جاهای دیدنی شیراز! شیراز یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای ایران است که بیش از 2000 سال در قلب فرهنگ ایرانی واقع شده است.شیراز شهر مشهور شاعران جهان ،بناهای منحصر به فرد معماری و ادب است.در این جا قصد داریم که جاهای دیدنی این شهر زیبا را برای شما بیان کنیم ، با یکدیگر با  این شهر شعر و ادب آشنا می شویم :

جاهای دیدنی شیراز

شیراز  یکی از مهمترین شهرهای قرون وسطی و پایتخت سلسله زند بوده است و بسیاری از بناهای تاریخی مربوط به این دوره امروزه مرمت شده اند.ادوارد براون ایرانشناس مشهور بریتانیایی در کتاب خود به نام ‘A Year Amongst the Persians’  شیرازی ها را به عنوان بهترین ، ماهرترین وشاد ترین مردمان ایران زمین معرفی کرده است.

شیراز ،شهر شاعران و اشعار ، که در آن مقبره شاعران مهمی از جمله حافظ شیرازی و سعدی وجود دارد.در عین حال مقبره های یادبود که به موزه تبدیل شده اند یکی از مکان های مورد بازدید شما خواهند بود.در این شهرباغ های باشکوه و مساجد پیشرفته و برجسته قدیمی بسیار دیدنی است.

از آنجا که آب و هوا در این شهر قاره ای است ، تابستان ها هوا بسیار گرم و خشک و زمستان ها سرد است.به همین دلیل پاییز و بهار بهترین زمان برای رفتن به این شهر است.

جاهای دیدنی شیراز

1.باغ نارنجستان

نارنجستان

این ساختمان که با درخت های پرتقال در حیاط خود از شما استقبال می کند ،یکی از زیباترین مکان های شیراز است.مانند بسیاری از بناها در ایران ، دارای یک حیاط و استخر بزرگ است.ورودی عمارت که مجهز به آینه است به سمت اتاقهایی که با چوب و شیشه  تزئین شده است باز می شود.سقف های  فوق العاده با نقوشی به سبک اروپایی ، نمای بصری را به چشم می بخشد.

2.مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

این مسجد ، یکی از زیباترین و دیدنی ترین مکان های جنوبی ایران ، در اواخر قرن 19 ساخته شده است.موزاییک های رنگارنگ و شیشه های رنگی آن بازدید کنندگان را مجذوب خود می کند.این مسجد بیشترین بازدید را در صبح (9-11) داراست.در این مدت فرش های ایرانی  موجود در سالن و مسجد با نورها و الگویی هایی که از شیشه های رنگی و چند ضلعی به داخل تابیده می شود ،روشن می شوند.این جشن بصری به بازدید کنندگان این امکان را می دهد تا با تجربه ای بی نظیر ،یک  عکس فوق العاده بگیرند.علاوه بر این ،  این بنا به لطف دیوارهای چوبی تا حدودی قابل انعطاف ، در برابر بسیاری از زمین لرزه ها محافظت می شود.همچنین به دلیل موزاییک های صورتی آن به عنوان “مسجد صورتی ” نیز شناخته می شود.

3.آرامگاه شاه چراغ

شاه چراغ

سید امیر احمد ، یکی از 17 برادر امام رضا ، در سال 835 میلادی در اینجا کشته شد.بر روی مقبره در قرن دوازدهم ، مقبره و مسجدی که اکنون کاملاً توریستی است ، ساخته شده است.گنبد موزاییکی آبی و مناره خیره‌کننده طلا یی رنگ، مکان مناسبی برای مراسم شیعیان است.موزه واقع در کنار مسجد ، مجموعه ای از قرآن های باستانی گرانبها ، درهای تزیین شده با نقره و طلا خالص و سایر وسایل گرانبها را به نمایش می گذارد.ورودی به دو قسمت ، مکان های جداگانه برای زنان و آقایان تقسیم شده است.در اینجا می توانید پس از یک بررسی امنیتی کوچک ، وارد حیاط شوید.در این بخش ، خانمهای بازدید کننده قبل از ورود به حیاط ، باید چادر هایی (نه چادر های سیاه  بلکه چادرهای رنگی و طرح دار) به سر کنند.

متأسفانه ، هیچ سه پایه و دوربین حرفه ای در داخل بنا مسجد مجاز نیست.در پایان بازدید می توانید استراحت کرده و کتاب یادبود را با چای و بیسکویت رایگان (مخصوص توریست های خارجی ) در یک سالن رزرو شده برای گردشگران دریافت کنید.

4.آرامگاه حافظ

مقبره حافظ

حافظ ، قهرمان و شاعر محبوب مردمی ایران که در قرن چهاردهم زندگی می کرد ، در سال 792 هجری قمری درگذشت.بعداً مقبره توسط حاکم وقت کریم خان در سال 1773 ساخته شد و جسد حافظ در اینجا قرار گرفت.مقبره مرمر با شعری از حافظ حک شده است ، و در سال 1935 یک بقعه هشت ضلعی بر روی مقبره قرار گرفت.برای درک فلسفه حافظ مکانی بهتر از بازدید از مقبره وی و حیاط اطراف آن وجود ندارد.ایرانیان اکثرا همیشه دو چیز را در خانه هایشان دارند : یکی قرآن کریم و دیگری کتاب شعر حافظ.


