تحقیقات نشان می دهد که حفظ سلامت مغز و حافظه در پیری به انتخابهای شیوه زندگی تان بستگی دارد. شما برای حفظ سلامت جسمی تان اقدامات زیادی انجام می دهید، اما برای محافظت از مغزتان چه کار می کنید؟

اگر چه ژنتیک و دیگر عوامل ریسکی غیر قابل تغییر مانند سن و جنس نقش مهمی در شروع تغییرات حافظه و زوال شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر و سایر انواع دمانس دارد، به نظر می رسد که انتخاب های سبک زندگی نیز ریسک ابتلا را افزایش یا کاهش دهد.

مطالعه ای در دانشگاه آلبرتا نشان داد که می توان اقداماتی را جهت حفظ سلامتی مغز در دوران پیری و جلوگیری یا به تاخیر انداختن از دست دادن حافظه و عملکرد شناختی مرتبط با آن در نظر گرفت.

محققان زوال حافظه را با توجه به دو عوامل ریسک و عادت های محافظتی بالقوه بررسی کردند. آنها سه طبقه از حافظه پیری را شناسایی کردند: پیری حافظه ی پایدار، که بالاتر از میانگین و در طول زمان تقویت شده است؛ پیری حافظه طبیعی، که در سطح متوسط است و تا حدودی کاهش می یابد؛ زوال حافظه ی پیری، که پایین تر از میانگین و همراه با زوال شدید است. 


همچنین بخوانید:با 9 میوه معجزه آسا که در مبارزه با پیری نقش بسزایی دارند آشنا شوید !


شرکت کنندگان به دو گروه سنی میانسال (55 تا 75 ساله) و کهن سال (بالای 75 ساله) تقسیم شدند. نمونه نهایی مطالعه شامل بیش از 800 نفر از شرکت کننده گان بود که هیچ یک از آنها افسردگی و وابستگی شدیدی به مواد مخدر یا الکل گزارش نکردند.

رفتارهای پیش بینی کننده مختلف برای هر طبقه از حافظه یافت شد و پیش بینی ها نیز بر اساس سن، جنس و عوامل دیگر متفاوت بودند. به عنوان مثال، پیش بینی کننده های پیری حافظه پایدار در گروه میانسالان شامل تحصیلات عالی، زن بودن، مشارکت بیشتر در فعالیت های اجتماعی و زندگی با فرد دیگری بود. برای گروه کهن سال پیری حافظه پایدار با داشتن نشانه های کمتری از افسردگی، تحصیلات عالی، زن بودن و داشتن ضربان قلب بالاتر مرتبط بود.

پیش بینی کننده های زوال حافظه ی پیری در گروه میان سال شامل انجام کمتر فعالیت های شناختی جدید (مانند استفاده از رایانه یا یادگیری زبان دوم)، خودکفایی کمتر، قدرت اداراک بیشتر و ضربان قلب بالاتر نسبت به کسانی که پیری حافظه ی طبیعی دارند. همچنین زوال حافظه در کسانی که زوال حافظه ی پیری دارند نسبت به بقیه در سنین پایین تری شروع می شود.


همچنین بخوانید:با توجه به مطالعات جدید این بهترین تمرین ضد پیری است !


به طور کلی، حافظه سالم با خودکفایی بیشتر و شرکت در فعالیت اجتماعی، برداشتن گام های سریعتر، داشتن علائم کمتری از افسردگی، تحصیلات بالاتر، داشتن همراه در زندگی و مشارکت در فعالیت های شناختی جدید مرتبط است. اگرچه داشتن شاخص توده بدنی نسبتا بالاتر، پیری حافظه پایدار را پیش بینی می کند درحالیکه چاقی میانسالی با زوال بیشتر حافظه همراه است.

این موضوع ممکن است به دلیل ارتباط چاقی با شرایط پزشکی مانند دیابت و سندرم متابولیک باشد، باعث افزایش التهاب مغزی و کاهش سطح گلوکز می شود که انرژی را برای سلول های مغزی تهیه می کنند.

در حالی که در توانایی کاهش خطر ابتلا به کاهش شناختی تفاوت های فردی وجود دارد، این انتخاب های شیوه زندگی است که می تواند در سلامت روحی و جسمی و کیفیت زندگی شما تفاوت ایجاد کند:

1. برای حفظ سلامت روانی تان اقدام کنید.

این مطالعه مطالعات قبلی را تأیید کرد که نشان می دادند جلوگیری و درمان علائم افسردگی می تواند منجر به سلامت مغز و توانایی های شناختی بالاتر از حد متوسط در پیری باشد.

2. ورزش کنید.

 ورزش به حفظ ضربان قلب مناسب، بدست آوردن حداکثر حجم مغز، راه رفتن سریع تر و عملکرد سالم تر ریه ها که برای حفظ سطح اکسیژن طبیعی در مغز مهم است، بسیار ضروری ست.

3. وزن تان را در یک محدوده سالم حفظ کنید.

همانطور که پیش تر گفته شد چاقی با زوال حافظه و دیگر عملکردهای شناختی به طور قوی مرتبط است.

4. بیشتر در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید.

همین طور که سن تان افزایش پیدا می کند، وقت بیشتری را با دوستان و اعضای خانواده که شما را فعال نگه می دارند بگذرانید.

5. در پی یاگیری مهارت های شناختی جدید باشید.

شرکت در فعالیت های جدید یادگیری، به شما کمک می کنند که سلامت مغز و حافظه تان را افزایش دهید. می توانید با توجه به سن و عملکرد شناختی تان فعالیت های جدیدی را برای یادگیری در نظر بگیرید.

در ادامه بخوانید: