به سلامت چشمان خود اهمیت دهید !

اگر چشمان شما ضعیف است و  از عینک استفاده می کنید  تغییر سریع شماره عینکتان را جدی بگیرید ! زیرا این موضوع می تواند نشان دهنده بیماری به نام کراتوکونوس باشد.کراتوکونوس یا قوز قرنیه (Keratoconus) یک بیماری چشم کورنی است. این بیماری معمولا در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی بروز می دهد. در این بیماری، قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. قرنیه به طور طبیعی شکلکی گرد یا کروی دارد اما در کراتوکونوس (قوز قرنیه) قرنیه برآمد و شکل می گیرد. این تغییر بر روی بازتاب نور هنگام ورود به چشم تأثیر گذاشته و موجب کاهش وضوح بینایی می شود. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد، اما در 90٪ موارد در هر دو چشم مشاهده می شود.

تغییر سریع شماره عینکتان را جدی بگیرید

تغییر سریع شماره عینکتان را جدی بگیرید

به رغم این واقعیت که بسیاری از ما حتی نام آن را نمی دانیم،  Keratoconusدر کشور ما در حال افزایش است و از هر هزار نفر سه نفر به آن مبتلا می شوند.ریسک بیماری در افراد با پیشنیه خانوادگی 10 در صد بیشتر است.قرنیه یک پنجره شفاف، گنبد شکل در مقابل چشمان ماست.و وظیفه آن جمع آوری نور و تبدیل آن به یک مسیر به سمت چشمان ماست.Keratoconus در  واقع نازک شدن قرنیه است.این تغییر شکل ایده آل قرنیه باعث می شود که اشعه ها ازمسیر خود خارج شوند.به این ترتیب چشم دچار تار بینی و انحنا می گردد.سبب ایجاد مشکلات در رانندگی و خواندن می گردد.

علت دقیقا معلوم نیست!

در برخی از بیماران  علل ژنتیکی نیز نقش دارند.این بیماری نیز بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های آلرژیک رایج است.این بیماری در اواخر نوجوانی یا در ابتدای 20 سال شروع می شود و تا 35 سالگی به آرامی پیشرفت می کند.در مراحل اولیه keratoconus، شکایت هایی ناشی از تغییر نمره عینک است.با پیشرفت بیماری ارتباط آن با عینک نیز از بین می رود.

Keratoconus را می توان با معاینه معمول چشم پزشک خود کنترل کرد.“در مراحل اولیه چشم می تواند با عینک تصحیح شود، اما اگر بیماری پیشرفته تشخیص داده شود،  نور ماوراء بنفش و قطره می تواند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده شود.در مواقعی که عینک جوابگو نیست باید از لنزهای سخت، لنزهای هیبرید با راحتی بیشتر و یا استفاده از یک حلقه در قرنیه ممکن است برای بهبود کیفیت بصری مورد استفاده قرار گیرد.اگر بیماری به سطح پیشرفته رسیده باشد، پزشک شما ممکن است جراحی پیوند قرنیه را توصیه کند.

از مالیدن چشم ها اجتناب کنید

به طور خاص، مالیدن چشم های بیمار مبتلا به کراتوکونیس باعث می شود تا قرنیه نازک تر شود.اگر آلرژی دارید وچشمان شما دچار خارش می شود ، با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه بخوانید :

تشخیص اسکیزوفرنی بوسیله معاینه چشم امکان پذیر شد

راه حل هایی برای درمان چشم های پف کرده هنگام صبح !

دلایل سیاهی و کبودی زیر چشم چیست ؟ و راه کار هایی برای درمان آن !