مانگا – مانهُوا – مانهوآ – دونگهوآ

احتمالا اسامی مختلفی تحت عنوان کتاب تصویری به گوشتون خورده. میتونیم این نوع کتاب هارو به دو دسته کمیک های آمریکایی و اینگلیسی زبان و کتاب های تصویری آسیایی تقسیم کنیم. که البته کتب سبک آسیایی هم با توجه به تفاوت اون ها در جزئیات در دسته های متفاوتی قرار میگیرن. امروزه محبوبیت این نوع کتاب ها از هرزمان دیگه ای بیشتر شده. اما افراد زیادی هستن که به تازگی با دنیای انیمه و مانگا آشنا شدن و تفاوت مانگا (Manga)، مانهُوا (Manhwa) و مانهوآ (Manhua) رو نمیدونن. در این مطلب قراره به تفاوت مانگا و مانهوا بپردازیم و یکی دوتا از محبوب ترین آثار هر سبک رو معرفی کنیم. با مجله وارونه همراه باشید.

در ادامه بخوانید » 

اپلیکیشن World Maker برنامه طراحی مانگا + لینک دانلود 

طراحی شخصیت های مانگا با اپلیکیشن رایگان تحت وب Giga Manga


مانگا: Manga

آشنایی با مانگا و تفاوت مانگا و مانهوا

اولین کمیک محبوب آسیایی

از بین تمام مواردی که گفته شد مانگا محبوبیت و شهرت خیلی بیشتری نسبت به بقیه داره. مانگاها کتب تصویری سیاه و سفیدی هستند که توسط نویسندگان و طراحان ژاپنی (مانگاکا) تولید میشن. و تعداد زیادی از مانگاهای محبوب در زادگاهشون یعنی ژاپن به زبان های مختلف دیگه ای ترجمه شدن و در کشورهای زیادی به چاپ رسیدن. به عنوان مثال مانگای Attack on Titan که امروزه ترند اول خیلی از رسانه هاست به بیش از ده زبان زنده دنیا ترجمه شده. به جز زبان ژاپنی که زبان اصلی این مانگاست، نسخه فارسی، اینگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی و… نیز در دسترس است.

از مانگا تا مانهُوا

مانگاها تاریخچه بلند بالایی دارن و اولین سری اون ها مربوط به قرن 12 و 13 میلادی میشه. و به شدت محبوب بوده و تا همین حالا هم روز به روز به این محبوبیت اضافه میشه. مانگاها به قدری محبوب بودن که حتی بیشتر سربازان ژاپنی در طول خدمت و سفرشون تعدادی رو با خودشون میبردن. (البته اون زمان هم مثل حالا از مانگا برای مقاطد تبلیغاتی و سیاسی هم استفاده میشده.) و این موضوع باعث باعث شد ساکنین کره هم از طریق سربازان جنگی ژاپن با این آثار آشنا بشن و بخوان آثار مشابهی تولید کنن که مختص به خودشون و فرهنگ کشورشون باشه. که نتیجه این اتفاق تولد اولین مانهُوای کره ای در دهه اول قرن بیستم (1910s) بود.

درحال حاضر عناوین محبوب در ژاپن تایتان مهاجم (Attack on Titan)، برزرک (Berserk)، کارآگاه کونان (Detective Conan)، ناروتو (Naruto) و وان پیس (One Piece) هستند. که همگی به جز برزرک (که ژانر سینِن داره) در ژانر شونِن (پسرانه) و اکشن طراحی شدن.


مرتبط: بهترین مانگاهای ترسناک که شما را به اوج هیجان میرسانند!


