در این مطلب قصد ارائه حقایقی علمی درباره ی فوت فتیش “foot fetish” را داریم تا شما را با هرآنچه باید در این باره بدانید آشنا کنیم، با ما همراه باشید. foot fetish از چیزی که فکر می کنید شایع تر است. بسیاری از افراد یک قسمت خاص از بدن را به طور ویژه جنسی می بینند، مانند لب، باسن، ران یا ساق پا، یا سینه. برای برخی از افراد، آن ناحیه بدن پا و انگشتان آن است و علاقه جنسی آنها به پا علاقه ای است که به عنوان فتیش پا شناخته می شود.

کلمه fetish از کجا آمده است؟ “به طور کلی، فتیش کشش جنسی به هر شیء، مفهوم یا موقعیت را شامل می شود. رفتارهای ناشی از فوت فتیش شامل: بوسیدن و مکیدن انگشتان پا، تماشای فیلم هایی از پاها، گرفتن عکس از پای شریک جنسی، مالیدن پاهای عرق کرده فرد پس از تمرین، تحریک دستگاه تناسلی با پا، یا توصیف بوی پای شریک جنسی است.

اما فوت فتیش شکل های دیگری نیز دارد، مثل: لذت بردن از آراستن پا، مثلا با جواهرات، لاک زدن، تاتو، کفش پاشنه بلند، جوراب یا  پای برهنه. 

دلیل بروز فوت فتیش چیست؟

معمولا فوت فتیش در دوران بلوغ شروع می شود، اما احتمال بروز آن قبل از بلوغ هم وجود دارد. بعضی نظریه پردازان معتقدند که فوت فتیش از تجربیات اولیه دوران کودکی که طی آن یک شیء با شکل خاصی از برانگیختگی یا رضایت جنسی همراه بوده، منشا می گیرد. بعضی تئوری ها هم تجربیات مربوط به خود ارضایی و بلوغ را در این زمینه موثر می دانند. سایر نظریه ها پیشنهاد می کنند که اگر کودک قربانی یا شاهد یک رفتار نامناسب جنسی باشد، ممکن است آن را یاد بگیرد. این افراد از برقراری رابطه جنسی طبیعی مرحوم می شوند. بنابراین، سعی می کنند از طریق روش هایی که کمتر مورد قبول جامعه است به رضایت جنسی برسند.

تحقیقات انجام شده روی مردان نشان می دهد که تردید در مردانگی و قدرت و ترس از طرد شدن و تحقیر می تواند در بروز فوت فتیش نقش داشته باشد. در نتیجه، فرد سعی می کند با این روش از خود محافظت یا احساس کمبود خود را جبران کند.

در ادامه بخوانید »

پارافیلیا (انحراف جنسی) و انواع آن ؛ هرآنچه باید در این باره بدانید! 

فانتزی های جنسی ما از کجا می آیند؟ با ذهن خود بیشتر آشنا شوید! 

هر آن چیزی که باید درباره ترنس/ ترنسسکشوال یا تراجنسی بدانید

همان طور که سلایق مختلفی درباره لباس یا موسیقی وجود دارد، گرایشات جنسی هم متفاوت هستند. علت دقیق فوت فتیش مشخص نیست. اما چندین نظریه درباره علت علاقه افراد به پا ارائه شده است:

بیولوژی

تعداد زیادی پایانه عصبی که دارای حساسیت زیادی هستند، در پاها وجود دارند. به همین دلیل، غلغلک دادن، مالش و ماساژ دادن حس خوبی را در فرد ایجاد می کند.

جنبه تحقیر

یکی از نظریه های روانشناختی که درباره فوت فتیش وجود دارد، تحقیر است. پاها در قسمت تحتانی بدن قرار دارند. بنابراین، بعضی افراد آن ها را به عنوان بخش پست بدن در نظر می گیرند. تحقیر شدن توسط شریک جنسی ممکن است برای بعضی افراد جذاب باشد. آن ها از قرار گرفتن پاهای فرد روی بدن خود که نوعی اختلاف قدرت را نشان می دهد، لذت می برند.

دلایل فوت فتیش

جنبه سلطه

تسلیم و سلطه برای بعضی زوجین یک بازی قدرت است که پا فقط بخشی از ساختار آن را تشکیل می دهد. اگر همسر شما فوت فتیش داشته باشد، احتمالا از شما می خواهد که مثل یک زیر پایی با او رفتار کنید. همسرتان از اینکه به شما اجازه دهد روی او تسلط داشته باشید، احساس رضایت می کند. بنابراین، پاهای شما را می پرستد.

