معرفی برترین استودیوهای انیمه‌سازی ژاپن که پس از سال ۲۰۰۰ ساخته شده‌اند!

درود بر شما، دوستان انیمه‌ای و غیر انیمه‌ای. با معرفی متفاوتی در بخش انیمه و دانستنی‌های انیمه‌ای مانگایی در خدمت شما هستیم. معرفی با عنوان جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی که برای خیلی‌ها جالب خواهد بود. البته قبلاً بهترین استودیوهای انیمه‌سازی تاریخ ژاپن و جهان رو معرفی کرده‌ بودیم. اما این‌بار جوان‌ترین‌ها رو ملاک قرار دادیم.

در اینجا ما منظور رو از جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی استودیوهایی در نظر گرفتیم که پس از سال ۲۰۰۰ تأسیس شده‌اند. به عبارتی با توجه به سال فعلی یعنی ۲۰۲۰ استودیوهای لیست دارای سن حداکثر ۲۰ سال خواهند بود. همچنین به علت بالا بودن تعداد استودیوهای برتر در این حدود سنی، ما ملاک‌های خاصی رو برای انتخاب قرار دادیم. مثلاً هرچه استودیو به سن ۲۰ سال نزدیک باشد. باید تعداد آثار برتر بیشتری رو داشته باشد.

البته تراکم کیفیت آثار یا به عبارتی نسبت آثار ضعیف به قوی هم ملاک است. اما برای استودیوهای جوان‌تر تعداد کم‌تر آثار برتر قابل قبول می‌باشد. همچنین استودیو باید استودیویی تقریباً شناخته شده با آثار خود باشد. البته این بدین معنا نیست که فقط استودیوهای معروف در لیست حضور دارند. چراکه برای خودم تعدادی استودیو جدید و جالب در جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی جهان وجود دارد. که آثارشان را می‌شناسم، اما خودشان را خیر!


تبلیغات قبل از جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی ژاپن


نکاتی که در هنگام مطالعه جوان ترین و بهترین استودیوهای انیمه سازی بهتره در وجودتون درج کنید.

۱_ اگه استودیویی که خیلی خوف تشریف دارد! در لیست نبود. قصه نخورید و به ما تو دل‌تون فحش ندید. به جاش در بخش نظرات معرفیش کنید. تا در بخش‌های بعدی، یه جوری معرفی شود.

۲_ آثار یک استودیو که ما آنها را مورد بررسی قرار دادیم. برای قرار گرفتن در این لیست. عمدتاً بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده‌اند. پس لطفاً به بی‌راهه نروید.


نکاتی که علاوه بر جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی جهان بهتره در بیشتر مطالب مجله وارونه به خاطر داشته باشید.

۱_ در استودیوهای تازه ساخت انیمه‌ای، سایر لیست‌ها و کلا هرچیز انیمه‌ای که فکر میکنید. ترتیب موجود در اون، باعث برتری یه چیز به چیز دیگه میشه. اصلأ هیچ ترتیب خاصی وجود نداره. یعنی شما با تعدادی گوشت کوبیده شیک و مجلسی طرف هستید. که محتویات هر کدوم ارزش یه بار دیدن رو دارن.

۲_ در صورت علاقه، شما می‌توانید، به کانال نماشا، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام ما مراجعه و دنبالش کنید. یا اگر دلتون خواست برای اطلاع رسانی بهتر، نوتیفیکیشن سایت رو فعال کنید.

۳_ در هنگام نظر دادن در هر مطلبی، در مجله وارونه، خواهشمندم که از تبلیغ و نام بردن سایر سایت‌های فارسی! و مخصوصاً عمل ناپسند اسپویل و بحث‌های بی‌خود خودداری کنید. تا مجبور نشیم با شما و خودمون برخورد کنیم.

۴_ در هنگام مطالعه، چشمتون رو از صفحه برندارید. مگر هر ۲۰ دقیقه و به مدت ۲۰ ثانیه تا تو این گرونی به دکتر و عینک نیاز نداشته باشید.

با در نظر داشتن نکات بالا، شما رو به مطالعه جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی به انتخاب مجله وارونه دعوت می‌کنم.


