هنگامی که فشار یا دردی در نواحی سر شما وجود دارد، به طور قطعی نمی‌توان گفت که شما دارید یک سردرد معمولی یا میگرن را تجربه می‌کنید. فهمیدن تفاوت میگرن و سردرد رایج بسیار مهم است. دانستن این تفاوت می‌تواند منجر به تسکین سریع‌تر از طریق روش‌های درمانی بهتر شود. همچنین در وهله اول می‌تواند از بروز سردردهای بعدی جلوگیری کند.

پس در ادامه تفاوت میگرن و سردرد را بررسی می‌کنیم.

سردرد چیست؟

تفاوت میگرن و سردرد

سردرد، دردهای ناخوشایند در نواحی مختلف سر است. درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و معمولاً در هر دو طرف سر شما ایجاد می‌شود. برخی از نواحی سر که سردرد در آن شایع تر است؛ شامل پیشانی، گیجگاه و قسمت پشت گردن است. سردرد می تواند در هر جایی و از 30 دقیقه تا یک هفته ادامه یابد.
شایع‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی است. عوامل این نوع سردرد شامل استرس، فشار عضلانی و اضطراب است.

انواع دیگری از سردردها وجود دارند که عبارتند از:

سردردهای خوشه‌ای: سردردهای خوشه‌ای، سردردهای شدیدی هستند که از یک طرف سر ایجاد می‌شوند، و شما چرخه‌های حملات سردرد را تجربه می‌کنید و به دنبال آن دوره‌های بدون سردرد نیز وجود دارد. برای مثال ممکن است شما نیم ساعت سردرد را تجربه کنید و سپس یک ساعت را بدون داشتن سردرد سپری کنید و بعد از آن سردرد شما دوباره تکرار شود.


بیشتر بخوانید: درمان طبیعی سردرد: 18 روش موثر! 


سردردهای سینوسی‌: سردردهای سینوسی اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شوند و با علائم عفونت سینوس که منجر به تب، خارش بینی، سرفه و احساس فشار و درد در صورت می‌شود همراه هستند.

سردردهای چیاری: سردرد چیاری ناشی از نقص هنگام تولد است که به عنوان ناهنجاری چیاری شناخته می شود و باعث می‌شود جمجمه به قسمت‌هایی از مغز فشار بیاورد. که اغلب باعث احساس درد در قسمت‌های پشت سر می‌شود.

سردردهای رعد و برقی: سردرد “رعد و برقی” بسیار شدید است و ناگهانی رخ می‌دهد و طی 60 ثانیه یا کمتر ایجاد می‌شود. این سردرد می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی زیر عنکبوتیه (نوعی خون‌ریزی مغزی)، یا یک وضعیت جدی پزشکی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین ممکن است در اثر آنوریسم باعث سکته مغزی یا پدید آمدن آسیب‌های دیگری شود. در صورت بروز سردردهایی از این نوع، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

میگرن چیست؟

تفاوت میگرن و سردرد

سردرد بسیار شدیدی است و علاوه بر درد در ناحیه‌ی سر، اغلب عوارض دیگری نیز دارد. عوارض مرتبط با سردرد میگرنی عبارت اند از:

1. حالت تهوع
2. درد در ناحیه پشت یکی از چشم‌ها یا گوش‌ها
3. درد در ناحیه گیجگاه
4. نداشتن دید واضح (دیدن لکه ها)
5. حساسیت به نور و یا صدا
6. از دست دادن بینایی به صورت موقت
7. استفراغ

سردردهای میگرنی معمولاً فقط بر یک طرف سر تأثیر می‌گذارند، با این وجود ممکن است سردرد میگرنی وجود داشته باشد که هر دو طرف سر را تحت تأثیر قرار دهد. تفاوت‌های دیگر شامل میزان و شدت درد است. سردرد میگرنی باعث درد شدید می‌شود و ممکن است انجام کارهای روزانه را بسیار دشوار کند.
سردردهای میگرنی به طور معمول به دو دسته تقسیم می شوند: میگرن با aura و میگرن بدون aura.