اگر فوت فتیش دارید، احتمالا از اینکه در مقابل پاهای همسر خود زانو زده، آن ها را بپرستید و خودتان را برایشان تحقیر کنید، لذت می برید. شما ممکن است از همسرتان بخواهید که پاهای خود را روی بدن تان گذاشته و شما را در موقعیت تسلیم قرار دهد.

چگونه درباره فوت فتیش با همسر خود صحبت کنید؟

اگر شما یا همسرتان فوت فتیش دارید، توجه به نکات زیر کمک می کند که بتوانید درباره این موضوع بهتر صحبت کرده و تصمیم گیری کنید. در ادامه بخوانید» چرا از رابطه جنسی لذت نمی برم؟ 

چنانچه اخیرا همسرتان علاقه خود را نسبت به پا ابراز کرده است

گوش داده و سوال بپرسید.

همه افراد هنگامی که همسرشان درباره علاقه خود به پا صحبت می کند، واکنش مثبتی نشان نمی دهند. اما باید بدانید که صبحت صادقانه همسرتان با شما یک نشانه خوب است. او ممکن است به شما بگوید که پاهایتان برایش جذاب است یا کفش های خاصی را که می پوشید، بسیار دوست دارد. ممکن است در پایان یک روز طولانی با ماساژ دادن پاها علاقه خود را به آن ها نشان دهد. همچنین احتمال دارد که در هنگام رابطه جنسی از شما بخواهد که پاهایتان را ببوسد.

علایق افراد، متفاوت است. شما می توانید با پرسیدن سوالات زیر از علایق شریک زندگی تان مطلع شوید:

  • چه فعالیت هایی را بیشتر دوست دارد؟
  • آیا تمایل دارد که شما هم عمل متقابلی انجام دهید؟
  • در ابتدا می خواهد چه کاری انجام دهد؟
  • آیا این یک معاشقه است؟ آیا هدف از این کار رابطه جنسی است؟
صحبت کردن درباره فوت فتیش

احساس خود را مشخص کنید.

نیازی نیست که سریعا به همسر خود پاسخ دهید. از او بخواهید که به شما فرصت دهد تا درباره آنچه که گفته، فکر کنید. اگر پا برایتان یک منطقه ناپسند محسوب می شود، دانستن این موضوع برای شما و همسرتان مهم است.در ادامه بخوانید»آیا عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب خواهد بود؟ 

به آرامی شروع کنید.

ممکن است به همسرتان اجازه دهید که ابتدا پاهای شما را ماساژ دهد. اگر احساس راحتی کردید، سایر فعالیت ها را انجام دهید. چنانچه کاری را دوست نداشتید، درباره آن صحبت کنید. داشتن صداقت در این مورد ضروری است.

اگر می خواهید به همسر خود بگویید که فوت فتیش دارید

اگرچه ممکن است شریک زندگی تان همانند شما علاقه ای به پا نداشته باشد، اما ممکن است کنجکاوی های دیگری داشته باشد که دوست دارد آن ها را کشف کرده و درباره شان صحبت کند. صادق بودن در این مورد به هر دوی شما کمک می کند که فعالیت های جدید و سرگرم کننده ای را که از آن ها لذت می برید، پیدا کنید:

صادق باشید.

اگر در روابط قبلی خود با صحبت کردن درباره علاقه تان به پا واکنش منفی دریافت کرده اید، ممکن است برای در میان گذاشتن آن با همسر جدیدتان مردد باشید. اما برای رابطه بسیار مهم است که درباره کنجکاوی ها و ترجیحات خود صادق باشید.

زمان مناسب را پیدا کنید.

وجود رضایت برای هر نوع فعالیت جنسی ضروری است. برای صحبت کردن درباره فوت فتیش باید یک زمان مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، هنگامی که در حال استراحت یا خرید هستید، این موضوع را مطرح کنید. عنوان کنید که از مالش پاها یا دیدن آن ها در کفش خاص لذت می برید. این می تواند راه خوبی برای باز کردن صبحت در یک محیط مناسب باشد.

آماده باشید.

