لازم است در مورد مضرات سیگار صحبت کنیم؟ همه می‌دانند که سیگار کشیدن واقعاً برای بدن مضر است. اما تاثیر یک نخ سیگار در روز روی بدن چگونه است؟

به طور خلاصه سموم موجود در سیگار ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهند، شریان های خون را باریک تر می کنند و مانع از گردش اکسیژن در بدن می شوند. در کنار هم، این عوامل احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. (تاثیرش روی ریه ها، مغز، پوست، اندام های جنسی، دهان، گلو یا معده را فراموش نکنید).

اما تاثیر یک نخ سیگار در روز روی بدن چگونه است؟

بسیاری از افرادی که گاه به گاه یا مدام سیگار می کشند، معتقدند که سیگار مانند شکلات است: کمی اعتدال نمی تواند صدمه ای وارد کند، درست است؟ 

نه این کاملا اشتباه است. گزارش موسسه سرطان UCL در کالج دانشگاه لندن، که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان داده است که حتی یک نخ سیگار در روز می تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بر خلاف باور عموم اعتدال در سیگار کشیدن و یا استفاده از سیگارهایی که نیکوتین کمتری دارند، سیگار کشیدن را بی خطر و بلامانع نمی کند. شما بازهم دارید به بدن خود آسیب وارد می کنید، پس بهتر است خودتان را گول نزنید!

“از 24658 نوجوان آمریکایی، 10٪ فکر می کردند که استعمال سیگار مضر نیست، و تنها 35٪ از افرادی که کم سیگار می کشیدند، عادت های خود را با” آسیب زیاد “همراه می دانستند.”

بسیاری از مردم بر این باورند که تعداد سیگاری که می کشند با میزان خطر بیماری در ارتباط است. به عنوان مثال، کشیدن فقط یک نخ در روز به جای 20 نخ، بدان معنی است که شما فقط 1/20 احتمال دارد که به بیماری جدی مبتلا شوید. این مسئله در مورد سرطان ریه صادق است، همانطور که یک مطالعه بزرگ پیشگیری از سرطان آمریکا نشان داد که رابطه ای کم و بیش خطی بین تعداد سیگارهایی که می کشید و خطر ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.



با این حال، مطالعه UCL، که چکیده های سلامتی 13861 فرد را بین سالهای 1946 و مه 2015 مورد بررسی قرار داد، نشان داد که در حالی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد سیگاری “سنگین” از افراد سیگاری “سبک” بیشتر است، اما خطر ابتلا به بیماری قلبی در سیگاری های سبک همچنان نسبتاً شدید بود.

برای آقایان، کشیدن 20 نخ سیگار در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در مقایسه با غیر سیگاری ها 96 درصد افزایش می دهد. کسانی که در روز فقط یک سیگار می کشند هنوز 48 درصد بیشتر در معرض خطرند.

برای زنان، خطر حتی بیشتر است، زیرا کشیدن یک نخ سیگار در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 57 درصد در زناان افزایش داده است.

به این ترتیب، این مطالعه نتیجه گرفت که برخلاف تصور عامه، “هیچ سطح مطمئنی از مصرف سیگار برای بیماری های قلبی و عروقی وجود ندارد.”

در ادامه بخوانید: