جسم ناشناخته ی فضایی از کجا آمده؟

خبر های داغ این روز های دنیای فضاشناسی در مورد جسم ناشناخته فضایی است که به تازگی دیده شده. تا به حال چیزی شبیه به این جسم ناشناخته فضایی دیده نشده است.

این جسم ناشناخته ی فضایی در ماه می 2009 توسط فضانوردی به نام توماس ماکسلو دیده شد. او که در مرکز فضاشناسی و بررسی اجرام آسمانی دانشگاه منچستر کار می کند این جسم ناشناخته را در کهکشانی به نام ام 82 دیده.


تو قرنطینه کف کردی؟ وقتشه با کهکشان و دنیای نجومی آشنا بشی!!!

نجوم در 2019: شگفتی های نجوم در 2019 را بدانید…


مارکسو در ادامه گفته …

این جسم خارجی خیلی سریع شعله ور شد. جالب این جاست که ماه ها پس از تشکیل این جسم عجیب و غریب ذره ای از درخشانی اش کم نشده.

در نظر داشته باشید که خیلی از سوپرنواها در این سیاره منفجر می شوند، نور افشانی میکنند و بعد از ماه ها خاموش می شوند. پس امکان ندارد که این جسم عجیب و غریب یک سوپر نوا باشد.

البته این تنها دلیل ثابت شده نیست. محققان این جسم ناشناخته آسمانی را با استفاده از تلسکوپ مرلین بررسی کردند. در این بررسی ها مشخص شد که این جسم در 50 روز اول از جای خود تکان خورده.

این در حالی است که سوپر نواها و ستاره ها ثابت هستند. سرعت این نوع حرکت 4 برابر سرعت نور است. پس به هیچ وقت نمیتوانیم به این نتیجه برسیم که این جسم عجیب و غریب سوپر نوا است.

 چنین سرعتی متعلق به دیسک هایی است که تحت تاثیر انرژی سیاه حرکت می کنند.

هر چه باشد کهکشان ام 82 هم یک کهکشان است و مانند همه ی کهکشان های دیگر سیاه چاله ای دارد که برای ما ناشناخته است.

اما نکته این جاست که جسم عجیب و غریب داستان ما از مرکز کهکشان خیلی دور است. آنقدر دور است که بعید به نظر می رسد تحت انرژی سیاه چاله اینطور حرکت کند.

این را هم بگویم که مثال هایی از این دست در کهکشان راه شیری کم نیست. با استفاده از اشعه ی ایکس دو سویه دیسک هایی که در اطراف سیاه چاله های کهکشان هستند بررسی می شوند.

این دیسک ها با انرژی سیاه چاله و موادی که در اطراف این سیاه چاله قرار دارد با سرعتی آن چنانی حرکت می کنند. اما جسم عجیب داستان ما به کهکشانی دیگر تعلق دارد.

 این اولین بار است که چنین بررسی هایی انجام می شود.

راحت تر بگویم این اولین بار است که با استفاده از امواج رادیویی، میکرو کوازار ها را بررسی می کنیم.

نکته این جاست که تا به حال هیچ جسم کهکشانی با این میزان درخشانی دیده نشده. نور این جسم عجیب و غریب بیشتر از ماه ها دوام داشته.

یعنی بیشتر از هر نوری که تا به حال با اشعه ایکس بررسی شده. و جالب تر اینکه این جسم در مکانی از کهکشان ام 82 قرار دارد که تا به حال با اشعه ایکس بررسی نشده.

اگر این جسم عجیب و غریب یک میکرو کوازار کهکشانی باشد، اولین کوازاری خواهد بود که با امواج رادیویی شناسایی شده. درخشش بالای این جسم نشان میدهد که پای یک جور سیاه چاله در میان است.

درخشان بودن و طولانی بودن عمر این جسم نشان میدهد که با جسم کاملا جدیدی رو به رو هستیم. جسمی که مانند آن را تا به حال در راه شیری ندیده ایم.

از تئوری های شکل گیری این جسم عجیب هنوز چیزی نگفته ام.

در این مورد تئوری های زیادی وجود دارد اما هیچ کدام نمی توانند با تمام مشاهدات محققان جور در بیایند.

حتی تئوری میکرو کوازار بودن را نمی توان کاملا قبول داشت. چرا که میکرو کوازار ها از خود اشعه ایکس ساطع می کنند. اما این جسم عجیب هیچ اشعه ایکسی از خود ساطع نمیکند.

قبلا هم گفته ایم که این جسم عجیب از مرکز کهکشان محل زندگی اش فاصله ی زیادی دارد. عکس هایی که با استفاده از تلسکوپ های مادون قرمز از مرکز کهکشان ام82 گرفته شده است نشان میدهد که در این منطقه بادهای شدید می وزد.

 این سوپر باد از ذرات غباری تشکیل شده که صدها کیلومتر از طول کهکشان را پوشش می دهند.

جسم ناشناخته فضایی

این سوپر باد ذرات و اجرام کهکشانی را با سرعتی به اندازه ی نیم میلیون مایل در ساعت به سمت خارج از مرکز کهکشان حرکت می دهد. همین موجب می شود مرکز کهکشان خالی و اطرافش پر از اجرام و ذرات کهکشانی باشد.

همین ذرات هستند که بعد ها سیارات و کهکشان های دیگر را تشکیل میدهند. اگر هم می پرسید محققان چطور این سوپر باد را شناسایی کردند باید بگویم که این باد در نور مادون قرمز میدرخشد.

چرا که میلیون ها ستاره های فوق درخشان در مسیر این باد قرار دارد. و عبور باد این ستاره ها را شعله ور میکند.

سوالی که حالا ذهن محققان را به خود مشغول کرده این است: آیا سیاره چاله ای در کهکشان ام 82 متولد می شود؟

اعضای تیم تحقیقاتی، مارک بریکینشاو و دیانا وورل که اعضای دانشگاه برسیتول هم هستند این امکان را بررسی کردند.

بر اساس نتیجه های آنالیز این دو محقق که با استفاده از اشعه ی مادون قرمز و اشعه ایکس انجام شده نشانی از تشکیل سیاه چاله وجود ندارد. اما مسئله این جاست که همه ی کهکشان های بزرگ، از این مدل هیولاهای غول پیکر دارند.

این سیاه چاله ها رشد میکنند، و ستاره ها را می بلعند. کهکشان ام 82 هم از این قاعده مستثنی نیست. بر همین اساس است که این تیم تلاش برای پیدا کردن سیاه چاله ها را متوقف نکرده است.

امیدواریم در آینده ای نزدیک این اتفاق بیافتد و چنین سیاه چاله ای کشف شود.