تاثیر استرس بر حافظه و مغز چگونه است؟ یک تحقیق جدید ارتباط قوی بین افزایش سطح هورمون استرس (کورتیزول) و اختلال حافظه در افراد میانسال پیدا کرده است. تحقیقات نشان می دهد که دوره های طولانی استرس در افرادی که در 40 تا 50 سالگی خود به سر می برند می تواند باعث کاهش مهارت های شناختی و حتی انقباض مغز شود.

این مطالعه بیش از 2000 نفر را با سن متوسط 48 ساله مورد بررسی قرار داد. در ابتدای مطالعه افراد تحت آزمون شناختی و حافظه قرار گرفتند و پس از آن هشت سال بعد، آزمایشات مشابه با اسکن مغز MRI و نمونه های خون برای تعیین سطح کورتیزول انجام شد. کورتیزول یک هورمون شناخته شده است که توسط بدن تولید می شود تا به تنظیم متابولیسم، قند خون و پاسخ ایمنی کمک کند.


همچنین بخوانید:مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می شوند


تاثیر استرس بر حافظه و مغز

جاستین بی. نویسنده اصلی در این مطالعه می گوید: “کورتیزول بر روی کارکردهای بسیار مختلف اثر می گذارد، بنابراین مهم است که به طور کامل بررسی کنیم که چگونه سطح هورمون بالا ممکن است بر مغز تاثیر بگذارد. “در حالیکه مطالعات دیگر کورتیزول و حافظه را مورد بررسی قرار داده اند، ما بر این باوریم که مطالعه بزرگ و مبتنی بر جامعه ی ما برای اولین بار، سطح کورتیزول خون ناشتا و حجم مغز، و همچنین مهارت حافظه و تفکر افراد میانسال را بررسی کرده است.”

نتایج نشان داد که سطوح بالای کورتیزول می تواند با کاهش حافظه و ادراک بصری ارتباط داشته باشد. با توجه به ارتباط بین سطح کورتیزول و حجم مغز، محققان با یک ارتباط آماری معنی دار بین سطوح بالای کورتیزول و کاهش حجم مغزی شگفت زده شدند. عجیب تر اینکه، این رابطه همبستگی کورتیزول و حجم مغز در درجه اول در زنان  دیده می شود نه مردان.


همچنین بخوانید:بهترین روش برای مقابله با از دست دادن حافظه یا زوال شناختی


البته باید خاطر نشان کرد شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کورتیزول بالا می تواند به طور فعال این نقص شناختی را ایجاد کند. یکی دیگر از مشکلات مهم این مطالعه این است که با توجه به انجام تست شناختی در دو مرحله، تنها یک نمونه خون از هر یک از شرکت کنندگان جمع آوری شد. بنابراین معلوم نیست که سطح کورتیزول برای هر فرد به طور مستمر و بلند مدت بالا بوده است.

کورتیزول هورمونی است که حجم آن در طول روز نوسانات زیادی پیدا خواهد می کند.بنابراین بدون آزمایش های متعدد در افراد در طول یک دوره از زمان، سخت است که بگوییم این افراد مبتلا به سطوح کورتیزول بالا و ثابت هستند.

با این وجود، این مطالعه با یک تحقیق مناسب و معقول برای اثبات اثرات منفی سطوح پایدار کورتیزول بالا بر سلامت فرد مناسب است.ما می دانیم که استرس مداوم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، افزایش وزن و مشکلات گوارشی را افزایش دهد، به همین دلیل فرضیه ارتباط بین کورتیزول و اختلال شناختی دور از ذهن  نیست.

محققان پیشنهاد می کنند که پزشکان باید این مطالعه را به عنوان دلیل دیگری برای مشاوره با بیماران با سطوح بالای کورتیزول در نظر بگیرند.

در ادامه بخوانید: