از مهارت های شناختی تان برای تصمیم گیری بهتر و عاقلانه تر استفاده کنید!

به دنبال دستیابی به مهارت های تصمیم گیری بهتر و عاقلانه تر هستید؟ تا بحال برایتان پیش آمده است که نیاز به تصمیم گیری درباره ی مسئله ای داشته باشید که اطلاعات چندانی درباره آن ندارید؟  در برخورد با مسائل مختلف ما اطلاعات کافی را برای تصمیم گیری بهتر نداریم، اما در این موقعیت ها چطور می توانیم تصمیم گیری بهتر و عاقلانه تر داشته باشیم؟ زیرا تصمیم گیری های نامطمئن و نادرست باعث ایجاد مشکلات متعدد و شاید جبران ناپذیری می شوند.

ما تصمیم هایمان را همواره به یک روش نمی گیریم. گاهی به سرعت و به طور خودکار تصمیم می گیریم و گاهی به آهستگی و با تعمق به تصمیم گیری می پردازیم. و هر یک از این دو شیوه منافع و سودهای مخصوص به خودش را دارد.


همچنین بخوانید: تغییر فرایند تصمیم گیری در مغز با استفاده از امواج اولتراسوند با شدت کم


تفکر سریع و آهسته

دانیل کانمن در کتاب “تفکر سریع و آهسته” جزئیات دقیق تفکر را مورد بحث قرار می دهد. به طور خاص، او از چارچوب دو “سیستم” شناخت استفاده می کند و توضیح می دهد:

  • سیستم اول با کمترین و یا بدون تلاش به طور خودکار و به سرعت عمل می کند و هیچ کنترل ارادی در آن دخالت ندارد.
  • سیستم دوم با توجه به فعالیت های ذهنی دشواری که ایجاب می کند، شامل محاسبات پیچیده است. عملیات این سیستم اغلب با انتخاب و تمرکز مرتبط است.

همچنین بخوانید: 6 قدم برای تصمیم گیری سریعتر و بهتر ؛ تکلیف خود را معلوم کنید! 


همچنین او معتقد است: زمانی که ما به روش سیستم اول سریع و بدون هیچ تلاشی فکر می کنیم، بیشتر احتمال دارد که خطا کنیم و تصمیمات اشتباه بگیریم. تفکر به روش سیستم دوم معمولا بیشتر متعادل است، اطلاعات بیشتری به دست می آورد و از قوانین تصمیم گیری قابل اعتمادتری برخوردار است – اما نیاز به توجه و تلاش دارد (که اغلب محدود است). پس بنابراین برای اینکه بتوانیم تصمیم گیری بهتری داشته باشیم، باید بتوانیم هنگامی که نحوه ی تفکرمان خیلی سریع است، آن را متعادل و مدیریت کنیم.

قوانینی ساده برای تصمیم گیری بهتر

با توجه به موارد فوق، چند نکته عمومی می تواند به بهبود تصمیم گیری شما کمک کند.

1. بخوابید و استراحت کنید!

اگر نیاز دارید تصمیم مهمی بگیرید، بهتر است زمانی که آرام، متمرکز و با انگیزه هستید این کار را انجام دهید. تفکر پیچیده و سخت (سیستم 2) نیاز به توجه، انگیزه و کنترل خود دارد. که همه ی اینها زمانی که خسته، پرمشغله و یا پراسترس هستیم محدود می شوند و از بین می روند.

گرچه چالش هایی برای این ایده وجود دارد.اما بررسی های اخیر تاثیرات منفی استراحت نکردن را در تصمیم گیری های کودکان در محیط آموزشی، کارکنان بیمارستان، قضاوت کنندگان و رای دهندگان ذکر کرده اند. بنابراین، اگر امکان پذیر است، زمانی به تصمیم گیری های مهم بپردازید که به خوبی استراحت کرده باشید، ذهن تان باز باشد و انرژی و انگیزه ی لازم برای اختصاص دادن به این کار را داشته باشید.


همچنین بخوانید: با ۹ اشتباه رایج در مورد خواب آشنا شوید !


2. زمان بگذارید!

فکر کردن با وضوح و منطق بیشتر به زمان بیشتر هم احتیاج دارد. زمانی که تحت فشار هستیم و باید سریع تصمیم بگیریم، سیستم اول که تفکر سریع است کنترل را به دست می گیرد.با توجه به تحقیقات در مورد تصمیم گیری های مالی توسط Kirchler و همکارانش، افراد زمانی که تحت فشار زمانی دارند، بیشتر احتمال دارد که تصمیمات خطرناک و اشتباه بگیرند.