Manglobe Inc.
Manglobe

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: Shinichirō Kobayashi ,Takashi Kochiyama
افراد کلیدی: Shinichirō Kobayashi
تعداد کارکنان: _
شعبه‌ها: Suginami, Tokyo, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: February 7, 2002
وب‌سایت رسمی: www.manglobe.net

اولین استودیو مورد بحث ما Manglobe Inc. هستش. این استودیو در سال ۲۰۰۲ و به دست دو تن از سازندگان استودیو Sunrise یعنی Shinichirō Kobayashi و Takashi Kochiyama ساخته شد. سپس در همان ابتدا استودیو Manglobe توانست با آثار به یادماندنی همچون Samurai Champloo و Ergo Proxy اسم خودش رو به عنوان یک استودیو رده‌بالا مطرح کند.

اما دوران خوش استودیو مانگلاب Manglobe همیشگی نبود. چراکه برعکس استودیوهای لیست جوان‌ترین‌ها و بهترین‌ها استودیو Manglobe در نهایت و در سال ۲۰۱۵ به علت بدهی بالغ بر ۳۵۰ میلیون ین کارش به ورشکستگی کشیده شد. اما با این حال آثاری از این استودیو وجود دارد که به عنوان برترین انیمه‌های تاریخ شناخته می‌شوند.

برخی از آثار معروف Manglobe

Deadman Wonderland
Samurai Champloo
Ergo Proxy
Gangsta.
Unlimited Psychic Squad


WIT STUDIO, Inc.
Wit Studio

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: George Wada
افراد کلیدی: George Wada
تعداد کارکنان: ۳۴
شعبه‌ها: Musashino, Tokyo, Japan
وابسته به: IG Port
زمان تأسیس: June 1, 2012
وب‌سایت رسمی: witstudio.co.jp

می‌توان گفت که همه ما با استودیو ویت Wit Studio آشنایی کامل داریم. استودیوی کوچکی که یکی از برترین انیمه‌های تاریخ یعنی Attack on Titan را در کارنامه خود دارد. ساخت استودیو Wit به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. زمانی که تعدادی از سازندگان Production I.G و جناب George Wada کارمند سابق این شرکت، استودیو Wit را به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت IG Port ساختند. سپس بعد از گذشت یک سال از تاسیس Wit Studio، اولین اثر آن‌ها یعنی Attack on Titan ساخته شد.

لازم به ذکر است که استودیو Wit در ابتدا با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون ساخته شد. که سهام‌داران اصلی آن به ترتیب IG Port و Wada به همراه Nakatakan هستند. که هرکدام به ترتیب ۶۶.۶، ۲۱.۶ و ۱۰ درصد سهام ویت استودیو را در دست دارند. اما با این حال IG Port که حق و حقوق شرکت‌های دیگری همچون Production I.G را در دست دارد. به عنوان شرکت مادر Wit Studio شناخته می‌شود.

خود استودیو ویت Wit Studio هم بیشتر کارهای خود را با همکاری استودیو بزرگ Production I.G روانه بازار کرده است. اما با وجود تمام توضیحات بالا، چیزی که Wit Studio را خاص کرده است. کیفیت بالای آثار آن است که با وجود کوچک بودن و جوان بودن استودیو مربوطه، جای تقدیر دارد.

برخی از آثار معروف Wit Studio

Attack on Titan
Seraph of the End
The Ancient Magus’ Bride
Vinland Saga
Kabaneri of the Iron Fortress


MAPPA Co., Ltd.
MAPPA (studio)

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: Masao Maruyama
افراد کلیدی: Manabu Ootsuka
تعداد کارکنان: ۲۰۰
شعبه‌ها: Tokyo, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: June 14, 2011
وب‌سایت رسمی: http://mappa.co.jp/

استودیو مپا MAPPA رو اگه تابحال نمی‌شناختید. احتمالاً طی چند ماهه گذشته به خاطر برعهده گرفتن فصل نهایی Attack on Titan کلی اطلاعات در موردش جمع کردید. اما به طور کلی استودیو MAPPA استودیویی است که اگر از نظر وسعت بخواهیم صحبت کنیم، از Wit Studio بزرگ‌تر به حساب می‌آید. ساخت استودیو MAPPA به سال ۲۰۱۱ و توسط Masao Maruyama یکی از بنیانگذاران استودیو معروف Madhouse بازمی‌گردد.