همچنین بخوانید :


5.ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

این قلعه که بر مرکز شهر حاکم است ، در اوایل دوره زند ساخته شده است.دیوارهای بلند دارای آجرهای تزئینی است.برج های مدور به ارتفاع 14 متر در چهار گوشه این بنا ارزش بازدید دارند.در این قلعه درختان پرتقال و درون موزه آن مانکن هایی با لباس محلی که یاد آور آن دوران هستند ،وجود دارد.

6-بازار وکیل

بازار وکیل

منطقه تجاری باستانی شهر، میزبان بازارهای مختلف در دوره های مختلف بوده است.یکی از زیباترین آنها بازار وکیل است که توسط کریم خان ساخته شده است.راهروهای آجری با طاق گسترده ، شاهکارهای معماری دوره زند است .فضای داخلی بازار در تابستان سرد و در زمستان گرم است.این بازار دارای حدود 200 مغازه است که فرش ، ادویه ، لباس و محصولات صنایع دستی را می فروشند.

7.آرامگاه سعدی

جاهای دیدنی شیراز

این بنا به سبک موزه روباز  در دوره پهلوی ساخته شده است ، این ساختمان به شیخ محمد شمس الدین معروف به سعدی شهرت دارد. که دارای آثار درجه یک مانند بوستان و گلستان است.سعدی در سال 1207 به دنیا آمد و در سال 1292 درگذشت.این بنا در وسط باغ های پرتقال و گل رز قرار دارد که در تمام فصول سال سبز باقی مانده است ، این ساختمان یکی از مکان های آرام شهر شیراز است که می توانید از سر و صدای شهر دور شوید.

8.باغ ارم

جاهای دیدنی شیراز

باغ ها از اهمیت بسیاری در فرهنگ ایرانی برخوردار هستند.موزه ها ، مقبره ها و مساجدی که از آنها بازدید خواهید کرد ، معمولاً در باغ های بزرگ با گیاهانی مانند درخت مرکبات و گل سرخ یافت می شوند.این میراث جهانی یونسکو که به دلیل درختان سرو بلندش معروف است ، عناصر اولیه  دوران سلجوقی را با یک منظره فو ق العاده ترکیب می کند.

این باغ که دقیقا جلوی کاخ در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است ،با استخر فیروزه ای ، مسیرهای پیاده روی ، آبشارهای باشکوه ، گل رزهای بی نظیر و انواع مختلف گیاهان ، یکی از مکانهای رمانتیک و آرام  شهر شیراز است.

9.تخت جمشید (پرسپولیس)

تخت جمشید

رسیدیم به توریستی ترین جاذبه گردشگری شیراز یعنی تخت جمشید.تخت جمشید ، پایتخت امپراتوری پارس ، یکی از شگفتی های دنیای باستان ، نه تنها یک نظم معماری عالی را در بر می گیرد بلکه یک ایده و فلسفه عالی نیز دارد.این بنا توسط پادشاه فارسی داریوش اول در اواخر قرن ششم پیش از میلاد تأسیس شد و در 150 سال به پایان رسید.این شهر توسط اسکندر بزرگ در سال 330 قبل از میلاد فتح شد و در طول اشغال آتش گرفت.گفته می شود که گنجینه های کشف شده توسط اسکندر بزرگ فقط با 10 هزار قاطر و 5 هزار شتر قابل حمل بود.

 ابن مکان از آنجا که در 70 کیلومتری شمال شرقی شهر واقع شده است ، رسیدن به آن از مرکز شهر بسیار دشوار خواهد بود.از آنجا که هیچ اتوبوس و حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این مکان وجود ندارد به شما توصیه می کنم که با تاکسی یا آژانس به این مکان بروید.در این مکان بناهای باشکوه ، کاخ ها ، اماکن تشریفاتی و مقبره ها و همچنین موزه ای با آثار تاریخی وجود دارد.

تالار تشریفاتی به نام آپاداما که با سنگ های ساخته شده از معادن مصر ساخته شده است ، تنها سالن جهان با ظرفیت 10000 نفر است.همچنین بر روی ستونهای بزرگ ، مجسمه ها یی منعکس کننده اعتقادات فارسی وجود دارد.نماد نیکی ، نبرد یک مبارز نیمه انسانی و یک هیولا نماد شر و پیروزی نماد خیر را به تصویر می کشد.برای کشف شهر از ابتدا تا انتها باید 1 روز وقت بگذرانید.

در شیراز کجا بمانیم ؟

شیراز ، یکی از مهمترین مناطق تاریخی و توریستی ایران ، هتل ها را برای هر بودجه ای ارائه می دهد.هتل های 5 ستاره بسیار لوکس در مرکز شهر ، نزدیک به ساختمان های تاریخی وجود دارد.همچنین می توانید هتل های تمیز  و زیبا را نیز در مرکز شهر پیدا کنید.ما در هتل نیایش واقع در مرکز شهر ماندیم.هتل با یک ساختمان قدیمی بازسازی شده و اتاق ها بسیار جادار و تمیز بودند.همچنین می توانید از یک حیاط به سبک شرقی و یک حوض کوچک در وسط هتل لذت ببرید .