تستسترون بالا در زنان باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت خواهد شد! و این در مورد مردان صدق نمی کند! در بزرگترین مطالعه ای که تاکنون در مورد خطر ابتلا به بیماری و سطح هورمون های جنسی ژنتیکی انجام شده است، محققان دریافته اند که سطح تستوسترون بالا به طور طبیعی می تواند اثرات متفاوتی را بین زنان و مردان بخصوص در رابطه با دیابت نوع 2 به وجود آورد.



نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که سطح بالای تستوسترون ژنتیکی در خانمها خطر ابتلا به سرطان پستان و آندومتر را افزایش می دهد. همچنین سطح تستوسترون بالا به طور قابل توجهی در خانمها با 51 درصد افزایش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط بود. در مردان تستوسترون بالاتر از حد طبیعی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

این رابطه خاص بین تستوسترون و بیماری قبلاً تشخیص داده شده است، با این حال، ماهیت تحقیق جدید به روشن شدن رابطه علت و معلولی که قبلاً نامشخص بود کمک می کند.

یافته های این تحقیق مبنی بر اینکه سطح تستوسترون بالا از نظر ژنتیکی خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک را در زنان افزایش می دهد، نشان می دهد تستسترون بالا می تواند خود باعث این سندرم شود، نه اینکه فقط نتیجه ی آن باشد.” “به همین ترتیب، در مردان از روشهای کاهش تستوسترون برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود، اما تاکنون مشخص نبود که آیا سطح تستوسترون پایین تر می تواند از افراد در برابر سرطان پروستات محافظت کند یا نه.”

شاید قانع کننده ترین یافته در تحقیقات جدید، اختلاف جنسیت در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط به میزان تستوسترون ژنتیکی باشد. در حالی که سطح بالای تستوسترون از نظر ژنتیکی در زنان خطر ابتلا به دیابت را 37 درصد افزایش می دهد، در آقایان سطح تستوسترون بالا خطر ابتلا به دیابت را 14 درصد کاهش می دهد.