سپس در مدت چند سال با ساخت آثار به یادماندنی همچون Terror in Resonance و Inuyashiki: Last Hero توانست سری تو سرها بلند کند. البته در سال ۲۰۱۶ با جدا شدن Masao Maruyama از MAPPA و ساخت استودیو دیگری با نام Studio M2 تغییراتی در ساختار استودیو بوجود آمد. به عنوان مثال پس از آن تعداد آثاری که MAPPA آن‌ها را جلو می‌برد، بیشتر شد. که به اعتقاد برخی، افت کیفیت نامحسوسی را داشته‌اند.

برخی از آثار معروف MAPPA

Terror in Resonance
Dororo
Kakegurui: Compulsive Gambler
Dorohedoro
Inuyashiki: Last Hero


P.A.Works, Inc.
P.A.Works

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: Kenji Horikawa
افراد کلیدی: Kenji Horikawa ,Nobuhiro Kikuchi
تعداد کارکنان: ۹۸
شعبه‌ها: Nanto, Toyama, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: November 10, 2000
وب‌سایت رسمی: www.pa-works.jp/en/

بنیان‌گذاری استودیو P.A.Works توسط جناب Kenji Horikawa و به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. ایشون که به عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل استودیو P.A.Works فعال می‌باشند. سابقه کار در Production I.G ,Tatsunoko Production و Bee Train Production را در کارنامه خود دارند. اما نکته جالب درباره استودیو اینجاست که P.A.Works تا قبل از سال ۲۰۰۸ هیچ انیمه‌ای نساخته بود. استودیو P.A.Works که تا سال 2002 با عنوان P.A.Works Corporation شناخته می‌شد. در آن زمان‌ها بیشتر در کار بازی‌های ویدیویی بود.

اما سپس با همکاری سایر استودیوها، از سال ۲۰۰۸ شروع به قدم گذاشتن در راه ساخت انیمه کرد. درنهایت هم توانست آثار به یادماندنی خلق کند. احتمالاً آثاری که به گوش‌تون آشنا بیاد و ساخت این استودیو باشد. انیمه‌های Angel Beats! و Another به همراه انیمه سینمایی Maquia: When the Promised Flower Blooms است. گرچه به نظر من امسال و پارسال اثر P.A.Works دندون‌گیری در بساط نداشته.

برخی از آثار معروف P.A.Works

Angel Beats!
Another
Charlotte
A Lull in the Sea
Maquia: When the Promised Flower Blooms


Ufotable, Inc.
Ufotable

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: _
افراد کلیدی: Matsuri Ouse, President
تعداد کارکنان: ۲۰۰
شعبه‌ها: Nakano, Tokyo, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: October 2000
وب‌سایت رسمی: www.ufotable.com

استودیو بعدی لیست که مورد بحث‌مون هست، استودیو Ufotable می‌باشد. که از سال ۲۰۰۰ و به دست تعدادی از کارمندان سابق شرکت TMS Entertainment ساخته شد. اگه بخوام درباره آثار استودیو Ufotable بگویم. باید بدونید که کار اصلی این استودیو از سال ۲۰۰۲ با انیمه‌ها شروع شد. اما در ساخت بازی‌های ویدیویی هم نقش خود را ایفاء می‌کند. نکته جالب ولی اینجاست که برای برخی انیمه های خود، پس از پخش یک نسخه پویانمایی خمیری هم روانه بازار میکند.

اگر از آنها باشید که اخبار مربوط به بازی‌های ویدیویی ژاپنی را دنبال میکنید. به تعدادی ویدیو تبلیغاتی انیمه‌ای ساخت استودیو Ufotable برای بازی‌ها برخورده‌اید. اما اوج جذابیت و معروفیت استودیو Ufotable در عین کم کار بودن، به خاطر همکاری با Type Moon در ساخت انیمه‌های مربوط به این شرکت می‌باشد. که کیفیت بسیار خوبی دارند.

