در یک مطالعه جدید، از سونوگرافی با شدت کم برای تخریب یک فرآیند شناختی ذهن که به عنوان تفکر ضد ذهنی یا انتقادی شناخته می شود، بر روی میمون های ماکاک مورد استفاده قرار گرفت.

در یک مطالعه جدید و باورنکردنی، مشخص شد می توان از سونوگرافی با شدت کم برای مورد هدف قرار دادن بخش های خاصی از مغز و تغییر فرایند تصمیم گیری در مغز حیوانات بهره برد.این تکنیک که بر روی میمون های ماکاک مورد آزمایش قرار گرفت مشخص کرد امواج اولتراسوند غیر تهاجمی باعث تغییرات رفتاری واقعی در حیوانات می شوند.

مدت کمی است که پژوهشگران شروع به بررسی اثرات اولتراسوند با شدت کم در مغز کرده اند. گرچه پیشتر امواج اولتراسوند برای تصویربردای شناخته می شوند اما امواج التراسونیک می توانند برای تغییر عملکرد بخش های ویژه ای از مغز مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از تحیقیقات هیجان انگیز این مطالعات نشان میدهد می توان از این امواج برای درمان بیماری هایی نظیر آلزایمر و زوال عقل بهره برد.

همچنین در آزمایشاتی مشابه که در سال 2016 منتشر شد از تکنیکی مشابه برای فعال کردن مغز بیماری که در کما فرو رفته بود استفاده شد

Elsa Fouragnan رهبر این تحقیقات از دانشگاه Plymouth می گوید: این تکنیک درمانی که Ultrasound neurostimulation نام دارد. فعلا در مراحل اولیه خود بسر می برد. اما فن آوری درمانی اولتراسوند غیر تهاجمی، با تحریک بافت های مغز با دقت میلی متری، توانایی بهبود زندگی میلیون ها بیمار ذهنی را دارد.

این تحقیقات روی یک فرآیند شناختی به نام تفکر انتقادی تمرکز دارد. این بخشی از فرایندهای تصمیم گیری ما است که در آن سناریوهایی را که جایگزین تجربه فعلی ما هستند ارزیابی می کنیم.

این فرآیند شناختی خاص در کمک به ما برای ارزیابی تمام گزینه های موجود و انتخاب مثبت ترین اقدام برای آینده، حیاتی است! 

همچنین بخوانید» درمان اختلالات روانشناختی با VR تراپی

برخی از دانشمندان بر این فرض هستند که بیماران روانی که رفتارهای ناکارآمد تکراری از خود نشان میدهند از فرایندهای شناختی غیرمعمول رنج می برند. در این تحقیقات سعی شده تا بخش هایی از مغز که وظیفه ایجاد فرایندهای شناختی غیر معمول را دارد به دقت شناسایی شوند و بسویله امواج کم شدت اولتراسوند مورد درمان قرار بگیرند.

Fouragnan می گوید این تحقیقات از دو جهت حائز اهمیت است

  1. در این تحقیقات مشخص شد بخش Cingulate cortex مغز برای کمک به تغییر جایگزین های بهتر حیاتی است. 
  2.  اولتراسوند با شدت کم می تواند به طور قابل ملاحظه ای فعالیت مغز را در بخش بسیار خاص مغز تغییر دهد.

محققان با بررسی رفتار چهار میمون ماکاک، متوجه شدند که فعالیت عصبی در cingulate cortex، برای تفکر انتقادی حیاتی است،سپس سونوگرافی با شدت کم انجام شد تا به طور موثر فعالیت های عصبی در ناحیه ای مشخص از مغز را مختل سازد و به این ترتیب حیوانات نتایج مختلف را در تصمیم گیری هایشان نشان دادند.

الان خیلی زود است که بخواهیم به طور قاطع این روش را به عنوان درمانی برای اختلالات روانشناختی مطرح کنیم اما به شدت امیدوار هستیم بتوانیم از این روش برای کمک به انسان ها استفاده کنیم.

در حال حاضر، تکنیک های نورو مدلاسیون برای انسان ها وجود دارد، برای درمان افراد مبتلا به بیماری هایی مانند افسردگی یا پارکینسون، “اما Fouragnan می گوید:” هیچ تکنیکی با این سطح دقت و تا این اندازه غیر تهاجمی وجود ندارد.

این مقاله در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.