درود. مطلب امروز درمورد نجوم است. اخیرا تلسکوپ ناسا با نام new horizons به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ ناسا یک ماموریت ویژه دارد. تلسکوپ ناسا قرار است که ستاره هایی را  از زاویه ها و مناظر جدید به ما نشان دهد. یعنی خب ما ستاره ها را از روی زمین می بینیم. اما این تلسکوپ ناسا به فضا می رود و همان ستاره ها را از زاویه ای دیگر می بیند و از آن ها عکس برداری می کند. این ماموریت، یک نو آوری و همچنین قدمی بزرگ برای اکتشاف در کیهان می باشد. با ما با توضیحات تکمیلی همراه باشید.

«افق های جدید ناسا» نخستین فضاپیمایی بود که از نزدیک پلوتون را مورد بررسی قرار داد و اکنون این فضاپیما برای گرفتن عکس هایی از “یک آسمان بیگانه” عمیق تر به فضا بازگشته است.

این فضاپیما بیش از چهار میلیارد مایل از زمین فاصله گرفته است و منظره ستاره هایی را که در هنگام مشاهده از سیاره ما مشاهده می شوند، به طور متفاوتی از خود نشان می دهد.

تصاویر نشان می دهند که ستارگان نزدیک پلوتون، پروکسیما قنطورس و گرگ 359 در قسمت های مختلف آسمان از آنچه منجمان شاهد آن بوده اند، قرار دارند.

تلسکوپ ناسا


همچنین بخوانید: قطعه ی مفقود در مطالعه سیاه چاله ها؟ تلسکوپ میلیمتر آفریقا می تواند اسرار جدیدی را باز کند


با توجه به فاصله بین این فضاپیما و خانه ی آن، توانست اولین آزمایش “اختلاف منظر” بین ستاره ای را انجام دهد. یعنی اینکه توانست به ما نشان دهد که یک ستاره از مکان های مختلف در کیهان، چگونه دیده می شود.

آلن استرن، محقق اصلی تلسکوپ ناسا (New Horizons) یا همان افق های جدید از انستیتوی تحقیقات جنوب غربی (SWRI)، گفت: “به یقین می گویم که New Horizons برخلاف آنچه که از زمین می بینیم، به یک آسمان جدید و بیگانه نگاه می کند و این به ما اجازه داده است کاری را انجام دهیم که قبلاً انجام نشده بود. این کار، دیدن نزدیک ترین ستارگانی است که به وضوح از آسمان جابجا شده اند و اکنون می توانیم آن ها را هر لحظه مشاهده کنیم. تا قبل از این باید منتظر می بودیم تا این ستارگان نسبت به زمین در محل قابل رویتی قرار بگرفتند. سپس آن ها را مشاهده کنیم. “

این تیم از 22 تا 23 آوریل، دوربین تلسکوپ new horizon را به سمت ستاره های پروکسیما قنطورس و گرگ 359 چرخاند تا آن ها را مشاهده کند و از آن ها عکس بگیرد. آن ها این تلسکوپ را به فضا فرستادند.

در طی این مدت، این تلسکوپ (فضاپیما) حدود 4.3 میلیارد مایل از زمین فاصله داشت. این باعث شد که منظره ای که از آن دو ستاره پیدا کند، با زمین متفاوت باشد.

تلسکوپ ناسا


همچنین بخوانید: تاریخچه ی تلسکوپ معروف هابل؛ از ایده تا اجرا 


حضرات توجه کنین. ببین. وقتی انگشت خود را به طول بازو می گیرید، می بینید که با بستن یک چشم و سپس بستن دیگری، اندازه، زاویه و حتی فاصله ی انگشت از شما تغییر می کند.

این نتیجه باعث می شود موقعیت انگشت شما کمی تغییر کند زیرا زاویه دید تغییر کرده است.

استرن گفت: “هیچ چشم انسانی نمی تواند این تغییرات را تشخیص دهد.”

موفقیت آزمایش اختلاف منظر اکنون به دانشمندان کمک می کند تا فاصله ستاره ها را اندازه گیری کرده و مکان آن ها را در فضا تشخیص دهند. این تیم اکنون فقط باید تصاویر New Horizon را با آن ها که از روی کره زمین گرفته شده اند مقایسه کنند تا به نتیجه برسد.

تاد لاوئر، عضو تیم علمی New Horizons که هماهنگی پروژه ی اختلاف منظر را بر عهده داشت، گفت: “آزمایش New Horizons بزرگترین پایه اختلاف منظر را که تاکنون ساخته شده است. (بیش از 4 میلیارد مایل و اولین نمایشی از یک اختلاف منظر ستاره ای است که به راحتی قابل مشاهده است.) “

برایان می، گیتاریست و از علاقه مندان به تصویربرداری استریو تصاویری خلق کردند که به وضوح تأثیر فاصله وسیع بین زمین و دو ستاره نزدیک را نشان می دهد.

می گفت: “می توان چنین استدلال کرد که در آسترو استریوسکوپی ( تصاویر سه بعدی از اشیاء نجومی) تیم New Horizons ناسا در حال حاضر این سردمدار این پروژه است و تصاویر استریوسکوپی حیرت انگیزی از پلوتون و شیء کمربند کویپر از راه دور Arrokoth را تحویل داده است.”

اما آخرین آزمایش استریوسکوپی New Horizons، همه رکوردها را شکسته است.

تلسکوپ ناسا

این عکس ها از پروکسیما قنطورس و گرگ 359 (ستاره هایی که برای ستاره شناسان آماتور و aficionados های علمی تخیلی کاملاً شناخته شده هستند) بیشترین تفاوت بین دیدگاه هایی را که از 180 سال پیش تا کنون بدست آمده است، نشان می دهند!”

در سال 2015، New Horizons ساعت 7:49 دقیقه بعد از ظهر به سمت پلوتون پرواز کرد و اولین نگاه نزدیک تاریخ به دنیای دور را بدست آورد.

در طی نزدیک ترین پیشروی، این فضاپیما در فاصله 7.800 مایل (از سطح یخی پلوتون) با سرعت 30800 مایل در ساعت حرکت کرد.


همچنین بخوانید: اومواموا (oumuamua) چیست؟! حیات بیگانه؟ 


این تصویر یک دنیای به رنگ مس را نشان می دهد. پوشیده از تکه های بسیار تاریک و منطقه ای روشن و قلبی شکل.