همسر شما ممکن است سوالات زیادی داشته باشد. آماده بحث و گفتگوی صادقانه باشید. درباره این موضوع صحبت کنید که چه زمانی و چگونه به این علاقه پی برده اید. درباره فعالیت های مربوط به فوت فتیش که به آن ها علاقه دارید، مثال بزنید. اگر شریک زندگی شما به تازگی با فوت فتیش آشنا شده، به تدریج او را با این موضوع آشنا کنید. به او بگویید که قصد انجام چه کاری را دارید. اگر کاری را دوست ندارد یا آن را ناراحت کننده می داند، از انجام آن صرف نظر کنید.در ادامه بخوانید»ربات های جنسی ؛ آیا به پایان حکمرانی تمدن بشری نزدیک هستیم؟ 

زمان مناسب برای صبحت کردن درباره فوت فتیش

آیا فوت فتیش عوارض دارد؟

افرادی که این نوع رابطه را دوست دارند باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • عفونت های منتقله از راه جنسی (STI): بعضی انواع STI از طریق اندام تناسلی منتقل می شوند، اما بعضی دیگر با تماس پوست به پوست انتقال پیدا می کنند. تبخال دستگاه تناسلی، تبخال دهان و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از طریق تماس پوستی قابل سرایت هستند. سیفلیس هم از طریق تماس دهانی با زخم ها سرایت می کند.
  • عفونت پوستی: مولوسکوم کنتاژیوزوم، نوعی عفونت پوستی است که به شکل دانه های ریز روی پوست ظاهر می شود. این بیماری از طریق تماس پوستی منتقل می شود. ایمپتیگو (زرد زخم) یک نوع عفونت پوستی بسیار مسری است. عفونت های قارچی مثل بیماری پای ورزشکار (athlete’s foot) هم می تواند از طریق تماس با پوست دچار عفونت یا حتی کفشی که یک فرد مبتلا به عفونت به پا کرده، منتقل شود.
  • جراحت: ناخن های تیز انگشتان پا می توانند باعث خراش و بریدگی در پوست اطراف ناحیه تناسلی شوند. چنانچه شما یا همسرتان فوت فتیش دارید، باید هر 2 نفر نسبت به تمیز کردن و کوتاه کردن ناخن های پا اقدام کنید.
عوارض فوت فتیش

چه درمان هایی برای فوت فتیش وجود دارد؟

اگر فوت فتیش شما را به سمت فعالیت های غیر ایمن یا غیر قانونی سوق می دهد، نشانه این است که به یک اختلال تبدیل شده است. چنانچه این موضوع به زندگی اجتماعی یا کاری شما صدمه می زند، باید نسبت به درمان آن اقدام کنید.

دارو درمانی

شواهد نشان می دهد که استفاده از دارو در کنار رفتار درمانی به بهبود فوت فتیش کمک می کند. دسته ای از داروها به نام آنتی آندروژن ها به طور موقت میزان تستوسترون را به شدت کم می کنند. این داروها میل جنسی و تصویرسازی های جنسی را در مردان کاهش می دهند. داروهایی مثل مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات با کاهش تستوسترون خون میل جنسی را کاهش داده و در افراد دارای فوت فتیش منجر به کاهش دفعات نعوظ، تخیلات جنسی و شروع رفتارهای جنسی می شوند. این نوع درمان ها معمولا در کنار رفتار درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. داروی ضد افسردگی فلوکستین هم می تواند میل جنسی را کاهش دهد. اما دیده نشده که به طور موثری تخیلات جنسی را هدف قرار دهد.

در ادامه بخوانید »

نیازهای جنسی ؛ وقت آن رسیده که حسی که میخواهید را تجربه کنید! 

چرا مدام به رابطه جنسی فکر می کنم؟ حقایقی درباره ی اعتیاد به رابطه جنسی 

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری از شرطی سازی آزارنده برای کاهش یا حذف یک رفتار استفاده می شود. در این روش، به محض اینکه فرد توسط فتیش مورد نظر تحریک می شود، در معرض یک واقعه ناخوشایند قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک بوی ناخوشایند توسط درمانگر در هوا پمپ می شود. این کار باعث می شود که فرد فتیش و تجربه منفی خود را به هم مرتبط سازد.

