در این مقاله می خواهیم درباره تجاوز جنسی در دوستی های معمولی صحبت کنیم. در گذشته اوضاع ارتباط دختر و پسرها مثل حالا نبوده و آنها محدودیت های زیادی داشتند. حتی تا چندسال قبل از این خانواده ها قوانینی برای رفت و آمد دختر و پسرها میگذاشتند که آنها را محدود میکرد.

اما امروزه جوانان دیگر کمتر تابع قوانین خانواده هستند و در روابطشان آزادانه عمل میکنند.


همچنین بخوانید: 


شبکه های اجتماعی، دوستیابی های اینترنتی و قرار ملاقات در مکان های عمومی در بین جوانان شایع شده است. امروزه دختر و پسرها غالب اوقات بصورت آنلاین باهم در ارتباط هستند و دائما باهم قرار ملاقات حضوری میگذارند.

برخی از جوانان هم به دوستی اینترنتی و غیر حضوری مشغول هستند، هرچند که ممکن است این نوع دوستی برای همه جذاب نباشه. با اینکه ما در زمان حال زندگی می کنیم، اما وقتی پای روابط دوستانه به میان می آید بیشتر محصول گذشته خود هستیم. یعنی روابط حضوری و صمیمانه را به ارتباط اینترنتی ترجیح میدیم.

تجاوز جنسی در دوستی

تاثیر روابط گذشته بر احتمال بروز تجاوز جنسی

باسبی و همکارانش در سال 2019 تحقیقی را انجام دادند و در آن تاثیر روابط گذشته بر عملکرد فعلی فرد را بررسی کردند. نتیجه تحقیق نشان داد که روابط جنسی فرد در گذشته روی رابطه فعلی‌اش اثر منفی میگذارد. به عبارتی روابط جنسی قبلی روی میزان رضایت از زندگی فعلی تاثیر منفی میگذارد.

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که ملاقات‌های گاه و بیگاه دختر و پسرها ممکن است جنبه تاریکی داشته باشند؛ یعنی ممکن است پای رابطه جنسی را به میان بکشد و منجر به سواستفاده جنسی شود.


همچنین بخوانید: آیا عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب خواهد بود؟


قربانیان تجاوز جنسی

وقتی صحبت از تجاوز جنسی می شود، اغلب قربانیان فردی که به آنها تجاوز کرده را می شناسند. مطالعات حاکی از آن است که بیش از 80 درصد قربانیان تجاوز جنسی در بزرگسالان نه تنها با متجاوز آشنا هستند، بلکه به لحاظ روابط عاشقانه و جنسی با آنها درگیر هستند.

یعنی تجاوز جنسی در دوستی های معمولی هم اتفاق می افتد. در روابط عاطفی بین دخترپسرها معمولا فردی که قصد سواستفاده دارد، اول اعتماد قربانی را جلب میکند. طبق تحقیقات انجام شده تجاوزهای اجباری که بعد از سن 18 سالگی اتفاق افتاده، توسط دوست پسر یا شریک زندگی سابق انجام شده.

چگونگی تجاوز جنسی در دوستی های معمولی

دوستیابی سنتی با دوستیابی گاه و بیگاه امروزی تفاوت هایی دارد. برخلاف دوستیابی سنتی که صمیمیت عاطفی و جنسی را به هم پیوند میدهد، در روابط دوستی گاه و بیگاه امروزی معمولا پای رابطه جنسی به وسط کشیده میشود. یعنی بعد از مدتی دوستی و صمیمیت پیشنهاد رابطه جنسی مطرح می شود.

در صورتی که رابطه جنسی با رضایت فرد نباشد به تجاوز جنسی یا برقراری رابطه جنسی اجباری منجر می شود.


همچنین بخوانید: نه به خشونت روحی علیه زنان


تحقیقات نشان می دهند که متجاوزان اغلب بعد از سواستفاده جنسی برای اتمام رابطه از ترغیب کلامی منفی استفاده می کنند. مثلا ممکن است قربانی را تهدید کنند یا با ابراز نارضایتی به رابطه خاتمه دهند. 

شرکای جنسی متعدد؛ عاملی پرخطر برای تجاوز جنسی

تحقیقات حاکی از آن است که داشتن شرکای بیشتر، عامل خطری برای بروز تجاوز جنسی محسوب می شود. یعنی اگر در روابط عاطفی خود با بیش از یک نفر در ارتباط هستید، احتمال اینکه شماهم در دام تجاوز بیافتید زیاد است.

افرادی که در روابط دوستیشان شرکای متعددی دارند، احتمالا بیشتر به دنبال روابط جنسی گاه بیگاه هستند تا روابط پایدار. البته این بدان معنی نیست که روابط دوستی دختر و پسرها همیشه منجر به تجاوز جنسی می شود، اما در ارتباط بودن و صمیمی بودن با افراد مختلف، باعث عدم شناخت صحیح طرفین و بالا رفتن ریسک مورد آزار جنسی و یا تجاوز جنسی قرار گرفتن، می شود. 

در ادامه بخوانید:

کلیشه های جنسیتی در مردان ؛ با سندرم “مردانگی سمی” آشنا شوید!