دیدن فیلم ترسناک؛ مضر یا مفید ؟؟؟

در این گزارش به تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن اشاره میشود. آیا تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن همان هایی هستند که فکرش را می کنید؟
تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن شامل درگیری دو قسمت از مغز ماست. دکتر متیو پرایس محقق دانشگاه پزشکی هیوستون خاطر نشان کرده است در عکس برداری MRA دو قسمت از مغز روشن تر میشوند و این یعنی این دو قسمت در حین ترس فعال تر میشوند.

تاثیر دیدن فیلم های ترسناک در قسمت قشر جلوی مغز است که مسئول آنالیز داده های شناختی است.

دومین قسمت که تحت تاثیر دیدن فیلم های ترسناک قرار می گیرد سیستم لیمبیک است درست قسمتی که آمیگدال در آن قرار گرفته است.

ارتباط این دو قسمت با هم تایین می کند شما تا چه اندازه می ترسید. این ارتباط هم چنین به شما کمک می کند که بین ترس واقعی و توهم تفاوت قائل شوید.



ترس واقعی یا توهم؟

نام دیگر ترس از لرزش هوپیما، ترس چسبیدن به صندلی است. لرزش هواپیما یا دیدن فیلمی ترسناک در مورد مردگان هر دو موجب ترس می شوند.

اگر این ترس واقعی باشد هیپوتالاموس را فعال میکند. هیپوتالاموس مسئول کنترل دمای بدن و ضربان قلب است. در صورت مواجهه با ترس واقعی ضربان قلب شما تند می شود. این علائم بسیار ناگهانی هستند.

اگر ترس توهمی بیش نباشد، مانند دیدن صحنه ای ترسناک در یک فیلم، علائم بسیار کمتر و خفیف تر هستند.

ذهنتان سبک می شود

بر اساس گفته های دکتر سیگل، استاد یار دانشگاه پزشکی پیترسبورگ، هنگام تماشای فیلم های معمولی هزاران فکر متفاوت به سرتان میزند ولی تماشای فیلم ترسناک ذهن شما را از افکار جانبی خالی میکند.

دکتر سیگل اخیرا بر روی پروژه ای در مورد تاثیرات ترس بر روی فیزیولوژی بدن انسان زمانی که وارد خانه ای تسخیر شده میشوند کار می کند.

تحقیقات او ثابت کرده است مردم قبل و بعد از مواجهه با ترس تمام افکار درون مغزشان را خالی می کنند. این شرایط هنگام تماشای فیلم ترسناک هم اتفاق می افتد.

فیلم ترسناک دلشوره های روزمره زندگی را از مغز شما پاک میکند. این یعنی فیلم ترسناک از خیلی جهات مانند ورزش های فکری هم چون یوگا عمل میکند.



هورمون کورتیزول به اوج ترشح میرسد

دکتر سیگل بیان کرده، افزایش کورتیزول خون اصلا چیز بدی نیست. او می گوید استرس همیشگی که موجب ترشح بالای کورتیزول در تمام طول روز می شود اصلا خوب نیست.

ولی مقدار کمی کورتیزول ترشح شده در هنگام ترس موجب می شود مغز شما احساساتی را تجربه کند که در غیر این صورت هرگز تجربه نمیشدند.

ترس حتی موجب افزایش آدرنالین خون هم میشود. بی علت نیست که جوان تر ها برای دیدن فیلم های ترسناک قرار می گذارند.

احساسات ممنوع، ممکن میشوند

اولین کسی که روان پاکسازی را به دنیا معرفی کرد ارسطو بود. بر اساس گفته های نقل شده از ارسطو، ترس و ترحم دو حس ممنوع هستند و خیلی اوقات افراد اجازه ی تجربه کردن این احساسات را ندارند.

دکتر پرایس معتقد است تماشای فیلم ترسناک راهی است برای بیان و پذیرش این احساسات. البته برای بیان این احساسات باید راهی سازنده پیدا کرد.

دکتر پرایس دیدن فیلم های ترسناک را به عنوان روشی درمانی توصیه نمی کند. اما معتقد است حتی شکسپیر هزاران سال قبل از یک سری اتفاقات ترسناک برای پالایش روح مخاطبینش استفاده میکرد.

داستان های شکسپیر سال هاست که خوانده میشوند و هرگز ضرری برای کسی نداشته اند. دکتر سیگل بیان کرده انسان های جامعه امروز به درد و ترس و احساسات منفی خیلی فکر می کنند.

فیلم های ترسناک مورد پسند تمامی اقشار جامعه هستند و همه نوع سلیقه ای را شامل می شوند.

از آن جا که انسان های امروزی به حواس پرتی نیاز دارند و فیلم های ترسناک این قابلیت را دارند که افکار مزاحم را از سر ما دور کنند، شاید دیدنشان چندان بد نباشد.

سازماندهی انرژی

ممکن است عاقلانه به نظر نرسد. چرا که قسمتی از دیدن فیلم ترسناک غافلگیر شدن است. اما همین که بدانیم قرار است فیلم ترسناک ببینیم، انرژی مان سازماندهی می شود.

در تحقیقی که بر روی خانه ی تسخیر شده انجام شد، ٩٠٪؜ از شرکت کنندگان تجربه حضورشان را دوست داشتند. ١٠٪؜ بقیه از ابتدای کار تمایلی به شرکت در تحقیق نداشتند.

دلیل شما برای ترسیدن باید مشخص باشد. برای مثال آیا فیلم ترسناک می بینید چون احساس بی حوصلگی می کنید؟

تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن
تسهیل نگرانی

ممکن است تصور کنید به افرادی که ترس از حضور در جمع دارند یا افرادی که دائما استرس دارند توصیه می شود فیلم ترسناک نبینند اما این درست نیست.

دکتر سیگل بیان کرده تماشای فیلم ترسناک در حالیکه در محیط امنی هستید به شما امکان مواجهه با ترس را میدهد. مقابله با حس ترس قطعا موجب بهبودی خواهد شد.