تاثیرات ماریجوانا روی عملکرد شناختی ذهن در 72 ساعت بعد از مصرف چگونه است؟ محققان می گویند “مه یا ابهام مغز” ناشی از ماری جوانا تنها سه روز ادامه دارد. با این حال، متخصصان دیگر می گویند ماریجوانا هنوز هم اثرات طولانی مدت بر روی نوجوانان دارد.



اثرات ماری جوانا در رشد مغزی نوجوانان و بزرگسالان همچنان یک موضوع بحث برانگیز است. مطالعات قبلی، استفاده از ماری جوانا در نوجوانان را با خطرات رشدی بیشماری از جمله کاهش توانایی شناختی مرتبط کرده است. اما مطالعه ای دیگر این نتایج را به چالش کشیده است. 

این مطالعه که در ماه جاری در مجله روانپزشکی JAMA منتشر شد، نتیجه گیری می کند که تحقیقات قبلی “ممکن است در ارزیابی قدرت و پایداری نقایص شناختی مرتبط با استفاده از ماریجوانا غلو کند”.

علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که بیش از 72 ساعت از مصرف ماری جوانا خودداری کردند، پس از آن دوره زمانی دچار مشکلات شناختی ناچیز بودند.

“تحلیل های ما حاکی از ارتباط قابل تشخیص اما محدود بین مصرف کانابیس و عملکرد شناختی در نوجوانان و بزرگسالان است. برای اکثر افراد، چنین تأثیراتی به ویژه پس از پرهیز مصرف، ممکن است از نظر بالینی اهمیت بالایی داشته باشد. ”

تاثیرات ماریجوانا روی عملکرد شناختی ؛ خنثی یا منفی؟

یک متاآنالیز به بررسی داده های 69 مطالعه ی منتشر شده بین سال 1973 و 2017 پرداخت. با انجام این تجزیه و تحلیل، دانشمندان توانستند تخمین های دقیق تری بزنند که این تأثیرات چقدر بزرگ هستند و چقدر ماندگاری دارند، و نتیجه گیری های زیادی را که در طی سال ها به دست آمده است را بررسی کنند. 

“نتیجه گیری با نتایج مطالعات قبلی سازگار است – به ویژه، مطالعات طولی دوقلوها که اخیراً گزارش می دهند که استفاده از کانابیس به طور مستقل با هرگونه تغییر باقیمانده در هوشبهر یا عملکرد اجرایی همراه نیست.”

مخالفت همچنان نیرومند است!

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) قاطعانه با قانونی شدن ماری جوانا هم برای مصارف تفریحی هم پزشکی مخالف است.

دکتر شریل رایان، رئیس کمیته استفاده و پیشگیری از مواد AAP گفت: “ما هنوز نگرانی های قابل توجهی در مورد تأثیر مصرف ماری جوانا از سوی نوجوانان – بر رشد عاطفی و روانی آنها – داریم و داده ها هنوز نیاز دارد تا تأثیرات احتمالی بر رشد مغزی و وضعیت بدنی را تأیید کند.” 

این متاآنالیز به بررسی عملکرد شناختی محدود شده است، و رایان گفت: نگرانی های بیشماری برای نوجوانان با استفاده از ماری جوانا وجود دارد، از جمله سلامت ریه، خطر ابتلا به روان پریشی و عدم پیشرفت تحصیلی.

از طرفی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، برای اولین بار، Epidiolex دارویی که از کانابیس ساخته می شود و برای معالجه صرع مفید است را تصویب کرد.