بسیاری از شرکتها در سراسر جهان به کارمندان خود اجازه می دهند با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت دورکاری و کار در خانه فعالیت کنند و حتی این امر موجب شده تا برخی شرکت ها این رویه را مناسب دیده و برای همیشه کارمند خود را به صورت دورکاری فعال باقی نگه می دارند. اگرچه دورکاری یک روش جذاب برای کارکنان است و انعطاف پذیری بیشتری به آنها می بخشد. همچنین موجب کاهش هزینه شرکت ها می گردد، در مقابل خطراتی از قبیل حملات سایبری بیشتر و ناامن شدن دستگاه ها دربرابر هک هم به وجود می آورد. در ادامه چند مورد از راه های ساده جلوگیری از حملات سایبری را مرور میکنیم که میتوانند دراین روزها مفید باشند.


هکرها بیش از سلاح هسته‌ای می‌توانند آدم بکشند!

تاریخچه جرایم رایانه ای و پیدایش جرم سایبری به عنوان جرم کامپیوتری نوین


کارشناسان می گویند که افزایش حملات “فیشینگ” به افرادی که از خانه کار می کنند ، مشاهده شده است ، جایی که کلیک کردن روی لینک از طریق ایمیل یا پیام می تواند منجر به نصب بدافزار روی دستگاه شما شود. Kiersten Todt ، یک مقام سابق امنیت سایبری در دولت اوباما و در حال حاضر مدیرعامل موسسه آمادگی سایبر، اظهار داشت: “یک کارمند با فیشینگ رو به رو شده و همین امر خطرات بزرگی را برای شبکه شرکت موردنظر به دنبال دارد.” وی افزود: “ما کاملاً شاهد افزایش تلاش های فیشینگ و نقض فیشینگ هستیم.”  در این مطلب قصد داریم شما را برای پاسخ به پرسش چگونه در هنگام کار در خانه از خود در برابر حملات سایبری محافظت کنید، راهنمایی کنیم.

جلوگیری از حملات سایبری

دستگاه های مورد استفاده دیجیتالی خود را ارتقا ببخشید یا آپدیت کنید

اگر شما همیشه دستگاه مورد کاربری خود را بروز نگه دارید، احتمال فیشینگ شما بسیار کمتر خواهد شد. همچنین می توانید به ارتقا دستگاه موردنظر خود هم بپردازید.

بنابراین اگر دورکار هستید و احتمال می دهید با حمله فیشینگ رو به رو شوید، بهترین کار آپدیت سخت افزاری یا نرم افزاری است. البته برای سخت افزار بهتر است ارتقایی صورت گیرد تا در برابر حملات سایبری در امنیت باشید.

اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید، حتی اگر از یک دستگاه قدیمی استفاده می کنید یا دستگاه های کار جداگانه ای دارید، جدیدترین به روزرسانی های نرم افزاری موجود را نصب کرده اید ، بنابراین دستگاه های شما به جدیدترین قطعات امنیتی مجهز شده اند.


بیشتر بخوانید: بهترین آنتی ویروس های رایگان برای Mac یا Windows ؛ از اطلاعات خود محافظت کنید!!!


پسوورد وای فای را تغییر دهید

میرسیم به دومین مورد از راهکار های جلوگیری از حملات سایبری ، اینکه افراد می دانند باید پسوورد حساب های شبکه اجتماعی، ایمیل و برخی برنامه های خود را تغییر دهند، اما کمتر فردیست که بداند تغییر پسوورد وای فای یا همان اینترنت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگرچه این روش کمی سخت و ناراحت کننده بود، اما لازم است تا آن را انجام دهید. حمله فیشینگ به کسی رحم نداشته و فرقی نمی کند شما که هستید.

با تغییر پسوورد وای فای خود موجب می شوید تا امنیت اینترنت شبکه شما افزایش یابد و کمتر هکرها بتوانند براثر فیشینگ سرقت اطلاعاتی داشته و موجب ایجاد ضرر شوند.

لپ تاپ کاری خود را خاموش نگه دارید

جلوگیری از حملات سایبری

بیشتر افراد عادت ندارند دستگاه های خود را در پایان روز کاری خاموش کنند. اما این یک روش ساده برای امنیت بیشتر است. خاموش و روشن کردن نسخه پشتیبان از لپ تاپ کاری شما می تواند مانع از جاسازی مناسب ویروس ها یا بدافزارها در دستگاه می شود. یکی از کارشناسان شبکه معتقد است، هنگامی که شما در لپ تاپ کاری خود یک بدافزار را فعال کردید در حافظه ذخیره می شود اما با خاموش کردن لپ تاپ این بدافزار غیرفعال شده و دیگر قادر نیست نفوذی به سیستم شما داشته باشد.

بنابراین بهتر است که لپ تاپ کاری خود را همیشه روشن نگه ندارید و به خاموش کردن آن هم بپردازید.

تشخیص چهره ، ورود به اثر انگشت و موارد دیگر

هر لپ تاپ بسته به قیمت و پیکربندی خود دارای یک راه امنیتی قابل توجه از جمله سیستم تشخیص چهره، حسگر اثرانگشت و برخی دیگر است. شما باید تمامی این موارد را رعایت شود.

نباید یک لپ تاپ کاری که تمام اسناد و اطلاعات یک شرکت در آن جای داده شده را در اختیار هر فردی گذاشت. کارکنان شرکت که به صورت دورکاری فعالیت دارند و داخل شرکت کار نمی کنند، باید لپ تاپ موردنظر را به یکی از روش های امنیتی چون حسگر اثرانگشت، تشخیص چهره و برخی دیگر مجهز سازند.

این امر موجب می شود تا هر فردی اجازه ورود به لپ تاپ را پیدا نکرده و از ورود به دستگاه عاجز می ماند.


شما هم اگر در زمینه جلوگیری از حملات سایبری تجربه ای دارید آن را با ما درمیان بگذارید