در ادامه نکاتی درباره‌ی تاثیر هورمون‌ها بر پوست را مرور کرده‌ایم که می‌توانند برای شما مفید باشند. در مراحل خاصی از زندگی، هورمون‌ها باعث تغییراتی در پوست می‌شوند که گاهی این تغییرات خوش‌آیند نیستند. البته ما می‌توانیم با سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب، این تغییرات را کنترل کنیم.

بااینکه مطالعاتی بر روی تاثیر هورمون‌ها بر پوست صورت‌ گرفته است، ولی همچنان ابهامات بسیاری در مورد تأثیرات هورمون‌ها بر اندام‌های مختلف بدن وجود دارد. هورمون‌ها، پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که توسط غدد ترشح می‌شوند و عملکرد های مختلف بدن مانند رشد و نمو، سوخت‌وساز بدن، عملکرد جنسی و تولیدمثل را کنترل می‌کنند؛ که ازجمله آن‌ها می‌توان به تیروئید، انسولین، استروژن و… اشاره کرد.

تأثیرات هورمون‌ها بر پوست

هورمون‌ها فقط بر احساسات تأثیر نمی‌گذارند؛ هورمون‌ها می‌توانند بر سلامت پوست انسان نیز تأثیر بگذارند. این تأثیرات در دوران بلوغ بسیار محسوس‌تر هستند.

میزان ترشح هورمون‌ها باید کنترل شود در غیر این صورت باعث بروز بیماری می‌شوند. برای مثال کاهش میزان هورمون تیروئید که به کم‌کاری تیروئید معروف است می‌تواند منجر به چاقی، یبوست و حتی خشکی پوست شود. همچنین ترشح بیش‌ازحد هورمون آندروژن، باعث تحریک غده چربی در پوست و رشد آکنه می‌شود.

هورمون دیگری که در سلامت پوست انسان مؤثر است، استروژن نام دارد. میزان ترشح این هورمون، با افزایش سن کاهش می‌یابد که باعث خشکی پوست و خارش آن می‌شود.

سلامت پوست یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت بدن است. بسیاری از بیماری‌های غده درون‌ریز و سایر اختلالات داخلی، توسط متخصصین پوست تشخیص داده می‌شوند؛ ازاین‌رو مراجعه منظم به متخصص پوست برای سلامت هورمونی بسیار مهم است.


همچنین بخوانید:

ساده ترین و موثرترین ماسک های طبیعی که می توانید در خانه درست کنید

ماسک های خانگی برای کوچک کردن منافذ پوست و داشتن پوستی صاف 

8 درمان خانگی جوش که بسیار آسان و فوق العاده موثر هستند!


سلامت پوست و جنسیت

اگر مشکل خاص پوستی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک عامل آن ‌را اختلالات هورمونی در نظر بگیرد. برای مثال اگر شما از آکنه در امتداد خط فک و موهای زائد روی لب و چانه رنج می‌برید، (اگر خانم باشید) ممکن است پزشکتان احتمال دهد شما به تنبلی تخمدان مبتلا هستید. کاهش وزن و تجویز قرص‌های ضدبارداری ممکن است به تنظیم هورمون‌ها کمک کند.

تاثیر هورمون ها بر پوست

تأثیرات دوران بلوغ

دوران بلوغ اولین دوره‌ای است که متوجه تأثیرات هورمون بر پوست خود می‌شوید. در دوره‌ی بلوغ، در زنان با فعال شدن تخمدان، میزان استروژن و تستوسترون افزایش می‌یابد. گیرنده‌های پوست به تستوسترون حساس هستند؛ درنتیجه دخترخانم‌ها در این دوره تغییرات پوستی را به‌صورت محسوس‌تری تجربه می‌کنند.

بیماری ملاسما 

در دوره‌ی بارداری، تغییرات پوستی در زنان بسیار متفاوت است. یکی از این تغییرات ملاسما است؛ بیماری که به تیره شدن پوست، منجر می‌شود. در دوره بارداری استروژن زیادی ترشح می‌شود و پوست نیز به خورشید حساس می‌شود؛ برای همین بیماران به استفاده از ضد آفتاب توصیه می‌شوند.

تأثیر یائسگی

به دلیل از بین رفتن استروژن، یائسگی با خشکی پوست و خارش همراه است. 

 ACOG دارویی است که حاوی هورمون‌های زنانه و استروژن است که در این دوره تجویز می‌شود. برخی افراد نیز هورمون‌های بیولوژیکی که ساختار شیمیایی و مولکولی یکسانی با هورمون‌های بدن دارند مصرف می‌کنند. کمبود استروژن در تجزیه کلاژن و الاستین، دخیل است. از بین رفتن کلاژن منجر به چین‌وچروک‌های برجسته می‌شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که زنانی که علائم یائسگی را ندارند، نباید از هورمون درمانی (HT) استفاده کنند.


همچنین بخوانید:

بهترین ماسک های صورت برای مراقبت از پوست در قرنطینه

3 دستور تهیه ماسک صورت برای پوست‌های خشک و پوسته پوسته

ماسک تخم مرغ: طرز تهیه ماسک تخم مرغ برای تغذیه و تقویت موها


سبک زندگی 

خواب کافی، داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و کاهش مصرف الکل و دخانیات از عوامل سلامت پوست هستند.

مدیریت استرس یکی از راه‌های تقویت سلامت سیستم هورمونی است و به‌طور بالقوه سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. استرس باعث تغییراتی در میزان کورتیزول می‌شود که این تغییرات منجر به آکنه می‌شوند. همچنین استرس می‌تواند عامل بیماری‎های دیگر مثل پسوریازیس و اگزما نیز باشد. هنگامی‌که کورتیزول بالا می‌رود، بدن مقدار زیادی منیزیم مصرف می‌کنند؛ خوردن غذاهای غنی از منیزیم، می‌تواند به بدن شما برای مقابله با استرس کمک کند.

هورمون‌ها بر تمام عملکرد بدن ما تأثیر می‌گذارند که شامل پوست و بیماری‌های پوستی نیز می‌شود. حفظ رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، تمرین کاهش استرس و خواب کافی نقش اساسی در حفظ وضعیت پوست دارد.