• این گزارش در مورد حساسیت ما نسبت به سایز منافذ باز پوست است. آیا می توانیم منافذ باز پوست را ناپدید کنیم؟ واقعیت امر در مورد نحوه ى عملکرد منافذ باز پوست چیست؟ باور هاى غلط در مورد از بین بردن منافذ باز پوست کدامند؟ برای پاسخ به این سوال ها با ما همراه باشید.

منافذ سطح پوست شما

شما هم نسبت به سایز منافذ باز پوست تان حساس هستید؟ تقریبا هر کارى میکنید که کوچکتر به نظر برسند؟ اگر این گونه است پس تنها نیستید. خیلى ها از منافذ باز پوست شان شکایت دارند.

همه میترسند که منافذ باز پوست شان موجب شوند پیر تر به نظر برسند. خبر خوب این است که با انتشار این گزارش چنین تفکراتی کنار رفته و حقایقی در مورد منافذ باز پوست برملا میشوند.



انواع منافذ پوستى

پوست شما شامل دو نوع منفذ است: منافذ خروجى چربى و منافذ خروجى عرق. منافذ خروجى چربى در واقع فولیکول هاى مویى هستند. هر فولیکول غده اى چرب دارد که چربى تولید میکند.

این گونه منافذ علت نارضایتى ما از پوستمان هستند. چرا که منافذ خروجى عرق بسیار کوچک هستند. بنابراین این فولیکول هاى مو هستند که موجب نارضایتى ما هستند و گاهی اوقات بسته میشوند.

این منافذ براى هدفى طراحى شده اند!

این منافذ تنها براى آزار شما ساخته نشده اند. منافذ خروجى چربى براى رشد مو ضرورى هستند و در واقع مسیرى هستند براى خروج چربى به سطح پوست. این چربی از پوست ما محافظت میکند.

به طور میانگین یک فرد بالغ ۵ میلیون منفذ پوستى دارد که در این میان ٢٠٠٠٠ منفذ فقط بر روى پوست صورت قرار گرفته است.

وقتى این منافذ با سلول هاى مرده و چربى بسته میشود، جوش هاى سر سیاه و سر سفید پدیدار میشوند. در نبود چربى، باکترى ها به راحتى وارد پوست میشوند. در نتیجه پوست متورم و قرمز میشود و جوش هاى چرکى پدیدار میشوند.

سیاهى جوش هاى سر سیاه آلودگى پوستى است!

اینکه وقتی منافذ بسته میشوند جوش هاى سر سیاه ظاهر میشوند تنها یک دروغ است. منافذ توسط چربى اکسید شده بسته میشوند که معمولا سفید است.

گاهى علاوه بر چربى آلودگى هم در منافذ یافت میشود. این آلودگی ها همان سیاهى جوش هاى سر سیاه هستند.



منافذ پوست شما باز و بسته میشوند!

بر اساس اظهارات پروفسور کریستوفر راب متخصص پوست و مو زیبایى و بنیان گذار موسسه آلرژى شناسى در نشویل، این که منافذ  کاملا بسته میشوند درست نیست.

منافذ پوست ما مانند لنز دوربین حرکت میکنند. گاهى گشاد تر هستند و  سپس باریک میشوند و گاهى هم برعکس. بخار موجب رقیق شدن چربى درون منافذ میشود ولى موجب گشاد شدنشان نمیشود.

اشعه ى فرا بنفش موجب بزرگ شدن منافذ پوستى میشود!

دکتر راب میگوید هر چه بیشتر در معرض اشعه ى فرابنفش باشید منافذ پوستى تان بزرگتر میشوند. علت این امر این است که اشعه ى فرابنفش کلاژن را که از منافذ پوستى محافظت میکند ضعیف میکند.

در نتیجه این منافذ گشاد میشوند. کلاژن ماده ى اصلى سازنده ى پوستى سالم، براق و شفاف است. کم شدن کلاژن و خاصیت کش سانى اطراف منافذ پوستى یکى از علت هاى بزرگ شدن این منافذ است.

چرخه ى قاعدگى بر سایز منافذ پوستى تاثیرگذار است!

دکتر راب میگوید که این منافذ بسیار منعطف هستند. مدام تغییر میکنند. بنابراین در حین قاعدگى زمانى که هورمون ها به اوج خود میرسند، این منافذ خیلى بزرگ میشوند.

پس از اتمام این دوران و با فروکش کردن این هورمون ها منافذ باز هم به سایز قبلیشان بازمیگردند. افزایش و کاهش هورمون ها در دوران بارداری هم میتواند در سایز این منافذ تاثیرگذار باشد.

سن شما در سایز این منافذ تاثیرگذار است!

این یک حقیقت تلخ است. با افزایش سن به صورت طبیعى تولید الاستین و کلاژن پوست کاهش مى یابد. همین عامل موجب افتادگى پوست و بزرگ شدن این منافذ میشود.

الاستین و کلاژن دو عامل در محافظت از پوست هستند. کم شدن این پروتئین ها موجب چین و چروک و افتادن پوست میشود. درمان هاى سرپایى مانند اشعه هاى فوق کوتاه ممکن است موثر واقع شوند.

شستن زیاد صورت موجب بزرگ شدن این منافذ میشود!

درست است که چربى و آلودگی موجب بسته شدن منافذ پوستى میشوند ولى به اکثر افراد توصیه می شود که تنها قبل از خواب صورتشان را بشورند.

چرا که هدف از بین بردن چربی پوست تا حد خشک شدن آن نیست. زیرا باعث می شود این منافذ بزرگتر از گذشته شوند.



منافذ پوستى آقایان بزرگتر از منافذ پوستى خانم هاست!

بعضى آقایان نسبت از منافذ پوستى صورت شان ناراضی هستند و به دنبال درمان هستند. ولی ۵٠ درصد از آقایانى که به منافذ پوستى خودشان حساس هستند حتى متوجه منافذ پوستى صورت خانم ها نمیشوند.

کارى از دستتان ساخته نیست!

شما نمیتوانید به یکباره سایز منافذ پوستى تان را تغییر دهید، ولى قدم به قدم میتوان سعى در کوچک تر کردن آنها کرد. دکتر کینینی میگوید چربى و جوش هاى سر سیاه موجب میشوند این منافذ بزرگتر به نظر برسند.

اما با مراقبت از پوست میتوان به آرامى لایه هاى مرده پوست را برداشت. همچنین به کمک لیزر میتوان پوست را سفت تر و منافذ پوستى را کوچک تر کرد.

محلول هاى آزاد موجود در بازار و همچنین محلول هاى تجویزى کمک میکنند که منافذ با سلول هاى مرده پوست بسته نشوند. علاوه بر این محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید به لایه بردارى پوست کمک میکنند تا سلول هاى مرده در منافذ گیر نیافتند.



لیزر کردن، میکرونیدلینگ و سایر درمان ها کمک میکنند تا کلاژن سازى پوست بیشتر شود. وقتى کلاژن سازى بیشتر شود پوست ضخیم تر میشود و منافذ پوستى در عمق پوست فرو میروند.

بنابراین کوچکتر به نظر میرسند. جرالد ایمبر متخصص جراحى پلاستیک در نیویورک بر این باور است که یکی از بهترین راه ها براى کوچک تر جلوه دادن منافذ پوستى استفاده از روش میکرونیدلینگ با PRP است.

PRP ماده ى طبیعى ساخته شده در پلاسماى خون است که موجب تحریک ساخت کلاژن در پوست میشود. منافذ پوستى و آکنه ها را کوچکتر میکند. او میگوید براى نتیجه بخش بودن چند دوره درمان لازم است.