تقویت سیستم ایمنی بدن! با سرد شدن هوا ، خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند آنفولانزا ، برونشیت و سینوزیت افزایش می یابد.از یک طرف ، همه گیری ویروس کرونا وجود دارد که کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.در اینجا نقش سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.از این روز می خواهیم در مورد 14 ماده غذایی که به ما کمک می کنند سیستم ایمنی بدن خود را در برابر باکتری ها و ویروس ها قوی نگه داریم صحبت  کنیم و پیشنهادهای مهمی را ارائه دهیم.پس با ما همراه باشید:

تاثیر خوراکی ها بر سیستم ایمنی بدن

روی ، سلنیوم ، آهن ، مس ، اسید فولیک و ویتامین های A ، B6 ، C ، D و E ؛ با کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن با عملکردهایی مانند کار به عنوان آنتی اکسیدان برای حفظ سلولهای سالم ، حمایت از رشد و فعالیت سلولهای ایمنی و تولید آنتی بادی به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.مطالعات نشان می دهد که کمبود این ویتامین ها و مواد معدنی بر عملکرد سیستم  ایمنی تأثیر منفی می گذارد. بنابراین ، مصرف مقدار متنوع و کافی مواد مغذی برای سلامت و عملکرد همه سلول ها از جمله سلول های ایمنی بسیار مهم است.با این حال ، برخی از غذاها وجود دارند که با ویتامین ها و مواد معدنی غنی موجود در آنها نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند.

پرتقال

تقویت سیستم ایمنی بدن

اکنون همه می دانیم که ویتامین C به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند. تصور می شود ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را که نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها دارند ، افزایش می دهد.تقریباً تمام مرکبات مانند لیمو ، نارنگی ، پرتقال و گریپ فروت غنی از ویتامین C هستند.از آنجا که بدن ما ویتامین C تولید و ذخیره نمی کند ، بسیار مهم است که شما روزانه به طور منظم غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کنید.

فلفل دلمه ای قرمز

وقتی صحبت از ویتامین C می شود ، اولین چیزی که به آن فکر می کنیم پرتقال است.با این حال ، طبق مطالعات فلفل دلمه ای قرمز که اغلب با سالاد ، ترشی ، کباب و برشته شده روی میز ماست ، تقریباً 2 برابر بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد.به حدی که در حالی که 100 گرم پرتقال حاوی 53 میلی گرم ویتامین C است ، ویتامین C موجود در همان مقدار فلفل دلمه ای به 82 میلی گرم افزایش می یابد.فلفل دلمه ای قرمز همچنین منبع غنی از بتا کاروتن است.بنابراین ، عادت کنید فلفل دلمه ای قرمز را از سفره خود حذف نکنید.


حتما بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا ؛ راهکارهای طب سنتی

5 دمنوش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کرونا 


کیوی

تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی میوه ای غنی از بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله فولات ، پتاسیم ، ویتامین K و ویتامین C است.به ویژه با مقدار ویتامین C  موجود درخود توجه را  جلب می کند.در مقایسه با پرتقال و لیمو ، این میوه 2 برابر ویتامین C بیشتری دارند.با توجه به محتوای ویتامین C آنها. 100 گرم پرتقال حاوی 53 میلی گرم است ، همان مقدار کیوی حاوی 92 میلی گرم ویتامین C است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین های A ، C و E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر ، یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که می توانید در بشقاب خود قرار دهید.با این حال ، باید کلم بروکلی را تا حدی بپزید تا ارزش غذایی خود را از دست ندهد.

سیر

خواص تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از ترکیباتی حاوی غلظت بالای گوگرد مانند آلیسین حاصل می شود.گزارش شده است که کسانی که به مدت 3 ماه از مکمل های سیر استفاده کرده اند کمتر از کسانی که این مکمل ها را مصرف نکرده اند ، دچار سرما خوردگی شده اند.

اسفناج

اسفناج

اسفناج یک گیاه بسیار غنی از ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و بتا کاروتن است.اسفناج را از رژیم  غذایی خود حذف نکنید زیرا این گیاه برای  تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.شبیه کلم بروکلی ، سعی کنید اسفناج را برای حفظ ارزش غذایی آن تا حد ممکن کم بپزید.

ماست

ماست در محتوای خود حاوی عناصر باکتریایی و غیر باکتریایی است.در بخش باکتری ، پروبیوتیک هایی با اثرات اثبات کننده حمایت از سیستم ایمنی وجود دارد.ماست همچنین حاوی پروتئین ، ریبوفلاوین ، اسید فولیک و کلسیم است.این مواد نیز همچنین از سیستم ایمنی حمایت می کنند.با این وجود ، به دلیل خطر ابتلا به دیابت ، مصرف ماست ساده را به جای انواع طعم دار و پر از شکر ، تغییر دهید.می توانید ماست ساده را با میوه های سالم و عسل شیرین کنید.به یاد داشته باشید که ماست همچنین منبع خوبی از ویتامین D است.

بادام

بادام سرشار از ویتامین E و یک آنتی اکسیدان قوی است.توصیه می شود بزرگسالان هر روز 15 میلی گرم ویتامین E مصرف کنند.مصرف حدود نیم فنجان بادام نیاز روزانه توصیه شده را برآورده می کند.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان غنی از موادی مانند فسفر ، منیزیم ، B6 ، سلنیوم و ویتامین های E از مواد مغذی مهمی هستند که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند.برای بدن سالم ، مصرف 30 گرم (حدود 2 قاشق غذاخوری) دانه آفتابگردان هر روز مفید است.

مرغ

ویتامین B6 در بسیاری از واکنش های شیمیایی رخ داده در بدن نقش مهمی دارد. این ویتامین به مقدار کافی در مرغ یافت می شود.همچنین برای تشکیل سلول های قرمزجدید و سالم خون  بسیار حیاتی است.آبگوشت پخته شده شده از جوشاندن استخوان مرغ حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B6 ، ویتامین D و کوبالامین است که برای بهبود روده و ایمنی بدن مفید است.

چای سبز

چای های سبز و سیاه سرشار از فلاونوئیدها ، نوعی آنتی اکسیدان هستند.چای سبز همچنین حاوی کاتچین است.کاتچین ها عملکرد ایمنی بدن را بهبود می بخشند ، اما فرآیند تخمیر چای سیاه بسیاری از کاتچین ها را از بین می برد.اما به دلیل سریع دم کشیدن چای سبز کاتچین های آن از بین نمی روند.مطالعات نشان داده است که کاتچین های چای موجود در چای سبز می توانند از تکثیر آنفولانزا و برخی ویروس های سرماخوردگی جلوگیری کرده و فعالیت ایمنی بدن را افزایش دهند.

زنجبیل

زنجبیل می تواند به کاهش التهاب در بدن ، رفع حالت تهوع و کاهش درد مزمن با محتوای منگنز کمک کند.علاوه بر اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی ، به دلیل محتوای B6 از ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

زردچوبه

این ادویه تلخ و زرد روشن که ماده اصلی ادویه کاری است ، سالها به عنوان ضد التهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می شود.غلظت زیاد کورکومین ، که به زردچوبه رنگ متمایز می بخشد ، همچنین می تواند به کاهش آسیب عضلانی مرتبط با ورزش کمک کند.زردچوبه همچنین به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی و ماده مغذی ضد ویروسی با کورکومین موجود در آن شناخته می شود.