ماریجوانای پزشکی تأثیر منفی بر شناخت بیماران مسن ندارد. بسیار مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه، و همچنین اکثر مطالعات اپیدمیولوژیک، از کل گیاه به جای قسمت های خاص یا عصاره های خاص گرفته شده از آن استفاده کرده است. هنوز تاثیرات اجزای خاص این گیاه کاملاً مشخص نشده است. در واقع، ممکن است دریابیم که این تاثیرات ممکن است تنها در اثر اقدامات کل اجزای تشکیل دهنده گیاه باشد.


همچنین بخوانید: تاثیرات ماریجوانا روی عملکرد شناختی ذهن در 72 ساعت بعد از مصرف


چرا تاثیرات ماریجوانا در سنین مختلف متفاوت است؟

پاسخ به این سوال ناشناخته مانده است، اما یک مکانیسم جذاب بالقوه وجود دارد که شامل اتفاقاتی است که برای سلولهای بنیادی مغز شما رخ می دهد.

سلول های بنیادی تحت نوروژنز (تولید و تکثیر سلول های عصبی مغز) قرار می گیرند و هر روز سلول های عصبی جدیدی به دنیا می آورند. نوروژنز به وضوح برای مغز در حال رشد، از دوره قبل از تولد تا نوجوانی بسیار مهم است. نوروژنز در حدود میانسالی شروع به کاهش می کند و تقریباً تا زمان پیری متوقف می شود. مطالعات متعدد تصویربرداری PET از انسان نشان می دهد که کاهش نوروژنز به دلیل افزایش سطح التهاب مغزی است که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد. کاهش نوروژنز احتمالاً زمینه ساز اختلالات مربوط به سن در یادگیری و حافظه و افزایش میزان افسردگی است.

تحقیقات جدید نشان داده است که دوز بسیار کم ماریجوانا به صورت روزانه در سنین بالا می تواند به طور قابل توجهی التهاب مغز را کاهش دهد. نتایج همچنین نشان داد که گیرنده های تحریک کننده ماریجوانا، روی سلول های بنیادی زنده مانده می توانند نوروژنز را بازیابی کنند.

در ادامه بخوانید: 

حقایق علمی ناگفته درباره ماری جوانا (گُل) پر مصرف ترین ماده روانگردان جهان!!!

کشیدن ساقه‌ی ماری جوانا مضر است؟

تاثیر ماری‌جوانا بر قلب و مغز ؛ خطر سکته را جدی بگیرید! 

ماری جوانا و خاطرات کاذب ؛ ممکن است خاطرات تان واقعی نباشند!