مانهُوا: Manhwa

آشنایی با مانهوا و تفاوت مانگا و مانهوا

دومین کمیک محبوب آسیایی

بعد از مانگا، مانهوا معروف ترین و پرمخاطب ترین نوع کمیک آسیایی ست. به طور خلاصه نسخه رنگی و کره ای مانگا، همون مانهواست. البته مهم ترین تفاوت بین کمیک های آسیایی همون کشورهای مبدا اون هاست. چون گاهی اوقات شاهد مانگای رنگی (تولید ژاپن) و یا مانهوای سیاه و سفید (تولید کره جنوبی) هستیم. چون این اسامی برای سبک های مختلف و کشورهای متفاوت طراحی شدن. به عنوان مثال اولین مانگای رنگی ژاپنی در تاریخ 1908 از طریق یه مجله محلی چاپ شده. این درحالیه که اولین کمیک رنگی آمریکایی مربوط به سال 1933 ست. یعنی چیزی حدود 25 سال بعد از انتشار مانگای رنگی در ژاپن.


برای خرید انواع محصولات انیمه ای کلیک کنید


ویژگی های مثبت و منفی مانهُوا

قبل از دهه اخیر مانهواها فقط توی صفحات مجازی و در قالب وبتون و ای-بوک (کتاب الکترونیک) رنگی بودن. و سیاه و سفید چاپ میشدن. اما حالا دیگه چنین رویه ای وجود نداره و مانهواها یکی از باکیفیت ترین کمیک ها محسوب میشن. چون نه به اندازه مانگاها با تعدد پنل مخاطب رو خسته میکنن و نه به اندازه کمیک های آمریکایی از رنگ های جیغ و اذیت کننده استفاده میکنن. و همین دو مورد ظاهرا کوچیک باعث راحتی هر دو مدل خواننده ی نسخه دیجیتالی و نسخه چاپی شده. که باعث شده محبوبیت و شهرت اون طی مدت کوتاهی پیشرفت انفجاری داشته باشه.

البته این باعث نمیشه که کاملا بی نقص باشن. به دلیل اینکه تعداد زیادی از مانهواها در ابتدا فقط وبتون بودن (کمیک هایی که میشه آنلاین خوند و قرار نبوده چاپ بشن) و انتظار میرفته توی صفحه موبایل یا کامپیوتر خونده بشن، با پنل های عمودی بیشتری طراحی شدن. که این مورد دلیل بالا رفتن تعداد صفحات در نسخه چاپی هست. یا بعضی اوقات میشنویم که از عدم توجه به پسزمینه و جزئیات توی بعضی از مانهواها شکایت میکنن.

پیشنهاد ما برای شما از بین معروف ترین و بهترین مانهواها برج خدا (Tower of God)، تک رو (Solo Leveling) و نُجبا (Noblesse) هستن.


همچنین بخوانید: پنج دلیل برای تماشای انیمه برج خدا: Tower of God


تفاوت مانگا و مانهوا

مبدا هر سبک متفاوت است

همون طور که بالاتر توی توضیحات اختصاری مانگا و مانهوا اشاره کردیم، بزرگترین تفاوت مانگا و مانهوا یا به عبارتی کمیک های آسیایی، کشوریه که در اون طراحی و منتشر میشن. مانگا به تمام کمیک های ژاپنی گفته میشه که غالبا سیاه و سفید هستن. و مانهوا به تمام کمیک هایی میگن که مربوط به کره جنوبی میشن و برخلاف مانگا اکثرا رنگی هستن و تعداد کمی از اونها سیاه و سفیدن.

مانهوآ هم به کمیک چینی میگن که جلوتر درباره این مورد هم توضیح میدیم. فعلا همینقدر بدونید که مانهوآ (Manhua) اکثرا رنگی هست. و اینکه مانهوآ دو سبک متفاوت داره که یکی از اونها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مانهُوا داره.

نحوه خوانش آنها متفاوت است

تفاوت مانگا و مانهوا در نحوه خوانش آنها نیز هست. به صورت کلی صفحه آرایی تمام کمیک ها، چه آمریکایی و چه آسیایی، شامل پنل های مختلفیه. اینکه تعداد این پنل ها در هر صفحه چقدر باشه کاملا در اختیار نویسنده، داستان و ژانرِ کمیک هست. اما فکر میکنم با توجه به تصاویری که تا حالا دیدین متوجه شده باشید که تعداد پنل های مانگا به طور میانگین از مانهوا بیشتره. و تعدد پنل ها توی مانگا گاهی اوقات خوندن اون رو برای مخاطبای خارجی سخت میکنه. اما جای نگرانی نیست. توی این قسمت الگوهای رایج پنل های مانگا و ترتیب خوندنشون رو براتون قرار دادیم.

