اگر امروز در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر کار‌های خود را اینترنتی انجام می‌دهیم، یک کنفرانس ویدیویی برای دانشگاه یا محل کارتان و یا قصد استفاده از نرم افزارهای برقراری تماس تصویری مانند اسکایپ برای گفت و گو با دوستانتان را دارید، قطعا به یک وبکم احتیاج پیدا خواهید کرد. با توجه به بسیاری از افراد نیازمند منابع اولیه فناوری ، تقاضا برای وب کم افزایش یافته است و با کم شدن وسایل ، قیمت ها با کمال تعجب افزایش یافته است. شاید هم چند وقتی است که وبکم لپ تاپ تان خراب شده و حالا مجبور هستید یک وبکم جانبی خریداری کنید؛ اما اگر قصد هزینه کردن برای وبکم را ندارید، برای تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و به راحتی تبدیل گوشی به دوربین کامپیوتر را انجام دهید.


همچنین بخوانید »

zoom بهترین اپلیکیشن برای تماس تصویری در قرنطینه! 

دلایل کند شدن سرعت مرورگر اینترنت شما و راه های بالا بردن سرعتش


نحوه تبدیل گوشی و تبلت اندرویدی به وب‌کم

چندین برنامه در فروشگاه Google Play وجود دارد که می‌توانند دستگاه اندرویدی شما را در قالب یک وب کم قرار دهند. DroidCam ساده ترین برنامه برای این کار با مطمئن ترین نتایج است.

ابتدا باید برنامه وب کم Droidcam  را برای اندروید دانلود و نصب کنید.

پس از آن لازم است تا برنامه دسترسی به دوربین گوشی با کامپیوتر را دانلود کنید و از آن استفاده کنید. در رایانه شخصی خود  مرورگر خود را باز کرده و از این لینک   download version 6.2برنامه Droidcam مخصوص ویندوز را دانلود کنید. (متاسفانه این برنامه برای مک‌بوک‌های اپل موجود نیست.)

در هنگام نصب این برنامه در صورتی که با پیام مشابه زیر مواجه شدید بر روی دکمه Install کلیک کنید.

به تلفن هوشمند خود بروید و برنامه وب کم بی سیم DroidCam را باز کنید. می توانید آن را در لیست برنامه های خود پیدا کنید.

نرم‌افزار وب‌کم DroidCam از شما می خواهد که اجازه استفاده از دوربین و میکروفون تلفن اندرویدی خود را بدهید. بنابراین پس از مواجه شدن با پیام زیر گزینه‌ی Allow را انتخاب کنید.

اکنون برنامه وب کم بی سیم DroidCam صفحه نمایش جدیدی را بارگذاری می کند که بر روی آن به شما نشان می دهد که به کدام شبکه WiFi  متصل هستید، آدرس IP تلفن هوشمند شما و پورت مورد استفاده توسط برنامه نیز در این صفحه قابل مشاهده است.

به کامپیوتر خود بروید و برنامه‌ی DroidCam Client را باز کنید. در بخش Connect over WiFi LAN، دستگاه IP و Port DroidCam را که در تلفن هوشمند اندرویدی شما نمایش داده می شود، وارد کنید.

برای شروع انتقال داده های ویدیویی، بر روی دکمه Start از Windows DroidCam Client کلیک کنید. حالا می توانید تصویر خود را مشاهده کنید.

اگر مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید اکنون می‌توانید در هر برنامه‌‌ی ویدیو کنفرانسی از این وبکم استفاده کنید.

همچنین برای اینکه میکروفون دستگاه خود را به صورت پیش فرض در برنامه ویدئوی کنفرانس مربوطه قرار دهید، به قسمت Microphone در برنامه ویدئو کنفرانس خود بروید (ممکن است در بعضی از برنامه‌ها نام این قسمت Audio Input باشد) و DroidCam Virtual Audio  را انتخاب کنید.


