درود. امروز قرار است که مطلبی درمورد ثبت اولین تصویر از لحظه ی تشکیل سیاره را برای شما بنویسم. امیدوارم که این مطلب مفید فایده باشد. با ما همراه باشید.

در فاصله ی 520 سال نوری از زمین، سیاره ای جدید متولد شد که دانمشندان توانستند تصاویری از لحظه ی تولد آن ثبت کنند. محققان با تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا یا VLT در شیلی، توانستند لحظه ی تولد یک سیاره را برای اولین بار ثبت کنند. این سیاره در یک دیسک غبار و گاز اطراف یک ستاره جوان به نام AB Aurigae واقع شده است و یک مارپیچ آتشین در اطراف محل تولد این سیاره قرار دارد.

تشکیل سیاره

این مارپیچ ها که مانند گل رز هستند، غالباً تولد سیارات جدید را نشان می دهند که چگونه اشیاء جوان، گاز را مختل می کنند و به حرکت در می آرند و باعث ایجاد موج هایی می شوند که گویی قایقی در دریاچه در حال سکون ایستاده است. فاصله ی منطقه پیچ و تاب زرد تا مرکز مارپیچ به اندازه ی فاصله ی نپتون از خورشید است (در حدود 2.8 میلیارد مایل). درمجموع، پیچ و تاب (توصیف شده به عنوان بازوی مارپیچ در مطالعه ای که روز چهارشنبه در ژورنال Astronomy & Astrophysics جزئیات تصویر و کشف آن منتشر شد) به علت شکل گیری این سیاره جوان ایجاد می شود.


همچنین بخوانید: سفر به ماه، قوانینی خواهد داشت!!!


به گزارش ناسا، سیارات از دانه های گرد و غبار کوچکتر از عرض یک موی انسان تشکیل می شوند که از دیسک های وسیع و شبیه به دونات و گاز و غبار که در اطراف ستاره های جوان شناور می شوند، شکل می گیرد. جاذبه و سایر نیروها مواد درون غبار را خرد و ذوب می کنند و مانند گلوله برفی جمع می شوند وجمع می شوند و جمع می شوند تا به یک توده ی بزرگ تبدیل می شوند. با گذشت میلیون ها سال، این توده های کروی شکل تبدیل به سنگریزه های سخت و سپس سنگ هایی با پهنای چندین و چند صد مایل می شوند. میلیاردها سال بعد، شما یک سیاره ی نوزاد خواهید داشت.

این تصویر جذاب، عمیق ترین عکسی است که تاکنون از صورت فلکی AB Aurigae یا صورت فلکی Charioteer گرفته شده است. مشاهدات مربوط به این صورت فلکی نخستین بار چند سال پیش با تلسکوپ بزرگ آریا میلی متری یا Atacama Large (ALMA) انجام شد، اما تنها در سال جاری آنتونی بوکالتی و تیمی از اخترشناسان از فرانسه، تایوان ، ایالات متحده و بلژیک با هم همکاری کردند تا این تصویر شگفت انگیز را ثبت کنند. با چرخاندن VLT در شیلی به سمت ستاره جوان، شفاف ترین تصویر از منطقه این تا به امروز است.


همچنین بخوانید: سیاره ی فرا خورشیدی جدید!!!


رصدخانه جنوبی اروپا در حال ساخت تلسکوپ فوق العاده بزرگ با یک آینه اصلی به طول 39 مترو بزرگترین نوع خود است که باعث می شود نگاه فزاینده ای به فضای عمیق پیرامون خودمان بیندازیم. با هدف عملیاتی شدن در سال 2025، این تلسکوپ جدید می تواند دانه های کوچک گرد و غبار و سایر مواد را از دیسک های دارای سیاره مانند این یکی تشخیص دهد که در درک ظریف تر چگونگی تولد سیارات بسیار مهم است. بوکالتی در این نسخه گفت: “ما باید بطور مستقیم و دقیق تر ببینیم که چگونه دینامیک گاز در تشکیل سیارات نقش دارد.”