تاثیر رژیم غذایی بر ذهن و سلامت روان

در این مطلب به تاثیر رژیم غذایی بر ذهن و سلامت روان می پردازیم. به من بگو چه می خوری تا بگویم که هستی! این عبارت مشهور خوراک شناس فرانسوی به این معناست که رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر ذهن و سلامت روان تان دارد. روده مستقیماً به مغز متصل است. روده ها 95 درصد سروتونین ما را تولید می کنند، که نشان می دهد رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سلامت روان دارد. آنچه می خورید می تواند تعیین کند که شما احساس خوشبختی، غم، افسردگی یا خودکشی می کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا دریابید که برخی رژیم های خاص چگونه بر سلامت روان تان تأثیر می گذارند. احتمالا تا زمان اتمام این مطلب تغییراتی را در عادات غذایی خود ایجاد کنید.


همچنین بخوانید:مواد غذایی که باعث کاهش عمر می شوند!


تاثیر رژیم غذایی بر ذهن و سلامت روان

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای در درجه اول شامل غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، حبوبات و غلات کامل است. کسانی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند، غذاهای فرآوری شده، قند و شیرینی کمتری نیز می خورند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان بر طبق مطالعات انجام شده این رژیم را به دلیل مزایای بی شماری که برای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان ارائه می دهد، توصیه می کنند. این رژیم همچنین تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد. یک مطالعه نتیجه گرفت که این رژیم می تواند از کسانی که آن را دنبال می کنند در برابر افسردگی محافظت کند. به عبارت دیگر، باعث بهبود سلامت روان می شود.

رژیم فست فودی

خوردن فست فود زیاد فقط شما را با خطر افزایش وزن تهدید نمی کند. تحقیقات نشان دادند فست فود با سرشار بودن از چربی های ترانس، تعادل اسیدهای امگا 3 بدن را تغییر می دهد. چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که امگا 3 کمی دارند نسبت به بقیه بدبین، افسرده و پرخاشگرتر هستند.


همچنین بخوانید: تغذیه مناسب زنان در گروه های سنی مختلف باید چگونه باشد؟


رژیم کتوژنیک

طبق نتایج مطالعات رژیم کتوژنیک به خصوص در میان کسانی که مایل به کاهش وزن هستند، همچنان محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در اصل، رژیم غذایی ضمن افزایش مصرف چربی، مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهد. رژیم کتوژنیک با تحریک تولید انتقال دهنده عصبی GABA، که باعث کاهش استرس و اضطراب و افزایش تمرکز ذهنی می شود، می تواند تا حد زیادی به سلامت روان کمک کند.

بعلاوه، در بعضی موارد، افرادی که با بیماریهای روانی مانند اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی زندگی می کنند، کاهش علائم را تجربه می کنند.

وجیترینیسم

رژیم گیاهی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. گیاهخواران همچنین تمایل به مصرف چربی کمتری نسبت به بقیه دارند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که گیاهخواران احساسات منفی کمتری نسبت به گوشت خوارها تجربه می کنند. به طور خلاصه، گیاه خواری به حفظ سلامت روان کمک می کند.


همچنین بخوانید: مزایا و معایب گیاه‌خواری ؛ چرا برخی از گوشت بیزارند؟


وگنیسم

وگنیسم ها هیچگونه فرآورده های حیوانی از جمله گوشت، شیر، تخم مرغ و پنیر نمی خورند. در حالی که برخی ممکن است گیاهخواری را بسیار محدود کننده بدانند، اما مطالعات نشان داده است که این رژیم از سلامت روان حمایت می کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه، محققان کشف کردند که گیاهخواران خوشحال تر از افرادی هستند که گوشت و ماهی می خورند، این نشان می دهد که در معرض خطر کمتری برای افسردگی قرار دارند.

رژیم غذایی وگن ضمن افزایش کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین C، فشار خون، سطح کلسترول و وزن را کاهش می دهد. گیاهخواری همچنین به کاهش اضطراب و کاهش سطح استرس کمک می کند.

