کرونا و ژنتیک ارتباط مستقیم دارند…

یکی از تازه ترین دستاوردهای محققان در مورد کووید 19، تاثیر ژنتیک بر کرونا است! آیا میدانید تاثیر ژنتیک بر کرونا چیست؟

 محققان از چه راهی تاثیر ژنتیک بر کرونا را ثابت کرده اند؟ با ما باشید تا از آخرین خبر های دنیای پزشکی سر در بیاورید. این بار موضوع گزارش ما، تاثیر ژنتیک بر کروناست.


مهمترین نیازهای زنان پس از بارداری در زمان کرونا !!!

هوش مصنوعی و درمان کرونا ؛ هوش مصنوعی ما را از دست کروناویروس نجات نمی دهد


خب! محققان دانشگاه کینگ لندن به این نتیجه رسیدند که علائم کرونا تا اندازه ای به ژنتیک افراد ارتباط دارد.

این نتیجه با استفاده از داده های برنامه ای به دست آمده که علائم کرونا را در بیماران چک می کند.

 از تمام اعضای جامعه خواسته می شود که هر روز علائم خود را با این برنامه چک کنند. تا وضعیت سلامتی شان روزانه بررسی شود.

اما جدایی از افراد عادی جامعه از هزاران دو قلو خواسته شده تا از این اپلیکیشن استفاده کنند و علائم خود را چک کنند.

 تیم تحقیقاتی دانشگاه کینگ لندن از هوش مصنوعی که الگوریتم ها را یاد میگیرد استفاده کرده. در این تحقیقات از اطلاعات 2.7 میلیون انسان که از این برنامه استفاده می کردند استفاده شد .

خیلی از این افراد قبلا تست کرونا هم داده بودند. با استفاده از تمام این اطلاعات مشخص شد که چه علائمی نشان دهنده ی این است که فرد کرونا گرفته.

در مرحله ی بعد این تیم بر روی 2600 دو قلو تمرکز کرد تا ببیند علائم کرونا به ژنتیک ربطی دارد یا خیر؟

پروفسور تیم اسپیتر ، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، در مصاحبه با گاردین گفته:« ایده ی اصلی ما در این پروژه بررسی علائم در دو قلوهای همسان و غیر همسان است.

 در دو قلو های همسان 100 % از ژن ها شبیه هم هستند. اگر علائم کرونا به ژنتیک ربطی داشته باشد، در دوقلوهای همسان علائم یکسانی دیده می شود.

در دوقلوهای غیر همسان 50% از ژن ها شبیه به هم هستند. پس 50% از علائم باید بین این دوقلوها یکسان باشد». جدایی از اینها علائم در دوقلوهای همسان باید کاملا شبیه به هم باشد و در دوقلوهای غیر همسان باید تفاوت داشته باشد.

تحقیقات هنوز به چاپ نرسیده. اما گفته شده جدایی از بررسی ژن ها محیط زندگی دو قلوها هم در نظر گرفته شده است. چرا که بعضی از نتایج بیانگر تاثیر اهمیت شیوه ی بزرگ شدن در کرونا هستند.

این تیم بر روی علائم خاصی تمرکز دارد. مانند تب، اسهال، هذیان گفتن و از دیدن حس بویایی و چشایی.

به نظر محققان این گروه علائمی مانند دو رگه شدن صدا، سرفه، بی اشتهایی، درد قفسه سینه و درد شکم خیلی به ژنتیک افراد مرتبط نیستند.

 به همین دلیل این علائم در بیماران شرکت کننده در این تحقیقات در نظر گرفته نشده است!

تیم اسپیتر در ادامه گفته:« این بیماری خیلی عجیب است. در هر انسانی یک سری علائم ایجاد میکند. اطلاعاتی که به ما میدهد اصلا قابل استناد نیستند و همین مسئله ما را گیج کرده.

 علائم این بیماری تا حدی به محل زندگی و تا حدی به افرادی که با آنها ارتباط دارید بستگی دارد. اما عامل اصلی موثر در این بیماری چیزی در درون آدم هاست: یعنی ژنتیک.

 راحت تر بگویم. امکان اینکه شما به این بیماری مبتلا شوید یا اصلا مبتلا نشوید به ژنتیک شما بستگی دارد.

شدت علائم شما هم به ژن های شما بر می گردد.

محققان امیدوارند با استفاده از این تحقیقات، مکانیسم تاثیر کرونا بر روی بدن مشخص شود. با مشخص شدن مکانیسم عملکرد کرونا افرادی که بیشترین ریسک ابتلا به بیماری را دارند مشخص می شوند.

بر اساس گفته های سخنگوی این تیم:« فهمیدن تفاوت علائم کرونا در بیماران متفاوت به ما کمک می کند از شیوع بیماری جلوگیری کنیم. با جلوگیری از شیوع بیماری کار کادر درمان هم سبک تر می شود.

  تخت های بخش های ویژه آزاد می شوند و سرویس دهی به بیمارانی که شرایط وخیم تر دارند راحت تر و بهتر خواهد بود».

نتایج این تحقیقات به یک یا دو کشور کمک نمی کند. با استفاده از نتایج این تحقیقات ژن های درگیر در وخیم کردن بیماری مشخص می شوند و محققان سراسر دنیا می توانند از این داده ها استفاده کنند.

 از سوی دیگر، مشخص شدن ژن های مهم در کنترل بیماری می تواند به ساخت و تولید داروی این بیماری هم کمک کند.

جدایی از تاثیر ژنتیک بر کرونا، فاکتور هایی مانند سیستم ایمنی و میکروب های موجود در معده ی افرادِ دارای ژن های مشابه هم مورد بررسی این تیم قرار گرفت.

 شاید روزی با مشخص شدن تاثیر این فاکتور ها بتوان کووید 19 را کنترل کرد. تا آن روز توصیه های سازمان بهداشت جهانی، بهترین کمک برای جلوگیری از شیوع این بیماری هستند.