در ادامه نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه ها مطرح شده که میتوانند برای شما مفید باشند. با توجه به محدودیت‌های موجود برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، باید تلاش کنیم که در حین رعایت این محدودیت‌ها بتوانیم فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیریم و طبیعتا یکی از این فعالیت‌های روزمره، بازگشت به باشگاه‌های ورزشی است.

اما اول باید به این سوال که چگونه باید از خودمان در برابر کووید ۱۹ در باشگاه‌های ورزشی محافظت کنیم جواب دهیم.

۱. نکته اول این است که بدانیم یک باشگاه ورزشی با مکان‌های عمومی دیگر کمی تفاوت دارد. باشگاه‌ها عموماً، مکان‌های بسته هستند که تهویه هوا در آن‌ها کم است و این را هم ‌میدانیم که قدرت شیوع و گسترش ویروس­ کرونا در محیط‌های­ بسته، بسیار بیشتر از محیط‌های باز است. پس بهتر است که به باشگاه‌هایی مراجعه کنید که دارای سیستم تهویه مناسب و به‌روز باشند و در ضمن در یک تایم ورزشی، به تعداد افراد محدود اجازه حضور در باشگاه را بدهند.


بیشتر بخوانید: چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟


۲. سعی ­کنید از ورزش‌های هوازی شدید خودداری کنید زیرا که ممکن است باعث سرفه یا خلط شوند و این می‌تواند باعث پخش شدن ذره‌های عفونی در محیط شود؛ بنابراین  سعی کنید فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنید.

محققان و پژوهشگران طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا در سطوح سخت و صاف مثل فولاد ضدزنگ در مقایسه با کاغذ و مقوا قدرت زنده ماندن بیشتری دارد و به علت اینکه بیشتر دستگاه‌های اغلب باشگاه از این جنس هستند مسئولان باشگاه‌ها باید در ضدعفونی کردن آن‌ها کاملاً هوشیاری به خرج بدهند.

جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه


همچنین بخوانید: توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در محل کار! 


همچنین وجود امکانات رفاهی مثل آبخوری، رختکن، و … در این زمان خاص باعث افزایش احتمال انتقال ویروس می‌شود.

برای مثال، در آبخوری‌های اغلب دستگیره‌ها شیرآب توسط همه افراد لمس می‌شود یا همین اتفاق در رختکن نیز رخ می‌دهد یا سشوار که می‌تواند قطرات عرق را مانند فن‌های تهویه در محیط پخش‌کنند.

مسئولیت‌های سالن‌های ورزشی

چندین مکان ورزشی در ابتدای همه‌گیری کرونا در کره­ جنوبی توانستند ۱۱۲ نفر را آلوده کنند. یکی از تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران نشان داده است که مکان‌های کوچک و بزرگ و مخصوصاً سالن‌های­ تمرین می‌توانند در شیوع این ویروس نقش اساسی داشته باشند.

هیچ‌کدام از مراجعین نمی‌خواهند که باشگاه آلوده شود بنابراین بهتر است صاحبان باشگاه‌های­ ورزشی از ظرفیت مجاز استفاده کنند و این ظرفیت مجاز برای هر سالن ورزشی متفاوت است و به قدرت سیستم تهویه، نحوه ضدعفونی کردن محیط و چندین عامل دیگر بستگی دارد.

باشگاه‌های ورزشی می‌توانند این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کنند تا از طریق تلفن یا فضای­ مجازی اقدام به رزرو تایم کنند.

 نکته بعدی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه این است که بهتر است مسئولان باشگاه، اقدام به ثبت ساعات حضور افراد حاضر در باشگاه کنند تا در صورت ابتلای یکی از این افراد، بتوان افرادی را که در معرض خطر بوده‌اند شناسایی کرد.

نکات رفتن به باشگاه در ایام کرونا


همچنین بخوانید: چه کسانی نباید ماسک بزنند؟


شما چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟؟

اول ‌از همه اگر احساس سرماخوردگی می‌کنید، اصلاً به باشگاه نروید.

در ادامه ۶ نکته مهم را برای حضور در باشگاه بیان می‌کنم. سعی کنید این نکات را به‌صورت کامل رعایت کنید.

  • هنگام ورود به باشگاه دست‌های خودتان را با صابون بشویید و یا از مواد ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر دستگاهی از ضدعفونی بودن آن مطمئن شوید و بعد اتمام کارتان با هر دستگاه، با هماهنگی مسئولان باشگاه، دستگاه را ضدعفونی کنید.
  • حین تمرین از لمس صورت و دهانتان، خودداری کنید.
  • فاصله‌ی خودتان را با دیگران تا حد امکان افزایش دهید تا هنگام ورزش هم فاصله‌ی ایمن حفظ شود.
  • با خودتان، آب در بطری‌های یک‌بارمصرف ببرید.
  • سعی کنید در زمان‌های خلوت در باشگاه حاضر شوید.

رعایت نکات بالا می‌تواند گامی مهم در جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه باشد.