همچنین در سال گذشته به خاطر ساخت انیمه Demon Slayer Kimetsu no Yaiba توانست به موفقیت این اثر کمک شایانی کند. البته به نظر در پشت پرده، استودیو Ufotable به فرار مالیاتی و دور زدن یه سری از قوانین متهم بوده است. که به شخص امیدوارم Ufotable بی‌تقصیر باشد و ضرری نبیند. یا اگر بود، طوری که ضرری به خواسته مخاطب نرسد، از مهلکه جان سالم بدر ببرد.

برخی از آثار معروف Ufotable

Fate/Zero
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
Fate/stay night: Unlimited Blade Works
the Garden of sinners
Fate/stay night: Heaven’s Feel


A-1 Pictures Inc.
A-1 Pictures

بنیان‌گذاران: Mikihiro Iwata ,Alpha Alan
افراد کلیدی: Tomonori Ochikoshi ,Masuo Ueda
تعداد کارکنان: 152
شعبه‌ها: Naritahigashi ,Suginami ,Tokyo ,Japan
وابسته به: Aniplex
زمان تأسیس: 2005 ,9 May
وب‌سایت رسمی: a1p.jp

استودیو ای-وان پیکچرز A-1 Pictures در سال ۲۰۰۵ به دست بخش تولید انیمه Aniplex و تهیه‌کننده سابق Sunrise، به عنوان زیرمجموعه Aniplex ساخته شد. تا بر ساخت تولیدات انیمه‌ای تمرکز کند. تا الان هم به عنوان تابع شرکت Aniplex باقی مانده است. از دیگر نکات قابل توجه استودیو A-1 Pictures معروفیت فوق‌العاده آن است.

به طوری اگر خاطرتان باشد در بهترین استودیوهای انیمه‌سازی ژاپن این استودیو مورد معرفی قرار گرفته بود. حتی درحال حاضر به عنوان استودیو مورد علاقه بسیاری شناخته می‌شود. در هر فصل هم اگر انیمه‌ای ساخت این استودیو باشد، می‌توان انتظار یک اثر خوب را داشت. اما نکته جالب توجه آن است که این استودیو انیمه آنچنان خشنی در لیست خود ندارد.

برخی از آثار معروف A-1 Pictures

Sword Art Online
Your Lie In April
ERASED
The Seven Deadly Sins
Magi: The Labyrinth of Magic


CoMix Wave Films, Inc.
CoMix Wave Films

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: _
افراد کلیدی: Noritaka Kawaguchi ,Kazuki Sunami ,Kōichirō Itō
تعداد کارکنان: _
شعبه‌ها: Chiyoda, Tokyo, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: March 2007
وب‌سایت رسمی: www.cwfilms.jp

دیگر استودیو مورد بحث ما شرکت کومیکس ویو فیلمز CoMix Wave Films, Inc. یک استودیو انیمه سازی و شرکت پخش فیلم ژاپنی می‌باشد. که به خاطر تبلیغات تلویزیونی، انیمه‌های کوتاه و مخصوصاً انیمه‌های بلندش شهرت دارد. لازم به ذکر است که دیگر دلیل معروفیت این شرکت مجموعه آثار Makoto Shinkai می‌باشد. که حتماً همه شما با یکی از آن‌ها یعنی Your Name. آشنایی دارید.

به عبارتی اگر لیست انیمه‌های ساخت استودیو CoMix Wave Films را مرور کنید. بیشترین سهم را Makoto Shinkai و آثار به یادماندنی‌اش دارند. بقیه بیشتر آثار کوتاه یا موارد تبلیغاتی هستند. تأسیس خود استودیو CoMix Wave Films به سال ۲۰۰۷ و هنگامی از شرکت اصلی یعنی CoMix Wave Inc. جدا شد، باز می‌گردد. اگر خبر داشتید که برای این شرکت اصلی چه اتفاقی افتاده ما را در جریان بگذارید.

