درود. امروز با یک مطلب علمی زیست شناسی با شما همراه هستم که بسیار لازم است آن را مطالعه کنید. چرا که به طرز وحشیانه ای با زندگی امروز همه ی ما گره خورده است و باید از آن و صد البته عوارض آن آگاه شویم تا بتوانیم اقدامات لازم در جهت رفع یا عدم وقوع این اتفاق کنیم. من باب تاثیر کرونا بر مغز و در کل، سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع).

من دیروز در یکی از سایت های خارجی مطلبی خوانده مبنی بر اینکه ویروس کرونا جدیدا افسار گسیخته و بر سیستم عصبی مرکزی و به ویژه مغز تاثیر منفی می گذارد و بیماران را با مشکلات جدی روبرو می کند. خب اولش باور نکردم. ولی کمی تحقیق کردم و دیدم که بلی. تاثیر کرونا بر مغز حقیقت دارد.

روز های اول که فقط بر سیستم تنفسی اثر می گذاشت. بعد گفتند که بلی مردم حواستون باشه که الان تغییر ماهیت داده و روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. مدتی بعد گفتند دستگاه تولید مثلی مرد هم در خطر این ویروس است. حالاهم بشنوید از تاثیر کرونا بر مغز:


همچنین بخوایند: ماندگاری ویروس کرونا در بدن چقدر است؟!


دانشمندان خبر داده اند که پزشکان ممکن است علائمی از تاثیر کرونا بر مغز و ایجاد اختلالات مغزی کشف کرده باشند.

متخصصان مغز و اعصاب، جزئیات بیش از 40 بیمار مبتلا به کووید-19 در انگلستان را منتشر کردند که نشانه ها و علائمی از قبیل التهاب مغزی و هذیان و همچنین آسیب عصبی و سکته مغزی داشتند. در بعضی موارد، مشکل عصبی اولین و اصلی ترین علامت بیماری بود.

تاثیر کرونا بر مغز

این پرونده ها، که در مجله Brain منتشر شده اند، حاکی از افزایش یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی به نام آنسفالومیلیت حاد (Adem) هستند؛

ادم یک بیماری اتوایمیون است که در آن به دنبال محرکی ناشناخته، واکنشی ایمونولوژیک در میلین فعال می شود و تشابه فراوانی با مالتیپل اسکلروزیس ( MS ) دارد.

 لازم به ذکر است که اولین موج عفونت ها در بریتانیا رخ داد. در انستیتوی عصب شناسی UCL، موارد این وضعیت و بیماری ها از یک نفر در ماه قبل از شروع پاندومی به دو یا سه نفر در هفته در ماه آوریل و ماه مه افزایش یافت. یک زن 59 ساله بر اثر این عارضه درگذشت.

ده ها بیمار مبتلا به التهاب سیستم عصبی مرکزی، 10 نفر مبتلا به بیماری مغزی با دلیریوم یا روان پریشی، هشت نفر دچار سکته مغزی و هشت نفر دیگر نیز دارای مشکلات عصبی محیطی بودند که بیشتر به عنوان سندرم گیلین باره (guillain-brre) تشخیص داده شده اند: یک واکنش ایمنی که به اعصاب حمله می کند و باعث فلج شدن می شود.این بیماری در 5٪ موارد کشنده است.


همچنین بخوانید: زمان بهبودی کرونا تقریباً چقدر است؟!


مایکل زندی، نویسنده ارشد این پژوهش و مشاور در انستیتو و کالج دانشگاهی دانشگاه لندن، بنیاد NHS گفت: “ما مواردی را از تاثیر کرونا بر مغز می بینیم که قبلاً با ویروس های دیگر ندیده ایم.”

وی اضافه کرد: “آنچه که ما در بعضی از این بیماران مبتلا به Adem و در سایر بیماران دیده ایم، این است که شما ممکن است فعالیت عصبی شدید داشته باشید یا می توانید کاملا بیمار باشید، اما در واقع به بیماری ریوی بی اهمیت مبتلا باشید.”

وی گفت: “از نظر بیولوژیکی، Adem شباهت هایی با مالتیپل اسکلروزیس یا همان MS را دارد؛ اما شدیدتر است و معمولاً به صورت یک طرفه اتفاق می افتد. برخی از بیماران درگیر ناتوانی طولانی مدت هستند و برخی دیگر می توانند بهبود نسبتا خوبی بیابند. “

این موارد باعث نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت Covid-19 بر سلامتی انسان می شود که مدت ها پس از خروج ویروس از بدن، برخی از بیماران را دچار مشکلات تنفسی و برخی دیگر را دچار بی حسی، ضعف و مشکلات حافظه می کند.

