ده عامل موثر در سلامتی و بیماری پوست شما

این گزارش تاثیرات ورزش بر سلامتی پوست را بررسی میکند. تعجبی ندارد که بگوییم ورزش کردن می تواند پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. در هر حال پوست بزرگ ترین عضو بدن شماست و تحت تاثیر بسیاری از عادت های زندگی و انتخاب ها مانند ورزش روزانه قرار می گیرد.



در این مطلب برای یادگیری تاثیرات ورزش بر سلامتی پوست با متخصصین این حوزه مصاحبه شده است. معمولا ورزش موجب میشود پوست سالم تر و شاداب تر به نظر برسد. بر اساس گفته های متخصص پوست و زیبایی دکتر مارسیا گارشیک، ورزش مداوم موجب میشود پوست شما ظاهر بهتری داشته باشد.

تاثیرات مثبت ورزش بر سلامتی پوست

ورزش کردن موجب افزایش ضربان قلب و بالا رفتن گردش خون و اکسیژن رسانی به پوست میشود. همین عامل باعث سلامتی پوست، افزایش کلاژن سازی، تولید سلول های پوستی، شفافیت پوست و حتی جلوگیری از پیری میشود.

دکتر گارشیک خاطر نشان کرده، عرق کردن در حین ورزش می تواند منافذ پوست را از آلودگی پاک کند. البته زمانی که پیش از ورزش پوست خود را از هر عاملی که موجب بسته شدن این منافذ میشود، مانند مواد آرایشی و مواد پاک کننده پاک کرده باشید. 



درخشش پوست پس از ورزش

از جمله تاثیرات ورزش بر سلامتی پوست افزایش جریان خون است. افزایش جریان خون در حین ورزش میتواند موجب درخشش پوست شما پس از ورزش بشود. اگر حس کردید که پس از ورزش پوست تان درخشش خاصی دارد رویا پردازی نکرده اید. درخشش پوست پس از ورزش واقعی است و میتواند تا چند ساعت پس از ورزش ادامه داشته باشد.

بر اساس گفته های دکتر کاتلین کوک سوزی استاد یار در زمینه پوست و مو و زیبایی در دانشکده پزشکی یول، درخشش پوست پس از ورزش که توسط بسیاری از ورزشکاران تجربه شده است در واقع ترکیبی است از افزایش گردش خون (خون رسانی بیشتر به پوست)، پوست مرطوب شده با عرق، و هورمون اندورفین که در حین ورزش ترشح میشود. 



ورزش در هوای آزاد

اگر مراقب نباشید ورزش در فضای آزاد ممکن است خطر آفتاب سوختگی داشته باشد. اگر تصمیم به ورزش در هوای آزاد گرفتید قبل از بیرون رفتن تمامی قسمت هایی که در معرض نور خورشید هستند را به کرم ضد آفتاب آغشته کنید؛ بدون توجه به اینکه در چه ساعتی از روز و در چه شرایط آب و هوایی ورزش میکنید .

دکتر گارشیک میگوید شما به کرم ضد آفتابی که اس پی اف ٣٠ و یا بالاتر داشته باشد نیاز دارید و باید حداقل هر دو ساعت دوباره از کرم ضد آفتاب روی پوستتان استفاده کنید. اگر عرق میکنید میزان ضد آب بودن کرم خود را در نظر بگیرید و بیشتر از حالت معمول از کرم استفاده کنید. برای پوست صورت از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید که از بسته شدن منافذ پوستی توسط کرم و ریزش عرق جلوگیری میکند.

جوش ها و خارش آزاردهنده ناشی از عرق کردن پس از ورزش

ورزش کردن گاهی ممکن است موجب خارش و جوش در قسمت های مختلف پوست شود. دکتر گارشیک خاطر نشان کرده خارش و جوش به علت جساسیت ناشی از مرطوب شدن پوست در نواحی مختلف ایجاد میشود. وقتی این اتفاق بیافتد شما میتوانید از ضد عرق های قوی برای جلوگیری از عرق کردن که موجب خارش و جوش شده استفاده کنید یا اینکه از لایه ی ضخیمی از پماد در ناحیه ای که خارش دارد استفاده کنید.



دکتر سوزی میگوید برای جلوگیری از ابتلا به این جوش ها بسیار مهم است که سطح پوست خود را مانند قسمت های داخلی ران، کپل ها و زیر سینه ها خشک نگه داشته شوند. اگر این قسمت ها برای مدت طولانی خیس بمانند ممکن است مبتلا به سرخی و خارش پوست شوید که در واقع قسمت هایی از پوست شما را قرمز و ملتهب میکند و موجب رشد قارچ در آن ناحیه میشود. 

