15 راهکار برای جلوگیری از حمله های میگرنی

چگونه با بیماری میگرن زندگی کنیم ؟ آیا جلوگیری از حمله های میگرنی امکانپذیر است؟ افراد زیادی از سردردهای میگرنی و تاثیر منفی آن بر کیفیت زندگی خود شکایت می کنند. شما می توانید با یادگیری راهکارهای ارائه شده در این مقاله، تعداد حمله های میگرنی خود را کاهش دهید.

بایدها و نبایدها برای  جلوگیری از حمله های میگرنی

  1. هوشمندانه بخوابید

تاثیر خواب بر میگرن حیرت انگیز است. خواب بیش از اندازه یا کمتر از حد نرمال، هر دو می توانند باعث ایجاد میگرن شوند.

راهکار: ساعت خواب خود را ثابت نگهدارید. برنامه خواب مناسب خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

  1. از وعده های غذایی خود کم نکنید

زمانی که قند خون شما کاهش پیدا می کند، مغز اولین عضوی است که متوجه آن می شود. گرسنگی یکی از دلایل معمول برای ایجاد سردرد است.

راهکار: مطمئن شوید که به کمک وعده های غذایی مناسب و سر وقت، انرژی مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید.

  1. مراقب مقدار مصرف کافئین خود باشید

مصرف کافئین می تواند اثر مثبت یا منفی بر میگرن شما بگذارد. در مورد بعضی سردردها، کافئین با کاهش جریان خون به مغز باعث کاهش سردرد می شود. اما مشکل زمانی آغاز می شود که شما بیش از اندازه کافئین مصرف کنید و سردردهای عود کننده را تجربه می کنید.


همچنین بخوانید » آیا درمان طبیعی بیماری پانیک اتک (وحشت زدگی) امکان پذیر است؟


  1. انجام ندادن یا بیش از اندازه ورزش کردن

گاهی ورزش بیش از اندازه و فشار حاصل از آن باعث ایجاد میگرن می شود. اما بطور معمول، حد متوسط فعالیت بدنی می تواند باعث سلامتی و کاهش خطر سردرد شود.

  1. حواستان به آب و هوا باشد

طوفان اغلب با تغییر در فشار هوا همراه است. این تغییر می تواند باعث دردسر شده و شما را با سردرد ناشی از تغییر فشار باقی بگذارد.

راهکار: هر روز هواشناسی را چک کنید تا در صورت وجود طوفان آمادگی مقابله با سردرد را داشته باشید.

  1. مصرف آب را کم نکنید

اگر شما اغلب میگرن دارید، حتی مقدار متوسط کم آبی می تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

راهکار: تعداد 8 لیوان آب را هدف روزانه خود قرار داده و برای رهایی از درد آن را بنوشید.

  1. برای دوره پریود (عادت ماهانه) خود برنامه بریزید

هورمون ها می توانند دلیل مضاعفی برای ایجاد میگرن باشند. بعضی از خانم ها در زمان تخمک گذاری ماهانه یا در دوره یائسگی دچار میگرن می شوند. دچار میگرن شدن در دوره پریود امری عادی است.

راهکار: با آگاهی از احتمال میگرن در دوره پریود و دانستن زمان پریود خود، برای کاهش درد و فشار هورمون ها برنامه ریزی کنید.

  1. ساعت های طولانی با صفحه مانیتور کار نکنید

ساعت های طولانی در مقابل کامپیوتر یا تلویزیون بودن می تواند باعث خستگی چشمان شما شود. خستگی چشم ها نیز می تواند باعث سردرد و میگرن شود.


همچنین بخوانید » با تغییر نوع تفکرتان اضطرابتان را از بین ببرید !!!


راهکار: استراحت چند دقیقه ای در میان کار داشته باشید. با ایجاد کمی کشش عضلانی، بستن چشم ها و بلند شدن از جای خود برای ایجاد جریان خون می توانید از میگرن جلوگیری کنید.

  1. حمله های میگرنی خود را بشناسید

اگر شما سابقه میگرن داشته اید نمی توانید از حمله های میگرنی بعدی خود فرار کنید، مگر آنکه محرک های راه انداز آن را بشناسید و محرک ها را تا حد امکان تحت کنترل خود درآورید.