یک بیمار مبتلا به کرونا که در این مقاله شرح داده شده است، یک خانم 55 ساله است که سابقه بیماری روانی ندارد. او روز بعد از مرخص شدن از بیمارستان شروع به رفتار های عجیب و غریب کرد.


همچنین بخوانید: آیا بعد از بهبودی، احتمال ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد؟


او بارها و بارها کت خود را درآورد و دوباره آن را پوشیده و شروع به توهم نمود و می گفت که میمون ها و شیرهایی را در خانه خود دیده است. وی در بیمارستان بستری شد و به تدریج در اثر داروهای ضد روانپریشی بهبود یافت.

یک زن دیگر در سن 47 سالگی، یک هفته پس از بروز سرفه و تب، با درد و بی حسی در دست راست خود در بیمارستان بستری شد. او بعداً دچار بی خوابی و بی حوصلگی شد و برای رفع این مشکل، جراحی مغز باز انجام داد.

زندی گفت: “ما می خواهیم که پزشکان در سراسر جهان نسبت به این عوارض و تاثیر کرونا بر مغز هوشیار باشند.” وی از پزشکان، پزشکان عمومی و کارکنان بهداشت و درمان با بیمارانی که علائم شناختی، مشکلات حافظه، خستگی، بی حسی یا ضعف دارند، خواست تا با این متخصصین مغز و اعصاب در مورد این پرونده صحبت کنند.

وی گفت: “پیام این نیست که همه این موارد به بهبودی برسد؛ بلکه جنبه های روانی بهبودی و نیز آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه کرد. به نظر می رسد حالا دیگر مغز هم درگیر این بیماری است.”

طیف گسترده ای از اختلالات مغزی ناشی از Covid-19 ممکن است هنوز شناسایی نشده باشد؛ زیرا بسیاری از بیماران در بیمارستان ها برای معاینه در اسکنر مغز یا با روش های دیگر مورد آزمایش قرار نگرفته اند. زندی گفت: “آنچه در حال حاضر ما واقعاً به آن احتیاج داریم، تحقیقات بهتر است تا ببینیم واقعاً در مغز چه می گذرد.”


همچنین بخوانید: دکتر مجازی پوست در دوران کرونا


نگرانی ها این است که ویروس می تواند اقلیتی از جمعیت را با آسیب های ظریف مغزی که فقط در سال های بعد آشکار می شوند، روبرو کند. این ممکن است در زمان همه گیری آنفولانزا در سال 1918 نیز اتفاق افتاده باشد. زیرا در آن زمان حدود یک میلیون نفر با مشکلات مغزی و روانی مواجه شدند.

وی ادامه داد: “این نگرانی است اگر برخی از بیماری های همه گیر پنهان ممکن است بعد از کرونا اتفاق بیفتد که می تواند تأثیرات تأخیری بر مغز بگذارد؛ زیرا می تواند اثرات ظریفی روی مغز بگذارد و به آرامی در سال های آینده رخ دهد، اما این برای ما خیلی زود است که اکنون قضاوت کنیم. ما امید داریم که  به احتمال زیاد، این اتفاق نمی افتد؛ اما هنگامی که چنین همه گیری بزرگی در میان است که بر چنین بخش وسیعی از جمعیت تأثیر می گذارد، این چیزی است که ما باید نسبت به آن هوشیار باشیم.”

دیوید استرین، مدرس ارشد بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter، گفت که فقط تعداد کمی از بیماران عوارض عصبی جدی را تجربه می کنند و برای درک شیوع این مشکلات عصبی، کار و کوشش بیشتری لازم است.

وی گفت: “این مهم است که ما شروع به تهیه برنامه های توان بخشی بعد از کووید 19  کنیم. ما قبلاً دیده ایم که ممکن است برخی از افراد مبتلا به Covid-19 به یک دوره توان بخشی طولانی مدت، توانبخشی جسمی مانند ورزش و توانبخشی مغز نیاز داشته باشند. باید درباره تأثیر این عفونت بر مغز اطلاعات بیشتری کسب کنیم. “