حقایقی علمی درباره ی فوت فتیش

فوت فتیش چقدر شایع است؟

معمول تر از آنچه فکر می کنید. در حالی که تخمین تعداد دقیق آن دشوار است، یک مطالعه منتشر شده در مجله طب جنسی به نتیجه ای رسیده است. در این مطالعه، محققان از تقریباً هزار شرکت کننده خواسته اند که فتیش های خود از نمره 1 به 5 ارزیابی کنند (5 بالاترین نمره است). حدود 10٪ گفتند که فتیش پا دارند و همین درصد اعتراف کردند که فتیش کفش هم دارند. به طور کلی، بیشتر مردان اظهار کردند که به پا یا کفش کشش جنسی دارند.

آیا داشتن فوت فتیش عادی یا نرمال است؟

کلمه ی فوت فتیش عجیب و غریب است. چیزی فتیش محسوب می شود که فرد نسبت به آن یک وسواس ناسالم داشته باشد و معمولا متحمل چیزی غیر طبیعی یا تابو خواهد بود. فوت فتیش معمولا چیز عادی یا نرمالی در نظر گرفته نمی شود. اما یک رویکرد مثبت تر برای رابطه جنسی این است که این خط فکری را از بین ببریم و فوت فتیش را به عنوان یکی دیگر از تغییرات جنسی سالم انسان در نظر بگیریم.

هیچ راه صحیح یا غلطی برای فوت فتیش وجود ندارد!

همانند هر ترجیح جنسی دیگری، اشکال مختلفی برای به کار بردن فوت فتیش در رابطه جنسی وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از کسانی که فوت فتیش دارند، پای آراسته را ترجیح می دهند. بعضی دیگر فقط به پاهای برهنه علاقه دارند. برخی از افراد کفش را ترجیح می دهند، مانند پاشنه بلند یا صندل، اما برخی دیگر روی کفش های کمتر سکسی مانند کفش ورزشی یا چکمه تمرکز می کنند.

بسیار عجیب است اما خیلی ها به پاهای عرق کرده و بد بو علاقه دارند. بعضی دیگر درباره ی هنگامی که کفش از پا در می آید و مدل پا خیال پردازی می کنند.

بعضی افراد از پا به رضایت جنسی می رسند… زیرا پاها واقعا جذاب هستند!

پاها به طور معمول با کفش یا جوراب پوشیده می شوند. به همین دلیل، برخی از افراد پاها را حسی و شهوانی در نظر می گیرند، درست مانند سایر مناطق پوشیده ی بدن، مانند سینه ها و باسن، که جذاب تلقی می شوند. در بسیاری موارد، فتیش از خیال نزدیک بودن و لمس کردن قسمتی از بدن که به طور تصادفی توسط غریبه ها لمس نمی شود، ناشی می شود.

سایر فتیشیست های پا از جنبه تسلیم آن لذت می برند. “پاها در پایین بدن قرار دارند، بنابراین فرد از پایین شما را ستایش می کند، که می تواند تمایل به تسلط یافتن را ارضا کند. و بعد این واقعیت وجود دارد که پاهای شما تمام روز در جوراب و کفش است، اما شاید هنوز مراقبت مناسب و مطلوبی را که می خواهید دریافت نکنید. یک عنصر شهوانی برای فتیشیست های پا نیز وجود دارد، علاقه جنسی و ستایش پا، علاقه به چیزی است که در حالت معمول علاقه یا ستایشی را جذب نمی کند.

لمس پاها احتمالا لذت بخش خواهد بود!

اگر همسرتان کسی است که فوت فتیش دارد و شما متوجه این موضوع شده اید، گارد نگیرید زیرا این می تواند برای شما هم لذت بخش باشد.  انتهای مسیرهای عصبی زیادی در پا وجود دارد، که آن را به یک محرک احساس جنسی بسیار حساس تبدیل می کند. احتمالاً از قبل می دانید که ماساژ پا می تواند احساس شگفت انگیزی ایجاد کند و حتی پیشرو سایر فعالیت های جنسی باشد.

نیازی نیست که همسرتان را از این تمایلش شرمنده کنید و بگذارید خودش و تمایلاتش را همانطور که هست به شما صادقانه نشان دهد. اینکه شما انتظار چنین چیزی را ندارید، صرفا این رفتار را بد یا منزجر کننده نمی کند.

نیازی نیست که همسرتان را از این تمایلش شرمنده کنید و بگذارید خودش و تمایلاتش را همانطور که هست به شما صادقانه نشان دهد. اینکه شما انتظار چنین چیزی را ندارید، صرفا این رفتار را بد یا منزجر کننده نمی کند.