نحوه مطالعه پنل های متفاوت مانگا

پنل های مانگا به طور کلی از راست به چپ و از بالا به پایین خونده میشن. و توی نسخه چاپی و فیزیکی، باید کتاب رو از راست بخونید(مثل کتاب های فارسی زبان خودمون). اگر مانگای شما فهرست هم داشته باشه صفحه اول به اون اختصاص پیدا میکنه. اما در غیر این صورت اولین صفحه بعد از جلد ابتدایی، آغاز داستان مانگاست.

پنل های مانهوا، مانهوآ از چپ به راست و از بالا به پایین خونده میشن. اما چون میانگین تعداد پنل های مانهوا از مانگا کمتره و اکثرا عمودی هستند، خوندن اونها برای مخاطب راحتتره و نیازی به دنبال کردن الگوی خاصی نیست. فقط یادتون باشه از چپ به راست بخونید. توی سال های اخیر کمپانی هایی که مسئول چاپ و انتشار نسخه های فیزیکی این نوع کتاب ها هستن، فرم چاپ رو تغییر دادن و از پلتفرم دیجیتال استقبال کردن. یعنی میتونین نسخه رنگی مانهوای دلخواهتون رو علاوه بر صفحه موبایل، به صورت فیزیکی و در قالب کتاب هم مطالعه کنید. این اتفاق باعث خوشحالی طرفداران مانهُوا شده.

مرتبط: بهترین مانگاهای کمتر شناخته شده که شاهکار هستند! 


مانهوآ: Manhua

تفاوت مانگا و مانهوا

ریشه هردو لغت مانگا و مانهُوا به کلمه چینیِ مانهوآ (Manhua) برمیگرده که به نقاشی های چینی اشاره داشته. اما امروزه از این لغت به عنوان اسم کمیک های چینی استفاده میکنن. با این حال همه مانهوآ ها شبیه هم نیستن و سبک طراحی اونها به این بستگی داره که در تایوان چه محلی طراحی و تولید بشن. در تایوان یا هنگ کنگ. اما طرفداران کمیک بیشتر با توجه به تفاوت در ژانر مانهوآ اونها رو دسته بندی میکنن. ژانر تاریخی و هر ژانر دیگه ای. در کل مانهوآ ها هم به مانگا و سبک طراحی اون شباهت دارن و هم به سبک طراحی مانهُوا. یه جورایی حد وسط این مورد قرار میگیرن. هم به صورت سیاه و سفید طراحی میشن و هم رنگی.

اما مانهوآ هایی که در دسته ژانر تاریخی قرار میگیرن معمولا با نمایش تصاویر پرجزئیات و پسزمینه های زیبا، فرهنگ و پوشش قدیمی چینی و موهای به شدت بلند آقایان شناخته میشن. خوندن این دسته از مانهوآها درست مثل اینه که به گذشته چین سفر کنی.

پیشنهاد ما: The Ravages Of Time و افسانه شوالیه خورشید (The Legend Of The Sun Knight)

دونگهوآ: Donghua

متاسفانه یه عده مدام از عنوان دونگهوآ به جای مانهوآ استفاده میکنن. که کاملا اشتباهه! دونگهوآ به هیچ عنوان کتاب یا کمیک نیست. بلکه اسم انیمه هاییه که در کشور چین تولید شدن.

در حال حاضر در ایران دو انیمه چینی (دونگهوآ) استاد تعالیم شیطانی (The Grand Master Of Demonic Cultivation) و لینک کلیک (Link Click) محبوبیت زیادی پیدا کردن.

امیدواریم که از توضیح تفاوت مانگا و مانهوا لذت برده باشید. سپاسگزاریم که تا اینجا با ما همراه بودین:) لطفا مثل همیشه نظرات و پیشنهادات خودتون رو در بخش کامنت ها با ما درمیون بذارید!

در ادامه بخوانید: چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