فیلم Platform امسال توسط نتفلیکس منتشر شد و توانست نظرات مثبت زیادی را چه از مخاطبین و چه از منتقدین به سمت خودش جذب کند. یکی از نقاط بحث برانگیز پلتفرم، پایان عجیب و باز آن است که ما در این مطلب سعی کرده ایم پایان فیلم Platform را کمی توضیح دهیم و معانی درون آن را بررسی کنیم.

ذو مطلب زیر را هم برای معرفی و درک بهتر فیلم میتوانید مطالعه کنید:


5 دلیل برای تماشای فیلم The Platform ؛ زندان حقیقی انسان کجاست؟! 

بررسی فیلم The Platform ؛ از من اکنون طمع صبر و دل و هوش مدار!


داستان کلی

هنگامی که فیلم Platform در فوریه سال 2020 در شبکه‌ی اینترنتی نتفلیکس منتشر شد، به سرعت به دلیل سبک وحشت منحصر به فرد ترسناک خود، نمادگرایی و پیشگویی در هسته اصلی روایت، تعریف و تمجید‌های زیادی به خودش جذب کرد. در نگاه اول، این فیلم داستانی از حرص و طمع فردی و تلاش برای زنده ماندن است، اما با رسیدن به نتیجه نهایی فیلم، مشخص می‌شود که اتفاقات عمیق‌تری در جریان است.

در آغاز فیلم Platform، ما با فردی به نام گورنگ (Goreng)، زندانی جدید در یک زندان عمودی شکل آشنا شدیم. در صدر این زندان عمودی، تیمی از سرآشپزها غذاهایی به اندازه کافی تهیه می‌کنند تا همه افراد در صدها سلول زیر بتوانند از آن تغذیه کنند و هر روز، سکوی حاوی مواد غذایی بین سلول‌ها پایین می‌آید.

این سکوی به مدت دو دقیقه در مقابل هر سلول متوقف می‌شود و دو زندانی در آن سلول می‌توانند به اندازه نیاز یا به اندازه دلخواه خود غذا بخورند. البته آنهایی که در طبقات بالا هستند شکم خود را همیشه از غذا پر می‌کنند، در حالی که افراد در طبقه پایین بدون غذا باقی می‌مانند و در نهایت گرسنگی می‌میرند. واقعیت این است که هر ماه به زندانیان سلول جدیدی اختصاص داده می‌شود و طبقات آنان جابه‌جا می‌شود.

پایان فیلم Platform


سوالی درباره سریال مانی هیست ؛ سارقین چرا نقاب سالوادور دالی دارن؟


پایان فیلم

در پایان فیلم می‌آموزیم که کودک میهورو واقعی است و در همان پایین گودال زندگی کرده. گورنگ پس از سوار شدن بر روی سکو، با سلاح خود به آنجا می‌رسد، با ضرب و شتم و کشتن هر کسی که سعی می‌کند بیشتر از سهم خود غذا بگیرد.

برنامه وی بازگشت به سطح بالا با یک دسر نخورده شده است، نمادی که زندانیان آموخته‌اند که چگونه برای زنده ماندن در چنین روشی با هم کار کنند.

با این حال، پس از پیدا کردن کودک، گورنگ متوجه می‌شود که این پیامی نیست که او باید بفرستد. کشف کودک میهارو تأیید مهمترین مؤلفه آزمایش VSC است: افراد قدرتمند قوانینی را تعیین می‌کنند، اما خودشان از آن‌ها پیروی نمی‌کنند. اگرچه قدرت‌مندان به همه اطمینان داده‌اند که هرگز کار ظالمانه‌ای مانند مجبور کردن کودکی به زندگی در آن جو وحشتناک انجام ندهند، اما این یک دروغ بزرگ است.

نتیجه این که، گورنگ در حال فرستادن کودک از طریق سکو را به عنوان پیامی برای سرآشپزها در بالا، که احتمالاً در وضعیت مشابهی از جهل قرار دارند، می‌بیند.

او به جای این‌که به آنها ثابت کند که زندانیان می‌توانند با این سیستم تطبیق پیدا کنند، می‌خواهد به آن‌ها نشان دهد که خود سیستم بطور غیرقابل توصیفی بی رحمانه است و به کسانی که آن را ساخته‌اند، نمی‌توان اعتماد کرد.

پایان فیلم Platform

مقایسه ویچر با گیم آف ترونز ؛ پنج موردی که ویچر در آن ها بهتر عمل کرده!


نظر کارگردان درباره‌ی پیام فیلم

برای گزتلو اروتوتیا(Gaztelu-Urututia)، کارگردان این فیلم، شکست خوردن سیستم این پلتفرم یا سکو نشان دهنده شکست ایدئولوژی‌های مختلف است. علاوه بر این، در حالی که فیلم پلتفرم در ابتدا انتقادی راجع به سرمایه‌داری ارائه می دهد، همانطور که جلو می‌رود، تمرکز و پیام آن تغییر می‌کند.

گزتلو اروتوتیا توضیح داد:

 «ما فکر می‌کنیم که باید توزیع بهتری از ثروت وجود داشته باشد، اما این فیلم صرفاً در مورد سرمایه‌داری نیست. ممکن است از ابتدا انتقادی به سرمایه‌داری وجود داشته باشد، اما ما نشان می‌دهیم که به محض اینکه گورنگ سوسیالیسم را برای متقاعد کردن زندانیان دیگر برای اشتراک‌گذاری غذای خود امتحان می‌کند‌، در نهایت نیمی از افرادی را که قصد کمک به آن‌ها را داشت نیز می‌کشد.»

وی ادامه داد:

«در واقع، مشکل وقتی بوجود می‌آید که همکاری همه را خواستار می‌شوید و می‌بینید که در پایان هیچ دستاورد بزرگی حاصل نمی‌شود. گورنگ در پایان نظر کسی را برای به اشتراک‌گذاری غذا تغییر نداد.»

و در پایان این کارگردان اعتقاد داشت که این پایان، جا را برای تفسیر‌های مختلف باز‌خواهد گذاشت و این موضوع را به تصورات خود مخاطبان سپرد.


خوشحال میشویم که شما هم نظرات خود را درباره پایان فیلم Platform با ما به اشتراک بگذارید، پس کامنت ها را فراموش نکنید.