بنابراین زمانی که عجله داریم، به جای تفکر منطقی با توجه به حقایق و اطلاعات، سریعا به تصمیم گیری و نتیجه ای می رسیم که ممکن است پر از اشتباه باشد. تفکر سریع ممکن است برای تصمیم گیری های کوچک، عادت ها، و مسائل روزمره ای که نیازی به مشورت زیاد ندارند و یا خطری را متوجه شما نمی کنند، مفید باشد. اما اگر موضوع مهم است و به تفکر و تعمق احتیاج دارد، حتما برای تصمیم گیری درباره آن وقت بگذارید.

3. حقایق و اطلاعات را جمع آوری کنید!

فراتر از داشتن زمان و انرژی ما به اطلاعات کافی برای تفکر روشن و منطقی احتیاج داریم. هرچه اطلاعات بهتر و بیشتری داشته باشیم، تصمیمات بهتری خواهیم گرفت. اگر ساعت ها برای گرفتن یک تصمیم به تفکر بپردازیم، اما اطلاعات کافی و خوبی نداشته باشیم، فقط وقت و انرژی مان را هدر داده ایم.با توجه به این موضوع، ترفند این است که اطلاعات تان را با اهمیت تصمیم متعادل سازید. یعنی، هنگامی که در حال بررسی موضوعی بزرگ و مهم هستید، فرایند سیستم دوم خود را با  حقایق و اطلاعات بیشتری تغذیه کنید تا به شما در انتخاب بهتر شما کمک کند.


همچنین بخوانید:چه چیزهایی مانع موفقیت ما می شوند؟


4. پذیرای تمام احتمالات باشید!

گاهی اوقات تفکر سریع، نحوه ای که ما اطلاعات را برای تصمیم گیری مان به کار می بندیم منحرف می کند. ما اغلب قبل از اینکه درباره ی موضوعی خاص به اندازه ی کافی فکر کنیم، به طور اتوماتیک آن را درست می پنداریم. و یا انتخاب و دلیل ما ممکن است توسط نوعی سوء گیری منحرف شده باشد. و باعث شود ما اطلاعاتی را قبول کنیم که انتخاب مان را تایید می کنند. و آنهایی را که با انتخابمان در تعارض هستند را اصلا نبینیم.

بنابراین، زمانی که می خواهید تصمیم مهمی را بگیرید، بسیار مهم است که رویتان را به تمام حقایق و احتمالات (خصوصا آنهایی که نمی خواهید یا دوست ندارید) باز نگه دارید. شاید قبول کردن احتمالاتی که نمی خواهید و نمی پسندید باعث ناراحتی شما شوند. ولی این کار به شما کمک می کند که از تصمیم گیری هایی که در لحظه احساس خوبی ایجاد می کنند ولی بعدا در صورتتان منفجر می شوند، جلوگیری کنید.

5. برای خود قوانینی را وضع کنید!

حتی بهترین تصمیم گیرندگان هم هنوز انسان هستند. همه ی ما خسته، بی انگیزه، مضطرب، عجول و یا احساساتی می شویم. علاوه بر آن، جمع آوری همه ی اطلاعات و تفکر محافظه کارانه برای همه ی تصمیم گیری ها غیر ممکن است.  به همین دلیل است که تصمیم گیرندگان موثر، زمانی که می خواهند به روشنی فکر کنند، قوانینی را برای خود وضع می کنند حتی اگر خیلی عجله داشته باشند. کانمن هم معتقد است استفاده از استراتژی ها، فرمول ها و الگوریتم ها در بسیاری از موقعیت ها به تصمیم گیری بهتر کمک می کند.


همچنین بخوانید: ۵ روش هوشمندانه برای یادگیری سریعتر و موفقیت در کسب و کار


با توجه به نمونه های روزمره، به عنوان مثال: فرد می تواند لیستی از مواد غذایی که برای خانه نیاز دارد را تهیه کند و با توجه به آن به خرید بپردازد.نه اینکه از روی گرسنگی و یا اغوا کنندگی مواد  غذایی تصمیم به خرید چیزهایی بگیرد که لزومی به خریدشان نبوده است. یا می تواند برای خود در خریدهای بزرگ محدودیت قائل شود، مثلا فقط به دلیل اینکه خانه یا ماشینی را دوست دارد، عجولانه دست به خرید آن نزند و خود را زیر بار قرض و بدهی نبرد. به طور خلاصه، حتی در شرایطی که ممکن است در تفکر غلط و عاطفی گرفتار شویم، می توانیم قوانین و قواعدی را از پیش تعیین کنیم، تا طبق آنها پیش برویم و از تصمیم گیری های غلط اجتناب کنیم.

در ادامه بخوانید: