تاثیر خودارضایی بر مغز

شاید این سوال به ذهنتان رسیده باشد که تاثیر خودارضایی بر مغز چگونه است؟ این تاثیرات مثبت هستند یا منفی؟ شایعات در این مورد زیادند و به همین خاطر این بار در مورد معایب و مزایای خودارضایی روی مغز برایتان می نویسم. با من و وارونه تا انتها همراه باشید.

اول از همه باید بگویم که تصمیم به اینکه خودارضایی کنید یا نه تنها بر عهده ی خودتان است. اما در مورد تاثیرات مثبت و منفی خودارضایی نکاتی هست که باید بدانید.


مطلب پیشنهادی مرتبط: چگونه اعتیاد به تماشای پورن را ترک کنم؟ 


تاثیر خودارضایی بر مغز

خودارضایی موجب ترشح هورمون می شود!

یکی از انواع تاثیر خودارضایی بر مغز ترشح هورمون هاست. هورمونهایی که در طول خودارضایی ترشح می شوند، به شرح زیر هستند.

دوپامین: این هورمون یکی از انواع هورمون های سرخوشی است که مغزتان در هنگام شادی ترشح میکند. این هورمون جزیی از سیستم جایزه دهی مغزتان است. پیشنهاد می کنیم که حتما با راه های طبیعی بالابردن دوپامین آشنا شوید.

اندورفین: این هورمون یکی از مسکن های طبیعی بدن است که درد و استرس تان را برطرف کرده و حس و حالتان را بهتر میکند.

اکسی توسین: این هورمون با نام هورمون عشق شناخته می شود. هورمونی که آدم ها را در جامعه کنار هم نگه می دارد.

تستوسترون: این هورمون در طول سکس ترشح می شود و موجب تحریک و نعوظ بیشتر می شود. البته فکر و خیال سکس هم موجب ترشح این هورمون می شود.

پرولاکتین: این هورمون بر خلق و خوی شما و سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد.

همین طور که قبلا هم گفتم خودارضایی موجب می شود مقادر بسیار خوبی از این هورمون ها در بدن ترشح شود. به همین دلیل است که گفته می شود تاثیرات این هورمون بر مغز و سلامتی کلی بدنتان را نمی توان ندید گرفت.


مطلب مرتبط: 7 تصور اشتباه در مورد خودارضایی که نباید آنها را باور کنید! 


تاثیر این هورمون ها بر خلق و خوی شما

دوپامین، اندورفین و اکسی توسین هورمون های سر خوشی هستند که موجب کاهش استرس و ایجاد حس آرامش می شوند.

تاثیر ارگاسم بر تمرکز

بدن ما اینطور طراحی شده که پس از ارگاسم به اوج کارایی اش می رسد. به همین دلیل است که گفته می شود هر گونه رابطه ی جنسی و البته رسیدن به ارگاسم تمرکز و کارایی مغز را بهتر می کند. البته هیچ توجیه منطقی برای این پدیده وجود ندارد. خیلی ها میگویند این تمرکز بالا نتیجه ی رسیدن به آرامش پس از ارگاسم است.

تاثیر ارگاسم بر کاهش استرس و عصبانیت

اکسی توسین یکی از هورمون هایی است که در طول رابطه ی جنسی ترشح می شود. این هورمون که با نام هورمون عشق شناخته می شود، در کاهش استرس و افزایش حس آرامش تاثیر بسزایی دارد. گفته می شود اکسی توسین موجب کاهش فشار خون و کاهش کورتیزول می شود. چون کورتیزول باعث ایجاد استرس می شود، بدن پس از کاهش این هورمون به آرامش می رسد. پس اگر می خواهید پس از داشتن روزی سخت و فشار کاری به آرامش برسید رسیدن به ارگاسم را امتحان کنید.

تاثیر ارگاسم بر خواب

خیلی ها می گویند که پس از رسیدن به ارگاسم خواب خوبی را تجربه کرده اند. که البته جای تعجبی هم ندارد. اگر می پرسید چرا باید بگویم که هورمون های اندورفین و اکسی توسین باعث ایجاد حس آرامش می شوند. همین حس آرامش به خوابتان کمک میکند. چرا که کاهش استرس و آرامش اعصاب به داشتن خواب راحت کمک بسزایی می کنند.


همچنین بخوانید: چرا به ارگاسم نمی رسم؟ 6 مورد از دلایل اختلال ارگاسم در زنان 


تاثیر رسیدن به ارگاسم بر اعتماد بنفس

رسیدن به ارگاسم موجب افزایش اعتماد به نفس شما می شود. زندگی جنسی خوب یعنی شما شناخت مناسبی از بدنتان دارید و برای خودتان وقت می گذارید. هر چه بیشتر در مورد بدنتان بدانید، حس لذتتان از رابطه جنسی بیشتر می شود.

خیلی از سکس تراپیست ها پیشنهاد میکنند که برای سلامتی هر چه بیشتر تان باید متناوبا سکس داشته باشید. سلامتی شما و همسرتان به یک سکس خوب وابسته است. پس در این زمینه برای خودتان کم نگذارید. اما تمام داستان به همین جا ختم نمی شود.

رابطه ی جنسی و خود ارضایی همیشه خوب نیست!

البته که در خیلی از تحقیقات اثبات شده رابطه ی جنسی خیلی مفید است، اما پیش آمده که تاثیرات منفی هم دیده شده. خیلی ها از سکس و خود ارضایی لذت نمی برند.

حس بد بعد از خودارضایی

در خیلی از ادیان دنیا مانند دین خودمان، خود ارضایی گناه است. البته به غیر از این در خیلی از جوامع هم چنین کاری پسندیده نیست. از شایعات دور و بر هم برایتان می گویم. مثلا خیلی ها میگویند خودارضایی موجب از بین رفتن بینایی می شود. یا موجب می شود موی زاید روی دست ها رشد کند. این در حالی است که هر دوی این ادعاها دروغی بیش نیست و کاملا از نظر علمی رد شده است.

این نکات زمینه ای را در نظر داشته باشید

جدای از مشکلات اجتماعی و روحی که ممکن است برای خیلی ها پیش بیایید، مشکلات جسمی را نباید فراموش کرد. مثلا خود ارضایی ممکن است مشکلات زیر را برایتان پیش بیاورد:

البته جدای از تمام چیزهایی که گفتم خودارضایی برای کسانی که خاطره ی بدی از سکس دارند خیلی آزار دهنده است. به این مشکل ترومای سکس گفته می شود. اگر با چنین مشکلی درگیر هستید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

در نهایت همه چیز به خود شما بستگی دارد!

خودارضایی برای شما بد است؟ نه در واقع! اینکه شما خودارضایی می کنید یا نه و اینکه چه حسی به شما می دهد کاملا شخصی است و از هر فرد به نفر دیگر متفاوت است.

در ادامه بخوانید:

اعتیاد به عشق مشکلی است که شاید شما هم درگیرش باشید! 

تاثیر ارگاسم بر پوست ؛ دیگر نیازی به محصولات شیمیایی نخواهید داشت!!!