برخی از آثار معروف CoMix Wave Films

Your Name.
Weathering With You
The Garden of Words
5 Centimeters Per Second
Voices of a Distant Sta


CloverWorks Inc.
CloverWorks

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: _
افراد کلیدی: Hiroyuki Shimizu ,Akira Shimizu
تعداد کارکنان: _
شعبه‌ها: 1-7-7 Umezato, Suginami, Tokyo, Japan
وابسته به: Aniplex
زمان تأسیس: October 1, 2018
وب‌سایت رسمی: cloverworks.co.jp

استودیو CloverWorks به معنای واقعی کلمه جوان‌ترین استودیو معرفی شده تابحال می‌باشد. این استودیو در سال ۲۰۱۸ به عنوان تابعی از استودیو A-1 Pictures بنا نهاده شد. در همان سال به ساخت تعدادی انیمه در همکاری با استودیوهایی همچون A-1 Pictures روی آورد. به عبارتی کار ترکیبی را برعهده داشته است. اما در اواخر ۲۰۱۸ استودیو CloverWorks اعلام کرد که به طور کامل از نظر ساخت انیمه نسبت به دیگران و A-1 Pictures مستقل می‌شود.

اما با وجود اعلام استقلال هنوز تابعی از A-1 Pictures و Aniplex باقی مانده است. در هرحال پس از این استقلال استودیو CloverWorks با ساخت انیمه‌هایی همچون The Promised Neverland و Fate/Grand Order: Absolute Demonic Front – Babylonia توانست جای پای خود را محکم کند. که به عنوان استودیویی که تنها دو سال است که پا به میدان گذاشته است، کاملاً قابل قبول و خوب می‌باشد.

برخی از آثار معروف CloverWorks

The Promised Neverland
DARLING in the FRANXX
Her Blue Sky
Fate/Grand Order: Absolute Demonic Front – Babylonia
Rascal Does Not Dream of Bunny Girl Senpai


White Fox Co., Ltd.
White Fox

جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی

بنیان‌گذاران: Gaku Iwasa
افراد کلیدی: Gaku Iwasa
تعداد کارکنان: _
شعبه‌ها: Igusa, Suginami, Tokyo, Japan
وابسته به: _
زمان تأسیس: April 2007
وب‌سایت رسمی: w-fox.co.jp

آخرین مورد لیست تازه ساخت ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی استودیو White Fox است. که در سال ۲۰۰۷ به دست Gaku Iwasa که با تیم‌اش قبلاً در OLM, Inc. مشغول به کار بوده، ساخته شده است. آثار این استودیو از همان ابتدا همچون نام‌ش مثل یک روباه سفید در میان آثار دیگر دنیای انیمه به چشم می‌خورد. اما اولین اثر استودیو White Fox انیمه Tears to Tiara بوده است. که شروعی بر دنیای استودیو روباه سفید تلقی می‌شود.

پس از آن استودیو توانست با انیمه‌هایی همچون Katanagatari و Akame ga Kill! به همراه اثر فراموش نشدنی دنیای انیمه یعنی Steins;Gate جا پای خود را حسابی در دنیای انیمه محکم کند. در حال حاضر نیز ساخت انیمه‌هایی همچون Goblin Slayer و Re:ZERO -Starting Life in Another World- از کارنامه فعال ایشان می‌باشد.

برخی از آثار معروف White Fox

Katanagatari
Steins;Gate
Akame ga Kill!
Goblin Slayer
Re:ZERO -Starting Life in Another World-


مطالب زیر پس از پاسخ به این سوال که کدام استودیوهای جوان انیمه از همه بهتر هستند! می‌چسبد.


امیدوارم که همتون با لیست معرفی شده تحت عنوان “جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی ژاپن که سهم خاصی در صنعت انیمه دارند!” حسابی اطلاعات خفن کسب کرده باشید.

تمامی دوستانی هم که علاقه به همکاری در بخش انیمه، سایر بخش‌های مجله وارونه و یا بحث شیرین تبلیغات دارند. می‌توانند از طریق بخش نظرات، فرصت‌های شغلی یا ایمیل info@varune.com با ما تماس‌های لازم را برقرار نمایند.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید