توکوفوبیا یا ترس از زایمان چیست؟ منظور از توکوفوبیا ترس شدید از زایمان و بارداری است. این موضوع که زنان در مورد زایمان، درد شدید هنگام متولد شدن فرزند و خودِ مسئله فرزندآوری و عدم قطعیت این فرایند نگرانی داشته باشند موضوع عجیبی نیست.

ترس با هراس (فوبیا) متفاوت است. فوبیا حالت شدیدتر ترس و به نوعی غیر منطقی و شاید توهمی است که مدت زمان بیشتری فرد را آزار می دهد. فوبیا علت مشخص و واقعی ندارد و باعث کاهش عملکرد نرمال فرد می شود.

در مورد برخی از زنان، ترس از بارداری به حدی است که می تواند بر تصمیم آنها برای بارداری و سایر ابعاد زندگی شان تاثیر منفی داشته باشد و آنها را از فعالیت عادی روزمره باز دارد. به این حالت که فرد ترس شدید و غیر عادی از بارداری و زایمان دارد، توکوفوبیا (Tokophobia) می گویند. برای بعضی از زنان همچنین می تواند با عدم علاقه یا نفرت از بازداری همراه باشد.


همچنین بخوانید : تفاوت بین ترس و فوبیا در چیست؟ با این دو به طورکامل آشنا شوید.


توکوفوبیا را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

* توکوفوبیای اولیه در زنانی که تاکنون زایمان نداشته اند رخ می دهد. علت این ترس می تواند به تجربه تروماتیک در گذشته فرد مانند اذیت و آزار جنسی مرتبط باشد. علت دیگر می تواند دیدن یک زایمان سخت یا شنیدن داستان یا دیدن برنامه هایی باشد که زایمان را خجالت آور یا خطرناک به تصویر کشیده اند.
* توکوفوبیای ثانویه در مورد زنانی که تجربه زایمان دردناک داشته اند و هراس از فرزندآوری مجدد دارند صادق است.

آیا توکوفوبیا یک اختلال شایع است؟

تعیین اینکه توکوفوبیا چقدر شایع است دشوار است، تحقیقات درصدی بین 2.5 و 14 درصد را پیشنهاد می دهند، اما برخی درصد بالاتر 22 درصد را باور دارند. علت این تفاوت در تخمین شیوع این اختلال این است که زنان با سطوح مختلف توکوفوبیا در تحقیق گنجانده شده اند. برخی فوبیای خفیف دارند و برخی با حالت شدید آن مواجه می شوند. نمود این نگرانی در خانم ها می تواند به شکل اضطراب و افسردگی باشد و در حالت شدید می تواند به شکل توکوفوبیا خود را نشان دهد.


همچنین بخوانید : همه چیز درباره ی نشانه ها و درمان اختلال سوشال فوبیا یا هراس اجتماعی


بارداری به شکل یک موقعیت ناخوشایند

زنان مبتلا به توکوفوبیا پس زمینه های متفاوتی دارند و به همین خاطر پیش بینی اینکه چه کسی ممکن است دچار این هراس شود دشوار است. اما زنان مبتلا به توکوفوبیا به احتمال بیشتری در معرض مشکلات مرتبط با اضطراب و افسردگی و سایر مشکلات بهداشت روان هستند.

تحقیقات نشان می دهد برخی از زنان با این شرایط تصمیم می گیرند که از بازداری اجتناب کنند و در صورت بارداری ممکن است کودک خود را سقط کنند. برخی از این زنان نیز ممکن است درخواست انجام سزارین به جای فرایند طبیعی زایمان داشته باشند.

پیامدهای توکوفوبیا

اضطراب، بی خوابی، کم خوابی، اختلالات خوردن، افسردگی پیش از زایمان یا افزایش احتمال افسردگی پس از زایمان همه به عنوان پیامدهای توکوفوبیا شناخته شده اند. یکی از این پیامدها می تواند زایمان طولانی تر از معمول باشد که احتمال نیاز به استفاده از فورسپس یا ابزاری برای بیرون کشیدن نوزاد و کمک به بدنیا آمدن او را افزایش می دهد. این کارهای کمکی می تواند پیامدها و آسیب های برای مادر و کودک داشته باشد.
برخی از زنان مبتلا به توکوفوبیا ممکن است در آینده ارتباط کمتر رضایت بخشی با فرزندشان داشته باشند و این تجربه سخت فرزندآوری می تواند آنها را برای تجربه زایمان های بعدی دچار هراس بیشتری کند.


همچنین بخوانید: چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی چیست؟


درمان توکوفوبیا

شواهد بالینی درمان های مشخصی برای زنان مبتلا به این هراس تعیین نکرده اند. اما خبر خوشحال کننده این است که کمک های مفیدی برای زنان مبتلا به این شرایط وجود دارد. برخی از زنان مبتلا به توکوفوبیا صحبت کردن در مورد تجربه تروماتیک زایمان خود یا قوت قلب گرفتن از دیگران به کمک اطلاعاتی که آنها از زایمان و تولد بچه می دهند را مفید و اثربخش می دانند. اما برخی از زنان مبتلا ممکن است نیاز به درمان هدفمندتری مانند مشاوره گرفتن از یک کارشناس داشته باشند.
همچنین زنان بسیاری بازدید از بخش زنان و زایمان و صحبت با ماماها و متخصصین زنان و زایمان را کمک کننده دانسته اند. صحبت در مورد شرایطی که دارند و دانستن این موضوع که در احساس کردن این ترس تنها نیستند بسیار مفید است. در ادامه بخوانید : تمرینات ورزشی برای رهایی از اضافه وزن بارداری 

غلبه بر فوبیا

افراد و گروه های تحقیقی بسیاری در تلاش هستند که در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنند تا برای افزایش سلامت روان مادران و خانواده آنها راهکاری پیدا کنند. در این تحقیقات نیاز هست که شرایط لازم برای مراقبت و حمایت مورد نیاز زنان باردار و برآورده کردن نیازهای روحی و جسمی آنها در نظر گرفته شود.

این هراس یک موضوع عادی و کم خطر نیست زیرا می تواند بر تصمیم مادران تاثیرگذار باشد. آسیب های این اختلال بر زنان و خانواده هایشان می تواند به شکل اجتناب از بارداری، تصمیم برای سقط یا سزارین یا آسیب های در حین و پس از زایمان ظاهر شود. این هراس سختی ها و نیازهای دوران بارداری را تحت الشعاع قرار می دهد، به همین خاطر نیاز هست که در جهت جلوگیری از تبدیل ترس عادی به توکوفوبیا یا برای تحت کنترل قرار دادن آن در زمان بارداری این زنان تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

همچنین بخوانید: