تفاوت اعتماد به نفس و خودشیفتگی چیست؟ چطور بفهمبم که فردی خودشیفته است یا فقط اعتماد به نفس دارد؟ بسیاری از افرادی که رگه های خودشیفتگی دارند، بسیار با اعتماد به نفس به نظر می رسند. آنها عاشق قرار گرفتن در مرکز توجه هستند و غالباً معتقدند که به ندرت اشتباه می کنند.



آنها مدام افکار و چشم انداز های خود را تبلیغ می کنند و به این مسئله اعتقاد قوی دارند که همیشه درست می گویند و بسیار محترم هستند. آنها به دلیل اینکه هرچه می خواهند می گویند و رک هستند، خود را تحسین می کنند.

با این حال، بسیاری از این ویژگی های شخصیتی حاکی از وجود یک ساختار دفاعی شدید و محکم است، نه اعتماد به نفس. اگرچه مکانیسم های دفاعی طبیعی و ضروری هستند، هنگامی که غیرقابل نفوذ، سفت و سخت هستند، می توانند مانعی برای ظرفیتهای عاطفی عمیق تر باشند که امکان خودآگاهی و ارتباط عمیق با دیگران را فراهم می آورد.

به عبارت دیگر فردی که بسیار با اعتماد به نفس به نظر می رسد، ممکن است عمیقاً احساس ناامنی کند و از خود در برابر آگاهی از ناامنی ها با یک سیستم دفاعی سنگین و ناخودآگاه محافظت کند. فرافکنی، تحریف و انکار با هم متحد می شوند تا فرد از درد پذیرش مسئولیت و بینش و همدلی با دیگران در امان نگاه دارند.

فرافکنی بیش از حد باعث می شود فرد مسئولیت اعمال خود را تقصیر دیگران یا دنیا بیاندازد و خودش از زیر این بار شانه خالی کند. در شرایطی که فرد نمی تواند از پذیرش مسئولیت شانه خالی کند، به ناخوادآگاه نقش قربانی را بازی خواهد کرد تا بتواند از عواقب رفتارش فرار کند.



اعتماد به نفس افراد خودشیفته بسیار شکننده است، به این معنی که آنها اعتماد راسخ به خود ندارند و فقط نقش آن را بازی می کنند. در واقع آنها می خواهند با برتر نشان دادن خود، اعتماد به نفس پایین شان را مخفی کنند. 

آنها نقاط ضعف خود را نمی بینند و فقط روی نقاط قوت شان تمرکز می کنند. اگر از آنها انتقاد کنید به سختی آن را قبول می کنند. اما در عوض کسانی که اعتماد به نفس دارند هم نقاط قوت خود را می شناسند و هم نقاط ضعف شان را. آنها به خوبی به انتقادهای شما گوش خواهند داد و برخوردی منطقی نشان خواهند داد.

اگر از آنها انتقاد کنید، خود را بی ارزش تلقی نخواهند کرد، بلکه یا آن را می پذیرند و برای ارتقای خود از آن کمک می گیرند، یا آن را محترمانه رد خواهند کرد.

فرد خودشیفته توانایی ها و نقاط قوت دیگران را به رسمیت نمی شناسد و خودش را از همه برتر می داند، اما فردی که اعتماد به نفس دارد قبول می کند که دیگران می توانند در بعضی زمینه ها از او توانمند تر یا بهتر باشند و این موضوع چیزی از ارزش او کم نخواهد کرد.