همونطور که می دونید، فناوری ADSL و VDSL هر دو در زمینه شبکه اینترنت هستن اما فناوری ADSL نسبت به VDSL گزینه نسل جدید و بروزتری هست. ما در این مطلب می خوایم تفاوت ADSL و VDSL رو برای شما مشخص کنیم!

البته باید بگم که هر دو فناوری در زمینه مودم هستن و ساختاری متفاوت دارن. ADSL سال ها قبل وارد بازار شده اما VDSL فناوری نه چندان جدیدی هست و نباید اون رو به قدمت ADSL بدونیم.

به هر حال این دو رو می خوایم معرفی کنیم.

تفاوت ADSL و VDSL

مودم VDSL چیه؟

فناوری VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنی DSL با نرخ بیت بسیار بالا هست. VDSL نسل جدیدی از فناوری‌های DSL محسوب می شه که بر روی بستر کابل‌های مسی ارائه میشن و به‌عبارتی نسل بعدی فنا

وری ADSL به حساب میاد. مودم های VDSL می تونن پهنای باند 52 مگابیت برثانیه و آپلود 16 مگابیت برثانیه را ارائه بدن که بیش از 6 برابر مودم‌های ADSL هست. البته این پهنای باند استاندارد مودم‌های DSL بوده و در حالت تئوری می تونن تا 300 مگابیت برثانیه را نیز افزایش پیدا کنن.


همچنین بخوانید :

اینترنت برای همه ؛ اینترنت رایگان ایلان ماسک بزودی راه اندازی می شود!

چطور بدون اینترنت زمان‌مان را بگذرانیم؟

تاثیرات شبکه های مجازی در زمان کرونا ؛ اینترنت در زمان کرونا به دادمان رسید!!!


خطوط تلفن تنها مقدار کمی از ظرفیت خود را برای انتقال صدا استفاده می کنن، فناوری‌های DSL از ظرفیت‌های باقیمانده در این خطوط برای اتصال به اینترنت استفاده می کنن. به‌طور دقیق‌تر، صدای ما در فرکانس های 400 تا 3400 هرتز منتقل میشه، درحالی که، خطوط تلفن می تونن داده‌ها رو در فرکانس‌های چندین میلیون هرتزی نیز انتقال بدن و داده‌های دیجیتال را منتقل بکنن. بنابراین با استفاده از این خطوط و با کمک فناوری DSL میتونن اینترنت را بر بستر این خطوط ارائه بدن. فناوری VDSL با استفاده بهینه از ظرفیت خطوط تلفن می تونن حداکثر پهنای باند ممکن را تحویل بده و بسیار بیش از سایر فناوری های DSL مانند ADSL هست.

نسل جدیدتری از مودم VDSL به نام های VDSL2 و +VDSL2 هم معرفی شدن که می تونن به‌ترتیب، سرعت‌های دانلود 200 و 300 مگابیت بر ثانیه رو ارائه بدن که البته هنوز در کشور ما حتی زمزمه‌های ارائه آن نیز توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به گوش نمیرسه.

تفاوت ADSL و VDSL / چه تفاوتی بین فناوری VDSL و ADSL وجود دارد؟

تا این جای کار احتمالاً به برخی از تفاوت‌های مودم  VDSL و ADSL رسیدید اما در این قسمت می خوایم به‌طور کامل تفاوت‌های این دو مدل مودم رو مطرح کنیم.

پهنای باند : روشن ترین تفاوت این دو فناوری پهنای باند دانلود و آپلود اوناست که سرعت دانلود در فناوری VDSL بیش از 6 برابر ADSL هست. البته اگر فناوری های جدیدتر VDSL2 و +VDSL2 را در نظر بگیریم این اختلاف بیشترم میشه.

  • هزینه : ناگفته نماند که هزینه اینترنت و همچنین راه‌اندازی سرویس VDSL نسبتا بیش از ADSL هست. هزینه زیرساخت، سرعت بیشتر، تعداد کم کاربران و قیمت بیشتر مودم‌ها این اختلاف رو به وجود اوورد.
  • ارائه دهندگان اینترنت : در حال حاضر شرکت‌های ISP کمی سرویس VDSL را ارائه می دن و استفاده از این فناوری فوق‌العاده محدود است و چندان رایج نیست.
  • فاصله قابل ارائه : قدرت سیگنال در فناوری VDSL به شدت با افزایش فاصله افت داره بنابراین ISP می تونه تا فاصله اندکی حداکثر سرعت این سرویس را به کاربران ارائه بده. درحالی‌که، این فاصله برای ADSL بسیار بیشتر هست.

باگسترش سرویس‌های اینترنتی و افزایش روز افزون کیفیت محتوای برخط، نیاز به پهنای باند بیشتر اینترنت روزبه‌روز بیشتر احساس میشه و کاربران به‌دنبال استفاده از شیوه‌های اتصال پرسرعت‌تر هستن. کسب و کارهای اینترنتی بیشتر به پهنای باند بالایی نیاز دارن و ضروری هست که هر چه زودتر زیرساخت فناوری‌های جدیدی مانند VDSL2 ،VDSL و TD-LTE ارتقا پیدا کنه. با وجود مزایای فراوان VDSL متونیم بگیم که یک گزینه مناسب، حداقل در شهرهای بزرگ جهت بهبود پهنای باند کاربران محسوب میشه.

چگونه VDSL رو میشه راه انداخت:

آیا برای راه اندازی اینترنت VDSL به مودم خاصی نیاز داریم؟

برای استفاده از خدمات VDSL شما نیاز به مودمی دارین که از فناوری VDSL پشتیبانی کنه. برخی از مودم‌های ADSL از VDSL نیز پشتیبانی میکنن اما فقط در مودم‌های گرون! بنابراین در اکثر موارد شما نیاز به یک مودم جدید دارید.

شما می تونید مودم‌های VDSL را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی نیز خریداری کنین. شرکت‌های سازنده‌ای مانند D-Link ،TP-Link، ایسوس و تندا مودم‌های VDSL خودشون رو در مدل‌های مختلفی ارائه میدن.

آیا تعرفه اینترنت VDSL بیشتر از ADSL هست؟

 با بررسی این تعرفه‌ها متوجه می‌شویم هزینه اینترنت VDSL مشابه اینترنت ADSL هست و تفاوتی با قبل ندارد.

نتیجه گیری

به طور کلی VDSL مناسب افرادیه که هزینه برای راه اندازیش اهمیتی براشون نداره و به دنبال یه سرویس خیلی سریع هستن. اما ADSL رو باید به افرادی پیشنهاد کرد که محدودیت بودجه دارن و با یک سرعت شبکه معمولی کارشون راه می افته.