مغز در سنین 20 سالگی در دقیقترین حالت خود قرار دارد اما با گذشت زمان و بالا رفتن سن از بهبود عملکرد مغز کاهش می یابد .پس در این حالت راه حل چیست؟ چگونه باید سلامت مغز خود را حفظ کنیم؟

حفظ سلامت مغز بعد از 20 سالگی بسیار مهم است. بر اساس تحقیقات انجام شده ،تشخیص چهره توسط مغز در سنین 30 سالگی و همچنین سرعت پردازش اطلاعات از سن 18 سال به بعد کاهش می یابد.همچنین حافظه کوتاه مدت از سن 25 سالگی ضعیف و در سن 35 سالگی دچار کاهش می شود.خوشبختانه شما با خواندن این مطلب یک قدم به جلو برداشته اید.

با وجود آثار طبیعی پیری ،شما می توانید با انجام روش های زیر از زوال ذهنی و پیری آن جلوگیری کنید.استاد W. R. Klemm عضو دانشگاه A&M تگزاس در مورد مغز ادعا های جالبی دارد او می گوید :سن مغز با دیگر اعضای بدن یکی نیست، و همچنین در انسان های مختلف متفاوت است .

3 روش سخت اما موثر برای حفظ سلامت مغز


1-تقویت مغز با اطلاعات جدید و تجربه فیزیکی

براساس تحقیقات دانشگاه هاروارد ،برای تمرین مغز فقط مجبور به رفتن به دانشگاه نیستید ،انجام بازی های ذهنی یا کسب یک سرگرمی جدید مانند عکاسی می توانید مغز خود را فعال و سالم نگه دارید .علاوه بر آن می توانید عادات تغزیه ای خود را نیز تغییر دهید و بدین ترتیب نیز در حفظ سلاامت مغز خود کوشا باشید.


حتما بخوانید:

5 راهکار آسان برای حفظ سلامت مغز و حافظه در پیری که حتما باید آنها را انجام دهید! 

با 6 روش و چگونگی تاثیرگذاری ورزش بر سلامت مغز آشنا شوید! 

مضرات استرس مزمن بر مغز جدی تر از چیزی است که تصورش را می کنید!


2-در تحمل مشکلات ،قوی باشید.

همیشه استرس داشتن به معنی مصرف انرژی مغز و اختلال در عملکرد آن است.پس چگونه تحمل خود را در مشکلات بالا ببریم ؟

Klemm ، می گوید :آموزش تکنیک های مدیتیشن شما را در برابر تمام افکار غیر ضروری مغز مقاوم می کند.مدیتیشن توانایی تمرکز شما را افزایش می دهد.در عین حال باعث کاهش استرس نیز می شود.علاوه بر آن استرس تنها عامل کاهش مهارت های خود شناختی نیست .وادار کردن مغز به یاد آوری اتفاقات بی ارزش نیز قدرت یادگیری آن را کاهش می دهد.به همین دلیل خود را شکنجه نکنید و همه چیز را به زمان واگذار کنید.همچنین اتفاقات مهم زندگی خود را یادداشت برداری کنید و همچنین اشیا مهم زندگی خود را در یک لیست قرار دهید.

زیرا تلاش برای حفظ خاطرات باعث کاهش عملکرد مغز می شود زیرا ظرفیت مغز را پر می کند.

3- به زندگی نگاه مثبت داشته باشید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2015 فکر کردن به اتفاقات منفی مانند بودن در آن شرایط است و مغز خود را در آن حالت قرار می دهد.به همین دلیل به جای منفی فکر کردن و استرس داشتن ،مثبت فکر کنید .اما اگر از افسردگی رنج می برید حتما به یک پزشک و مشاوره مراجعه کنید.

اگر سن شما بالای 20 است با انجام روش های بالا به راحتی می توانید از حفظ سلامت مغز مطمئن شوید.