در این مطلب قصد داریم 7 تاثیر کمبود خواب بر چاقی را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید. اگر سعی در کاهش وزن دارید، میزان خواب تان به اندازه رژیم و ورزش تان می تواند اهمیت داشته باشد. متأسفانه، بسیاری از افراد خواب کافی ندارند. در حقیقت، طبق یک مطالعه، حدود 30٪ از بزرگسالان بیشتر شبها کمتر از شش ساعت می خوابند.



جالب است که شواهد موجود نشان می دهد، برای بسیاری از افرادی که برای کاهش وزن تلاش می کنند، خواب می تواند کلید گمشده باشد. 

1. خواب ضعیف یک عامل ریسک بزرگ برای افزایش وزن و چاقی محسوب می شود!

خواب ضعیف در مطالعات مختلف با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) و افزایش وزن مرتبط شده است. میزان نیاز به خواب در افراد متفاوت است، اما به طور کلی تحقیقات نشان داده است که افراد وقتی کمتر از هفت ساعت می خوابند وزن شان تغییر می کند. یک بررسی بزرگ نشان داد که خواب کوتاه احتمال چاقی را در کودکان 89٪ و در بزرگسالان 55٪ افزایش داده است.

علاوه بر این، بسیاری از اختلالات خواب، مانند آپنه خواب، با افزایش وزن بدتر می شوند. این یک چرخه معیوب است که کار را دشوار می کند. خواب ضعیف می تواند باعث افزایش وزن شود و همین امر باعث می شود کیفیت خواب حتی بیشتر کاهش یابد.

7 تاثیر کمبود خواب بر چاقی

2. خواب ضعیف می تواند اشتهای شما را افزایش دهد!

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که دچار کمبود خواب هستند، افزایش اشتها را تجربه می کنند. این امر احتمالاً در اثر تأثیر خواب بر روی دو هورمون مهم گرسنگی، یعنی گرلین و لپتین ایجاد شده است.

گرلین هورمونی است که در معده آزاد می شود و نشانگر گرسنگی در مغز است. سطح آن قبل از غذا خوردن زیاد است، یعنی وقتی شکم خالی است و بعد از خوردن غذا  سطح آن کاهش می یابد.  لپتین هورمونی است که از سلولهای چربی آزاد می شود. گرسنگی را سرکوب می کند و علامت سیر بودن را به مغز می دهد. 

هنگامی که شما خواب کافی ندارید، بدن گرلین و لپتین کمتری ایجاد می کند، گرسنه می مانید و اشتهای تان افزایش پیدا می کند. بعلاوه، در صورت عدم خواب کافی، هورمون کورتیزول بیشتر ترشح می شود. کورتیزول یک هورمون استرس است که می تواند اشتها را نیز افزایش دهد.

3. خواب به شما در مبارزه با هوس ها و داشتن انتخاب های سالم کمک می کند!

کمبود خواب در واقع نحوه عملکرد مغز تان را تغییر می دهد. این امر انتخاب های سالم و مقاومت در برابر غذاهای وسوسه انگیز را دشوارتر کند. کمبود خواب در حقیقت فعالیت لوب فرونتال مغز کند خواهد کرد. لوب پیشانی وظیفه تصمیم گیری و خودکنترلی را دارد. علاوه بر این، به نظر می رسد در هنگام کمبود خواب، مراکز پاداش مغز بیشتر با مواد غذایی تحریک می شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب می تواند میل تان را به غذاهایی که کالری زیاد، کربوهیدرات و چربی دارند، افزایش دهد. 

4- خواب ضعیف می تواند مصرف کالری را افزایش دهد!

افرادی که خواب ضعیفی دارند، کالری بیشتری مصرف می کنند. این افزایش کالری،  همانطور که در بالا گفته شد، ممکن است ناشی از افزایش اشتها و انتخاب های نامناسب مواد غذایی باشد.  

با این حال، دلیل دیگر می تواند افزایش مدت زمان بیداری و در دسترس بودن غذا باشد. این امر به ویژه هنگامی که زمان بیدار ماندن غیرفعال است، مانند تماشای تلویزیون صادق است.  علاوه بر این، برخی از مطالعات در مورد کمبود خواب نشان داده اند که بخش بزرگی از کالری اضافی بعد از صرف شام، به عنوان میان وعده مصرف می شود.

5- خواب ضعیف می تواند متابولیسم استراحت تان را کاهش دهد!

میزان متابولیسم استراحت (RMR) همان همیزان کالری ای است که بدن هنگام استراحت کامل می سوزاند، که فاکتورهایی مثل سن، وزن، قد، جنس و عضله در آن دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب می تواند RMR شما را کاهش دهد.

همچنین به نظر می رسد خواب ضعیف می تواند باعث ریزش عضلات شود. عضله در هنگام استراحت بیشتر از توده های چربی کالری می سوزاند، بنابراین هنگامی که ماهیچه ریزش پیدا کند، میزان متابولیک استراحت کاهش می یابد.

6. خواب می تواند فعالیت بدنی را تقویت کند!

کمبود خواب باعث خستگی روزانه می شود و باعث می شود علاقه و انگیزه کمتری برای ورزش داشته باشید. علاوه بر این، به احتمال زیاد در حین انجام فعالیت بدنی زودتر خسته خواهید شد. خبر خوب این است که خواب بیشتر ممکن است به بهبود عملکرد ورزشی شما کمک کند.

7. خواب به جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می کند!

خواب ضعیف می تواند باعث شود سلول ها به انسولین مقاوم شوند. انسولین هورمونی است که قند را از جریان خون به درون سلولهای بدن منتقل می کند تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

وقتی سلول ها به انسولین مقاوم می شوند، قند بیشتری در جریان خون باقی می ماند و بدن برای جبران انسولین بیشتری تولید می کند. انسولین اضافی شما را گرسنه می کند و به بدن می گوید کالری بیشتری را به عنوان چربی ذخیره کند. مقاومت به انسولین پیشرو برای دیابت نوع 2 و افزایش وزن است.

جالب است بدانید تنها چند شب خواب ضعیف می تواند باعث مقاومت سلول ها به انسولین شود.