بیشتر بخوانید: چگونه با بیماری میگرن زندگی کنیم ؟ 

هر آن چه که باید در مورد میگرن بدانید ! 

آیا آب و هوا می تواند سبب میگرن شود ؟


“aura” به احساساتی که فرد قبل از ابتلا به میگرن تجربه می کند گفته می‌شود. این احساسات به طور معمول می‌تواند 10 تا 30 دقیقه قبل از حمله رخ می دهد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. پایین آمدن احساس هوشیاری یا اخلال در فکر کردن.
2. اخلال در دیدن
3. احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در صورت یا دست‌ها
4. داشتن حس بویایی، چشایی و یا لمس غیرمعمول

برخی از مبتلایان به میگرن ممکن است قبل از بروز میگرن، یک یا دو روز برخی علائم را تجربه کنند. این علائم معروف به مرحله “prodrome” هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

1. یبوست
2. افسردگی
3. خمیازه های مکرر
4. کج خلقی
5 .سفتی گردن
6. هوس غذایی غیرمعمول

عوامل زمینه‌ساز میگرن:

1. اضطراب عاطفی
2. گرایش به مصرف الکل
3. تغییرات هورمونی
4. یائسگی

درمان سردرد

درمان بدون نسخه: خوشبختانه ، بیشتر سردردهای تنشی با درمان‌های بدون نسخه از بین می روند.


بیشتر بخوانید: چگونه سردردهای خود را در منزل درمان کنیم ؟

5 تمرین ورزشی که سردرد را از بین می برد


تکنیک های آرامش: از آنجا که بیشتر سردردها ناشی از استرس هستند، انجام اقداماتی برای کاهش استرس می‌تواند به تسکین درد سردرد کمک کرده و خطر ابتلا به سردردهای بعدی را کاهش دهد. این اقدامات شامل:

1. گرما درمانی مانند استفاده از کمپرس گرم یا دوش گرفتن گرم
2. ماساژ
3. مراقبه یا مدیتیشن
4. انجام حرکات کششی گردن
5. تمرینات آرامبخش


بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها برای آرامش اعصاب و کاهش استرس و اضطراب


درمان میگرن

تفاوت میگرن و سردرد

نکات پیشگیری: پیشگیری اغلب بهترین درمان برای سردردهای میگرنی است. نمونه‌هایی از روش‌های پیشگیری که پزشک ممکن است تجویز کند شامل موارد زیر است:
ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی شما، مانند از بین بردن غذاها و موادی که باعث سردرد می شوند، مثل الکل و کافئین.
جلوگیری از مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهش فشار خون و داروهای ضد صرع.


بیشتر بخوانید: 9 پیشنهاد برای جلوگیری از حملات میگرنی در تابستان !


درمان با استفاده از دارو ها: افرادی که میگرن کمتری دارند ممکن است از مصرف داروهای شناخته شده برای کاهش سریع میگرن بهره‌مند شوند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
داروهای ضد تهوع، مانند پرومتازین (فنرگان).
تسکین دهنده‌ی خفیف تا متوسط ​​مانند استامینوفن.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین.
اگر شخصی داروهای سردرد میگرنی را بیش از 10 روز در ماه مصرف کند، این کار او می‌تواند باعث ایجاد چیزی به نام سردردهای برگشتی شود. این عمل به جای کمک به احساس بهتر، احساس سردردها را بدتر می کند.

شناسایی زودهنگام و معالجه: میزان سردرد می تواند خفیف یا شدید و ناتوان کننده باشد. شناسایی و معالجه سردردها در اسرع وقت می‌تواند به فرد در انجام اقدامات پیشگیری کمک کند تا احتمال بروز سردرد دیگری به حداقل برسد. تشخیص میگرن از انواع دیگر سردردها می تواند مشکل باشد. به زمان قبل از شروع سردرد به خاطر علائم aura توجه ویژه داشته باشید و به پزشک خود بگویید.


امیدواریم با درک تفاوت میگرن و سردرد بتوانید روش مناسب درمان خود را پیدا کنید