نحوه استفاده از آیفون و آیپد به عنوان وب‌کم

درست مانند اندروید چندین اپلیکیشن مختلف وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تبدیل کردن آیفون و یا آیپد استفاده کنید. از بین تمامی این اپلیکیشن‌ها، EpocCam Webcam را پیشنهاد می‌کنیم. این اپلیکیشن که توسط شرکت Kinoni ساخته شده است و برخلاف بسیاری از برنامه‌ها نسخه‌ی ویندوز و هم مک دارد.

 نخست با مراجعه به این لینک در فروشگاه آنلاین اپ استور، اپلیکیشن EpocCam Webcam را روی دستگاه خود دانلود کنید. سپس باید از طریق رایانه‌ی خود (که مبتنی‌بر ویندوز یا مک است) وارد وب‌سایت رسمی Kinoni شوید و اپلیکیشن را دانلود کنید. امکان نصب این اپلیکیشن روی  macOS  10.12 و ویندوز ۱۰، وجود دارد.

بعد از نصب درایورهای روی سیستم خود ، دیگر هیچ برنامه‌ی ویدیو کنفرانسی وجود ندارد که نتوانید از آیفون و یا تبلت به عنوان وب‌کم استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که گوشی یا تبلت و کامپیوتر شما به یک Wi-Fi یا LAN مشابه وصل هستند. برنامه تلفن همراه را باز کنید ، و در آخر برنامه ویدئو کنفرانس مورد نظر خود را در کامپیوتر راه‌اندازی کنید.

چند راه‌حل برای برخی از مشکلات رایج این نرم‌افزار وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اگر به جای یک برنامه جداگانه از یک برنامه ویدیو کنفرانس مبتنی بر مرورگر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به مرورگر اجازه دسترسی به وب‌کم خود را داده‌اید. قبل از شروع برنامه یا تماس کنفرانسی، باید یک اعلان از شما درخواست اجازه کند. آن را در نزدیکی نوار آدرس وب جستجو کنید.

همچنین  اگر EpocCam در اسکایپ به‌عنوان یک گزینه نمایش داده نمی‌شود، بهتر است آن را حذف و مجددا نصب کنید. اگر این مورد مشکل را برطرف نکرد، اطمینان حاصل کنید که رایانه و همچنین آیفون شما هر دو به یک شبکه‌ی وای‌فای متصل باشند.

چند مورد دیگر نیز درباره‌ی این نرم‌افزار مد نظر داشته باشید؛ اگر از نسخه‌ی رایگان EpocCam استفاده می‌کنید، وضوح و نرخ فریم ویدئو به‌ترتیب روی ۴۸۰×۶۴۰ پیکسل و ۳۰ فریم‌برثانیه قفل خواهند بود. متاسفانه علاوه بر این، نسخه رایگان حتی به شما این امکان را نمی‌دهد از میکروفون دستگاه خود استفاده کنید، بنابراین باید یک هدفون را به رایانه خود وصل کنید که دارای یک میکروفون درون خطی باشد، مگر اینکه راه حل دیگری برای پخش صدای خود پیدا کنید.

 بااین‌حال اگر تمایل داشته باشید می‌توانید نسخه‌ی ویژه‌ی آن را به‌نام EpocCam Webcamera به‌قیمت ۸ دلار تهیه و روی رایانه‌ی خود نصب کنید تا امکان نمایش ویدئوها با وضوح 0P108 Full HD فراهم شود. همچنین اگر قصد دارید به‌صورت هم‌زمان چندین ویدئو استریم کنید، EpocCam MultiCam با قیمت ۲۰ دلار در دسترس شما قرار می‌گیرد.

با تمام این تفاسیر تبدیل گوشی به وبکم، گوشی اندروید یا ios می تواند به خوبی نقش یک وبکم را ایفا کند. اگر از دسته افرادی هستید که به دنبال یک وبکم همراهی چون تلفن هوشمند هستید، راه حل فوق کمک خواهد کرد تا بتوانید به سادگی وبکم را مورد استفاده قرار دهید. شایان ذکر بوده که شرکت ها سعی می کنند از دوربین های سلفی باکیفیت بهره گیرند تا وبکم خوبی مورد استفاده قرار گیرد.