ترس از ابتلا به کرونا بحث داغی است که در هر لحظه از زندگیمان وجود دارد.در این روزها که هر روز اطلاعات مختلفی  در مورد این ویروس به اشتراک گذاشته می شود ما دچار ترس و استرس می شویم.جدای از ویژگی های این بیماری ، خبرهایی که می خوانیم ، رسانه های اجتماعی ، اطلاعات غلط و ترسناک که در کانال های ارتباطی می بینیم ، این ترس و استرس را افزایش می دهد.اما همین ترس و استرس باعث به وجود آمدن مشکلات مهم سلامتی چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمی می شود.اما این مشکلات کدامند؟

1- افسردگی

با افزایش تعداد مبتلایان ،اخبارهای نگران کننده ،وجود افراد بیمار در اطرافیان ما بیش تر دچار ترس و افسردگی می شویم.البته که باید بگوییم این افسردگی کاملا طبیعی است.اما مقدار این افسردگی بسیار مهم است ودر شرایط حادتر ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند.

2-مشکلات خواب

2-مشکلات خواب

بسته به شرایط بوجود آمده مشکلاتی از قبیل کاهش کیفیت خواب ، افزایش کابوس ها و.. ممکن است برای شما بوجود آید.اختلال خواب ممکن است شدیدتر شود ، به خصوص اگر ما قبل از خواب به اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا در رسانه های اجتماعی نگاهی بیندازیم.از این رو سعی کنید قبل از خواب هیچ نوع اخباری در این مورد را مطالعه نکنید تا آسایش بیش تری داشته باشید.


همچنین بخوانید:

4 راه مقابله با ترس از ابتلا به کرونا

راهکارهایی برای رهایی از اضطراب کرونا ویروس !


3-احساس مبتلا شدن

3-احساس مبتلا شدن

حداقل برای یک بار هم که شده ما به دلیل گلو درد ، سر درد و.. احساس کرده ایم که به کرونا مبتلا شده ایم.احساس مبتلا شدن به این ویروس هر چند غیر واقعی اما باعث استرس و اضطراب شدیدی در فرد می شود.این احساس ها در زمان صحبت در مورد بیماری و دیدن اخبار بیش تر می شود.

4-فوبیا با افکار وسواسی (وسواس) و رفتار اجباری (تکراری)

ترس از ابتلا به کرونا

اگر فرد دارای هر گونه فوبیا باشد و خصوصاً  آن فوبیا با سلامتی مرتبط باشد ، می تواند در این شرایط برانگیخته شود ، ممکن است هراسهای جدیدی و  رفتارهای اجتناب کنندگی در فرد افزایش یابد. افکار وسواسی و رفتارهای تکراری درزمینه تمیز کردن و محافظت از سلامتی به وجود  آید.فرد تصور می کند همه کثیف هستند و ویروس را حمل می کنند.رفتارهای او در زمینه شستن و نظافت افزایش پیدا می کند و اعتقاد دارد هر چقدر بشوید باز هم همه جا کثیف  است.با افزایش رفتارهای وسواس انگیز ، تلاش برای تمیز کردن بیش از حد و بهداشت نیز باعث آسیب های مرتبط با بدن فرد می شود.

5-حفاظت بیش از حد و محدود کننده

ترس از ابتلا به کرونا

توجه و حفاظت بیش از حد در این دوره ممکن است سبب وسواس سلامتی در فرد گردد.فرد سعی می کند تمام خوردنی ها و نوشیدنی هایی را که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نامبرده می شود را امتحان کند.یا اگر با پدر ومادر خود زندگی می کند بیش از حد آن ها را محدود کند.همچنین این شرایط می تواند در برابر فرزندان نیز رخ دهد، یعنی پدر و مادر بیش از حد فرزندانشان را محدود کنند.

6-اختلالات اضطراب

ترس از ابتلا به کرونا

ترس از ابتلا به بیماری کرونا ممکن است سبب اضطراب شدید در فرد گردد.فرد می تواند خود را دائماً نگران ، در حال ترس و دارای افکار منفی احساس کند.دائما دچار این اضطراب می شود که خودش بیمار می شود و زندگی خود را از دست می دهد . دیگران را نیز آلوده می کند.به خصوص در طی این افکار ، واکنش های جسمی مانند تپش قلب ، نفس نفس ، بی قراری  ، لرزش در دست ها و تعریق رخ می دهد.

امیدواریم که همگی دست به دست هم و با رعایت نکات بهداشتی هر چه سریع تر از این دوران عبور کنیم.به امید فرداهای بهتر …..