ورزش کردن موجب تشدید روزاسه میشود 

بر اساس گفته های دکتر گارشیک ورزش کردن موجب افزایش جریان خون به پوست، قرمزی و وخامت روزاسه در افراد مبتلا به این بیماری میشود. او گفته درمان های مدت دار متنوعی برای روزاسه وجود دارد از جمله داروهای خوردنی، کرم های موضعی و  لیزر.

ولی در مورد درمان کوتاه مدت برافروختگی پس از ورزش میتوان ازسرم های آرام بخش که برای کاهش قرمزی پوست ساخته شده اند استفاده کرد. 

اگر در حین ورزش آرایش داشته باشید ممکن است منافذ پوستتان بسته شوند 

بر اساس گفته های دکتر گارشیک اگر با آرایش ورزش میکنید منافذ پوستتان بسته میشوند و از آزاد سازی عرق جلوگیری میشود که این عامل خود موجب لکه دار شدن و جوش زدن پوست میشود.

قبل از ورزش شما باید آرایشتان را پاک کنید و پوستتان را به طور کامل تمیز کنید تا از جوش های پس از ورزش جلوگیری کنید. دکتر گارشیک پیشنهاد میکند که از پاک کننده معمولی یا دستمال پاک کننده آرایش یا آب مسیلر استفاده کنید. 



دوش نگرفتن پس از ورزش علت تشدید آکنه است 

حتی اگر تمام آرایشتان را پاک کرده باشید و اصلا عرق نکرده باشید پس از مدت کوتاهی ورزش حتما باید لباس ورزشیتان را عوض کنید و به حمام بروید. ما میدانیم که اگر عرق برای مدت طولانی بر روی پوست بدن بماند ممکن است موجب تجمع باکتری و بسته شدن منافذ پوست بشود.

بنابراین اگر به درستی تمیز نشود موجب جوش و اکنه میشود. ورزش برای بعضی ها موجب مشکلات در پوست سر میشود. فعالیت بیشتر موجب عرق کردن بیشتر در پوست سر میشود که در بعضی افراد عاملی است برای سوزش و خارش. دکتر گارشیک گفته است هر چه قدر پوست سر چرب تر باشد امکان رشد قارچ بیشتر است.

این خود عاملی است برای درماتیت سبوره ای . این بیماری حالتی از التهاب پوستی است  که موجب پوسته شدن و ایجاد تکه های فلس مانند و حتی قرمزی در بسیاری از قسمت های بدن به خصوص پوست سر میشود. شامپو های ضد شوره اکثر اوقات این مشکل را برطرف میکنند . خوشبختانه اکثر اوقات این مشکل بدون درمان حل میشود. 



اگر مراقب نباشید ورزش کردن در مکان های عمومی ممکن است موجب بیماری پوستی شود 

بعضی بیماری های شایع پوستی مانند عفونت قارچی، ویروس پاپیلومای انسان که موجب زگیل ناحیه تناسلی میشود و زرد زخم که به علت ورود باکتری به خراش یا بریدگی ایجاد میشود و موجب سوزش پوست میشود همگی در مکان های عمومی ایجاد میشوند.

خوشبختانه اکثر این بیماری های پوستی با دارو های آزاد موجود در بازار و با ویزیت یک متخصص قابل درمان هستند. امکان ابتلا به چند بیماری پوستی علت خوبی  برای ورزش نکردن نیست.

مساله این است که به فکر تمیز کردن وسایلی باشید که استفاده می کنید. از استفاده از حوله های دیگران خودداری کنید. قبل از یوگا تشک های یوگا را خشک کنید. دستان خود را ضد عفونی کنید و هنگام دوش گرفتن در مکان های عمومی از کفش استفاده کنید. 

کاهش استرس ناشی از ورزش برای پوست مفید است 

ورزش مداوم باعث کاهش استرس میشود.تمرین روزانه تاثیرات مثبتی بر روی سلامت روان شما خواهد داشت. ممکن است این عامل ربطی به پوست نداشته باشد ولی ورزش روزانه باعث میشود پوست شما در بهترین حالت خودش باشد. ورزش باعث کاهش استرس و کاهش استرس بر روی زیبایی پوست تاثیر میگذارد. استرس عامل جوش زدن، خارش ، رزاسیا، اگزما، برافروختگی و حتی تجمع توده ی پوستی است.