رژیم پرکافئین

در حالی که بسیاری نمی توانند بدون فنجان قهوه صبحگاهی زندگی کنند، اما رژیم غذایی حاوی کافئین بالا می تواند سلامت روان را تضعیف کند. مصرف زیاد کافئین می تواند در خوابیدن تداخل ایجاد کرده و بی خوابی را تقویت کند، که به نوبه خود منجر به رخوت ذهنی، پریشانی روانی و عاطفی و حتی افسردگی می شود. بدانید که کافئین فقط در قهوه خلاصه نمی شود، بلکه در کاکائو و سودا نیز یافت می شود.


همچنین بخوانبد: آیا از فواید کافئین برای سلامتی بدن آگاهی دارید؟


رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات تازه

متخصصان تغذیه موافقند که ما باید هر روز میوه و سبزی بخوریم. با این حال، برای بهره مندی بیشتر از این غذاها، بهتر است از پختن آنها یا خرید آنها به صورت کنسروی خودداری کنید.

طبق یک مطالعه، مصرف منظم هویج تازه، موز، سیب، اسفناج، گریپ فروت، کاهو، مرکبات، توت، خیار و کیوی علائم مرتبط با افسردگی را همزمان با بهبود خلق و خو کاهش می دهد. توجه کنید که مصرف این غذاها به صورت فراوری شده این فواید را کمتر خواهد داشت.


همچنین بخوانید: رژیم غذایی پر فیبر و افسردگی چه ارتباطی باهم دارند؟


رژیم کم کربوهیدرات

کربوهیدرات ها در حال حاضر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته اند. با این حال، طبق مطالعات بدن برای تولید سروتونین، یکی از هورمون های شادی، به کربوهیدرات نیاز دارد. افرادی که کربوهیدرات کافی مصرف نمی کنند، بیشتر احساس خستگی، عصبانیت، افسردگی و تنش می کنند. برای استفاده بیشتر از کربوهیدرات ها، از غذاهای دارای قندهای ساده مانند کلوچه، کیک و آب نبات پرهیز کنید.


همچینن بخوانید: 8 فایده ی بی نظیر رژیم کم کربوهیدرات برای سلامت روان


رژیم کم آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی است. این ماده در درجه اول در گوشت، ماهی، حبوبات و توفو یافت می شود. چه اتفاقی می افتد که آهن کافی دریافت نکنید؟ ممکن است احساس خستگی شدید کنید، در تمرکز مشکل داشته باشید و افسردگی را تجربه کنید.

رژیم کم تیامین

تیامین که همچنین به عنوان ویتامین B1 شناخته می شود، نقش مهمی در بدن انسان دارد و کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل می کند. تیامین در غلات و سایر مواد غذایی یافت می شود. عدم مصرف کافی تیامین می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. بر اساس یک مقاله علمی، درونگرایی، کم تحرکی، خستگی، از دست دادن اعتماد به نفس و بدخلقی برخی از علائم رایج است.

رژیم کم فولیک اسید 

اسید فولیک فقط رشد جنین مهم نیست، بلکه یک مطالعه گزارش داد که رژیم غذایی که مواد غذایی حاوی اسید فولیک مانند غلات، اسفناج و کلم بروکلی را در خود جا نمی دهد خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. در حقیقت ، بین اسیدفولیک و تولید سروتونین ارتباط وجود دارد. جالب اینجاست که برخی از افراد افسرده ژنی دارند که مانع جذب مناسب این ویتامین می شود.


همچنین بخوانید: مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می شوند


رژیم قندی

شکر در همه جا وجود دارد، حذف کامل این ماده از مصرف روزانه بسیار دشوار است. خوردن بیش از حد قند علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن می شود، برای سلامت روان شما مضر است. قند می تواند منجر به افسردگی، افزایش احساس پریشانی در افراد تحت تأثیر اضطراب، کاهش توانایی یادگیری و تداخل در حافظه شود.

