تاثیر زگیل تناسلی بر باروری

این بار میخواهیم در مورد تاثیر زگیل تناسلی بر باروری برایتان بگویم. اگر می خواهید بدانید ویروس HPV بر چه سلول هایی تاثیر گذار است باید بگویم، سطحی ترین سلول های بدن! مثلا سلول های موکوز دهان، واژن و قسمت هایی از پوست بدن مانند دست و پا. ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی از راه تماس پوستی منتقل می شود. پس هر گونه تماس با سطح آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری شود. در این صورت از راه تماس جنسی حین رابطه جنسی به راحتی منتقل می شود.

تقریبا 150 نوع ویروس پاپیلوما وجود دارد. پس خیلی خیالتان جمع نباشد! این بیماری در کمین همه ی کسانی است که رابطه ی جنسی دارند. برای آشنایی با انواع مختلف ویروس HPV روی آن کلیک کنید.

گاهی اوقات بدن میتواند با این ویروس مبارزه کند. در این صورت در عرض 1 تا 2 روز تمام علائم بیماری و حتی خود ویروس در بدن از بین می رود. اما داستان به اینجا ختم نمی شود. بعضی از انواع این ویروس تا مدت ها می مانند و باعث ایجاد مشکلاتی جدی می شوند. مثلا زگیل های پوستی و سرطان.

تاثیر زگیل تناسلی بر باروری

هر گونه عفونت منتقل شده از راه تماس جنسی باید سریعا درمان شود. در غیر این صورت فرد با بیماری های جدی از جمله مشکلات باروری رو به رو خواهد شد. اما ویروس پاپیلومای انسانی تقریبا از این قائده مستثنی است. شاید خیلی از این و آن شنیده باشید که ویروس پاپیلوما موجب مشکلات نازایی می شود، اما معمولا از این اتفاق ها نمی افتد.


مطلب مرتبط: بیماری‌های مقاربتی رایج که احتمالا حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید! 


همان طور که قبلا گفتم بعضی از گونه های این ویروس موجب سرطان گردنه ی رحم می شوند. در این صورت باید سلول های آلوده را از دیواره و گردنه ی رحم برداشت. پس امکان دارد که فرد بیمار با مشکلات نازایی رو به رو شود. در نتیجه ویروس پاپیلومای انسانی نه به صورت مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم بر زایایی تاثیر دارد.

تاثیر درمان ویروس پاپیلومای انسانی بر باروری زنان

عفونت های ناشی از ویروس HPV همواره نیاز به درمان ندارند. تنها زمانی که دکتر صلاح بداند قسمتی از سلول های آلوده به روش های زیر برداشته می شوند:

  • فریز کردن و برداشتن لایه ی آلوده شده به ویروس
  • بافت برداری یا بیوپسی قسمتی از سرویکس
  • روش برش جراحی “الکتروجراحی” که با آن به لایه ی آلوده جریان الکتریکی وارد کرده و آنها را از بین می برند.

تمامی این روش های درمانی ممکن است باعث شوند شما در باردار شدن و به سلامت به دنیا آوردن بچه به مشکل بخورید. چرا که برداشتن سلول ها توانایی دیواره ی رحمتان در تولید موکوز را کم میکند و همین یعنی اختلال در باروری.

داستان به همین جا ختم نمی شود! تنگی مجرا، یا کانال سرویکس را نمی توان ندیده گرفت. تنگ شدن این مسیر عبور را برای اسپرم ها سخت خواهد کرد. در صورت نرسیدن اسپرم ها تخمک ها بارور نخواهد شد و در نهایت جنینی تشکیل نمی شود.

البته این را هم بگویم که روش های درمانی دیگری هم برای این بیماری موجود است. اما با استفاده از این روش ها سرویکس آسیب می بیند. به این صورت که سرویکس ضعیف شده و دیگر مثل سابق بافت محکمی ندارد. البته که این عامل به خودی خود موجب مشکل در بارداری نمی شود. اما این را در نظر بگیرید که ضعیف شدن عضلات سرویکس یعنی عدم توانایی شما در نگه داشتن جنین و احتمالا زایمان زودرس.

تاثیر درمان ویروس پاپیلومای انسانی بر باروری مردان

بر اساس تحقیقات، مردانی که مایع منی شان حاوی ویروس پاپیلومای انسانی باشد، با مشکل زایایی رو به رو خواهند شد. به این صورت که اگر اسپرم حاوی ویروس به تخمک برسد و آن را بارور کند احتمالا سقط جنین بالا می رود.

بر اساس این تحقیقات اسپرم حاوی ویروس هم در زنان و هم در مردان باعث ناباروری می شود. علاوه بر این اثبات شده که اسپرم آلوده به ویروس مانند اسپرم های سالم حرکت نمیکند و این یعنی مشکل در زایایی!

آیا واکسن ویروس HPV باعث نازایی می شود؟

ممکن است خیلی ها اینگونه تصور کنند که واکسن ویروس hpv باعث ناباروری می شود. اما خیلی وقت است که چنین ادعای غلطی از لحاظ علمی رد شده. در واقع واکسن باروری را افزایش میدهد. چرا که از ابتلا به این ویروس پاپیلومای انسانی و بیماری های مشتق از آن ماند سرطان دهانه ی رحم جلوگیری میکند.

کلام آخر

بیشتر مردم دنیا به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده و خیلی زود خوب می شوند. اما این را هم باید در نظر داشت که این ویروس برای بعضی ها خطر ناباروری دارد. زنان بیش از مردان تحت خطر هستند. به همین علت تحقیقات مرتبط در زمینه تاثیر ویروس پاپیلومای انسانی بر مردان باید بیشتر شود تا به نتیجه ی دقیقی دست پیدا کنیم.

یادتان نرود! اگر رابطه ی جنسی دارید حتما با دکترتان در این مورد مشورت کنید و دائما تست دهید که به محض آلوده شدن درمان را آغاز کنید. البته امکان تست گرفتن برای مردان هنوز فراهم نشده. اگرامکان تست دادن به هر دلیل برایتان وجود ندارد از لوازم پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. با این ابزار امکان ابتلا به هر گونه بیماری مقاربتی از جمله ویروس پاپیلومای انسانی کاهش پیدا میکند.   

در ادامه بخوانید: حساسیت به کاندوم ؛ لاتکس یا اسپرم کش، کدام مقصر هستند؟