راهکار: از حمله های میگرنی خود یادداشت بردارید. موارد زیر را یادداشت کنید: مواد غذایی که خورده اید، الگوی خوابتان، داروهایی که مصرف کرده اید و در نهایت نشانه های میگرنی که تجربه می کنید.
این یادداشت ها به دکتر شما و خودتان کمک می کند تا برای پیشگیری و درمان آن برنامه ریزی کنید.

  1. دندان قروچه نکنید

دندان قروچه یا فشردن فک از محرک های راه انداز میگرن هستند. اگر شما در زمان خواب اینکار را می کنید، با مراجعه به دندانپزشک از او کمک بخواهید.

راهکار: دندانپزشک می تواند با ابزارهای پزشکی (قالب های دندان) از دندان قروچه در خواب و مشکلات بعدی آن برای دندان ها و ایجاد میگرن جلوگیری کند. اگر شما در طی روز هم دندان قروچه و درد دارید، با مراجعه به متخصص روانشناسی برای کاهش استرس و یافتن علت اصلی آن کمک بگیرید.

  1. استرس خود را کاهش دهید

نگرانی مداوم و تنش های روزانه ای که برای مدت طولانی وجود دارند، به شدت به سلامتی شما آسیب وارد می کنند. اگر شما سابقه میگرن دارید، استرس می تواند باعث حمله بعدی میگرنی شود. حتی گاهی شما بعد از تجربه استرس و کاهش آن، زمانی که برای استراحت آماده شده اید دچار میگرن می شوید. در ادامه بخوانید » ۸ راهکار مهم جهت مدیریت استرس و کاهش آن !

راهکار: ورزش، درست غذا خوردن و خواب کافی می تواند استرس شما را کاهش دهد و از ایجاد استرس بیش از حد و میگرن جلوگیری کند. در صورتیکه برای کاهش استرس خود دچار مشکل هستید می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

  1. محیط خود را نادیده نگیرید

برای شناسایی محرک های راه انداز میگرن به محیط خود توجه کنید. صداهای بلند، آشفتگی محیط، بوی خاص و حتی نورهای چشمک زن  می توانند در محیط شما وجود داشته باشند و باعث حمله میگرنی شما شوند.در ادامه بخوانید » تغییراتی در دکوراسیون منزل که باعث کاهش استرس می شود !

راهکار: محرک های راه انداز محیطی خود را بشناسید و تا حد امکان از آنها دوری کنید.

  1. در مصرف نوشیدنی های الکلی محتاط باشید

برخی برای ریلکس کردن و احساس آرامش از الکل کمک می گیرند، اما توجه داشته باشید که برای بعضی افراد الکل یک محرک راه انداز میگرن است.

  1. سیگار نکشید

در این مورد ما قصد شمردن خطرات سیگار را برای سلامتی نداریم. اما اگر شما سابقه میگرن دارید، روشن کردن سیگار بطور خاص می تواند به شدت برای شما مضر باشد. نیکوتین، بوی سوختن تنباکو و کشیدن آن، همه از جمله محرک های راه انداز میگرن هستند.

راهکار:  با دکتر خود صحبت کرده و درمانی که به ترک سیگار شما کمک می کند بیابید.

  1. با احترام با بدن خود رفتار کنید

بهترین راه برای جلوگیری از میگرن، یافتن روش مراقبتی مناسبی است که به سلامتی شما کمک می کند.

راهکار: خوردن غذاهای مقوی، نوشیدن آب، داشتن خواب منظم و مناسب و داشتن فعالیت بدنی می تواند به سلامت مورد نظر  شما کمک کند. بر سلامت جسمانی و روانی خود تمرکز کنید و از آرامش بدست آمده لذت ببرید.

در ادامه می توانید مطلب ۹ پیشنهاد برای جلوگیری از حملات میگرنی در تابستان ! را مطالعه کنید.

برای درمان سردرد در افراد غیر میگرنی نیز می توانید مطلب چگونه سردردهای خود را در منزل درمان کنیم ؟ را مطالعه نمایید.