رژیم کم ویتامین D

در زمستان، بسیاری از افراد از اختلال عاطفی فصلی، نوعی افسردگی فصلی رنج می برند. یک دلیل آن می تواند کمبود ویتامین D باشد. این ویتامین را می توان در ماهی های چرب، مانند ماهی آزاد و ماهی تن، در میان غذاهای دیگر (پرتقال، شیر، غلات و غیره) یافت. گذراندن وقت در آفتاب همچنین می تواند ویتامین D شما را شارژ کند. به عبارت دیگر، کسی که در خانه زیاد بماند و به اندازه کافی ویتامین D مصرف نکند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال عاطفی فصلی است.


همچنین بخوانید: ویتامین D در چه مواد غذایی یافت می شود؟


رژیم پر چربی

غذاهای پرچرب برای دور کمر شما مضر هستند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهند. مغز شما همچنین هنگام خوردن بیش از حد پنیر، چیپس و گوشت های چرب رنج می برد. علاوه بر خواب آلودگی (هضم غذاهای چرب به انرژی زیادی نیاز دارد)، رژیم غذایی پرچرب می تواند باعث افسردگی و زوال عقل شود.


همچنین بخوانید: بعد از خواندن این مطلب دیگر غذای چرب نخواهید خورد!


مصرف زیاد الکل

الکل شاید بتواند خلق و خوی شما را در لحظه بهبود ببخشد و باعث آرامش بیشتر شما شود. با این حال، اگر مصرف الکل بخشی از زندگی روزمره تان باشد، ممکن است دچار مشکلات بهداشت روانی زیادی شوید. الکل یک عامل افسردگی است و با دخالت در انتقال دهنده های عصبی مسئول سلامت روان، شیمی مغزتان را دستکاری می کند. کسانی که به طور منظم مشروبات الکی می نوشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی و مشکلات حافظه هستند. همچنین بین مصرف منظم الکل و خودکشی، خودزنی و روان پریشی رابطه وجود دارد.


همچینن بخوانید: اثر الکل تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟ هرآنچه باید بدانید!


رژیم غذایی سرشار از ماهی حاوی جیوه

ماهی ها حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند. با این حال ، برخی از گونه ها همچنین دارای غلظت بالای جیوه هستند. کارشناسان توصیه می کنند فقط یک وعده در هفته از این ماهی ها مصرف کنید. خوردن ماهی های پر از جیوه شما را در معرض آسیب نهایی مغز قرار می دهد. ممکن است دچار مشکلات تمرکز، اختلال عملکرد حسی و اختلال بینایی شوید.

رژیم حاوی غذاهای “سفید”

غذاهای سفید (نان سفید، آرد سفید، برنج سفید، ماکارونی و شکر) برای مغز شما مفید نیستند. مصرف بیش از حد غذای سفید باعث افزایش انسولین شده و سموم را به مغزتان می فرستد. کسانی که مقادیر زیادی از غذاهای سفید مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات حافظه و بیماری آلزایمر هستند.

رژیم غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده

این روزها هات داگ، ژامبون، بیکن و گوشت های خوراکی بسیار پرطرفدارند. مصرف گوشت فرآوری شده با بیماری های مختلفی مانند سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. گوشت فرآوری شده همچنین می تواند اثرات مضری بر مغز داشته باشد. نیتروزامین موجود در گوشت دودی کبد را مجبور به تولید چربی هایی می کند که می تواند باعث آسیب عصبی شود و خطر ابتلا به مشکلات حافظه و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

رژیم پر پروتئین

افرادی که مقادیر زیادی پروتئین می خورند معمولاً هوشیارتر هستند و زمان واکنش آنها سریعتر از حد متوسط است. چرا؟ به زبان ساده، پروتئین تولید انتقال دهنده های عصبی معروف به نورآدرنالین و دوپامین را تحریک می کند. منابع خوب پروتئین شامل ماهی، گوشت، پنیر، آجیل، عدس و ماست یونانی است.

در ادامه بخوانید:

راه های جلوگیری از پرخوری عصبی ؛ به پرخوری تان غلبه کنید! 

موثرترین و ساده ترین خوراکی ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن!