عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی

عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی آنچنان که به نطر میاید ساده نیست. این گزارش حاوی نکاتی است که قبل از عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی باید بدانید. من این عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی را در دوران دبیرستان انجام دادم و پشیمان نیستم.

ولی حالا که به گذشته نگاه میکنم فکر میکنم ای کاش قبل از انجام دادن عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی نکاتی را میدانستم.



1. شیر دادن سخت تر میشود!

 

وقتی ١٧ سالم بود و با جراح پلاستیک مشورت کردم هرگز به ذهنم نرسید که در مورد سختی های شیر دادن به نوزاد با او صحبت کنم. خیلی برای انجام این عمل اضطراب داشتم.

ولی ای کاش قبل از به دنیا آوردن دومین فرزندم با او مشورت میکردم. چون خیلی دوست داشتم که به دخترم شیر بدهم و این حس نزدیکی را با او حس کنم.

این موضوع تبدیل به یکی از سخت ترین چالش های زندگی من شد. پس از به دنیا آوردن اولین فرزندم هرگز تلاشی به شیر دادن نکردم. چون دکتری که چندان هم خوب نبود به من توصیه کرده بود پس از عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی هرگز تلاشی به شیر دادن نکن.

برای فرزند دومم نزدیک به ١ ماه تلاش کردم و چون نتیجه ای نداشت نا امید شدم، با اینکه شیر دادن اساسا کار سختی است.

ولی غیر ممکن هم نیست. پس از صحبت کردن با اعضای گروهی در فیس بوک که همگی عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی را انجام داده بودند به این نتیجه رسیدم که این عمل از سال ٢٠١٣ به بعد، یعنی سالی که من جراحی شدم، بسیار تغییر کرده است.

این روزها میتوان با جراح در مورد این عمل بیشتر صحبت کرد. امروزه در حین عمل کوچک کردن سینه یا مامو پلاستی اکثر مجراهای شیر ساز به سمت نوک سینه حفظ میشود. تا حتی پس از جراحی خانم ها قادر به شیر دادن نوزادشان باشند.

١٨ درصد از زنان چه حجم سینه شان را کم کنند چه نکنند، قادر به شیر دادن به نوزادشان نیستند. علت این امر به بلوغ نرسیدن مجراها و غده های شیر ساز است.



2. تغییر سایز لباس، هدفی پیش روی شما

اگر بخواهم صادق باشم، کاهش سایز یکی از دلایلم برای انجام این عمل بود. معمولا قبل از انجام این جراحی دکتر از شما میخواهد چند کیلو وزن کم کنید. تا مطمئن شود دلیل شما برای کاهش سایز سینه فقط اضافه وزن نیست.

چون به صورت حرفه ای می رقصیدم و روزانه می دویدم اضافه وزن چندانی نداشتم. اما خرید لباس مشکلی بزرگ بود. به خاطر سینه های بزرگم همیشه مجبور بودم یک سایز بزرگتر لباس بخرم. که مناسب سایز بزرگ سینه ام باشد.

همین باعث میشد چاقتر از اینکه هستم به نظر برسم. پس از کاهش حجم سینه بالاخره لباسی به سایز خودم پوشیدم. حس بی نظیری بود.



3. مشکلات پس از عمل

هیچ کس نمیخواهد به اتفاقات بدی که ممکن است پس از عمل رخ دهد و امکان نیاز به درمان پس از آن فکر کند. ولی این اتفاق می افتد حتی برای خود شما.

اکثر جراحی های پلاستیک به ٣ تا ٧ درصد اعمال تغییرات پس از جراحی نیاز دارند. بنابراین از هر ٢٠ بیمار ١ نفر برای دستیابی به حداکثر نتیجه نیاز به درمان پس از جراحی  خواهد داشت.

١ سال پس از جراحی، دقیقا وقتی سینه ها به حالت ایده آل خود میرسند احساس کردم نوک سینه هایم بالاتر از حد معمول خود هستند.

به خاطر دارم وقتی برای جشن هالووین لباس پروو میکردم نوک سینه ام در همه ی لباس ها معلوم بود. متوجه شدم اشکالی هست و دوباره به پزشک مراجعه کردم.



در نهایت مجبور به یک عمل سرپایی شدم. سینه هایم با فاصله ٢ هفته عمل شد تا نوکشان پایین تر بیاید. به اندازه کافی بی حسی دریافت نکرده بودم و بسیار دردناک بود. وقتی به ابتدای کار فکر میکنم میگویم ای کاش قبل از این عمل در مورد احتمال چنین عملی آگاهی داشتم.

4. بیمه مشکل ساز خواهد شد!

متعجب خواهید شد اگر بدانید بیمه ی شما چه مسائلی را از شما پنهان کرده است. زنانی که تصمیم به کاهش حجم سینه دارند متوجه این موضوع میشوند.

وقتی زنان متوجه تاثیر حجم سینه شان در انجام کار های روزمره می شوند، تصمیم به کوچک کردن سینه شان می گیرند. بیمه ها راضی از این تصمیم، این عمل را در لیست سایر عمل های رایج در بیمه قرار دادند.

تا کیفیت زندگی مشتری هایشان را بهبود بخشند. علائمی مانند درد پشت، درد شانه، و درد گردن که منشا دیگری غیر از بزرگی سینه ها نداشته باشد، فاکتور های لازم برای شامل شدن در این بیمه ها هستند.

خوشبختانه در مورد من تمامی فاکتور ها موجود بود به غیر از چند کپی.  شگفت انگیز است که به همین دلیل مجبور شدم تمام هزینه این جراحی را از جیب خود بدهم.

5. جای زخم بدتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید!

هر بار که از جراح پلاستیکم در این مورد می پرسیدم جوابش این بود که اکثر اوقات جای زخم با یک مایو یا لباس زیر پوشیده میشود. ولی همیشه هنگام خرید مایو یا لباس زیر باید مراقب باشم.

چرا که گاهی کناره ی خط ها ممکن است از لباسم بیرون بزند. جراحی من به روش سنتی ایجاد خط کمان مانند در زیر سینه ام ایجاد شد. روشی که امروزه دکتر ها از آن دوری میکنند.



امروزه جراحان از روش های مدرنی که جای زخم را محدود میکنند استفاده میکنند. این عمل علاوه بر کمتر کردن جای زخم دوره ی درمان را نیز کوتاه تر میکند. در آینده از تکنولوژی پلاسما و امواج اولتراسوند برای کم کردن سایز سینه بدون باز کردن پوست استفاده خواهد شد.

6. قسمت هایی از سینه که تا ابد بی حس می مانند!

تمام زنان پس از جراحی سینه به علت تورم در قسمت نوک سینه و هاله ی اطراف آن حسی نخواهند داشت. ولی برای اکثر خانم ها این بی حسی ادامه دار نخواهد بود.

من از جمله ی خوش شانس ها بودم که این بی حسی بلند مدت را تجربه نکردم. ولی این تمام قضیه نیست. قسمت هایی که کنار جای زخم کمان مانند قرار دارند هنوز هم بی حس هستند. هیچ حسی ندارم.

این موضوع اکثر اوقات اذیتم نمی کند. و اگر قرار بود دوباره تصمیم به عمل بگیرم هرگز تصمیمم را عوض نمیکردم. ولی اگر فکر می کنید ممکن است شما را اذیت کند حتما قبل از عمل به آن فکر کنید.

7. دوره ی نقاهت بسیار مهم است!

وقتی این عمل جراحی را انجام دادم فقط ١٧ سال داشتم و به محض اتمام عمل با دوستانم قرار گذاشتم. خیلی زودتر از موعد سر پا شدم. هرگز به 2 بار عمل کاهش حجم سینه و اینکه هر بار چقدر زمان برای بهبودم نیاز است فکر نکردم.

دوره ی نقاهت هر نفر ممکن است متفاوت باشد. جراحم پیشنهاد کرد که ١ هفته دراز بکشم و ٢ هفته رانندگی نکنم. تا بتوانم توانم را بازیابی کنم.

اما فقط چند روز به خودم فرصت دادم و پس از آن با دوستانم قرار گذاشتم. به سرعت متوجه اشتباهم شدم. چون خیلی سریع به زندگی روزمره برگشتم دوره ی درمانم طولانی تر از حد معمول شد.

پس از یک یا دو روز بیرون رفتن به این نتیجه رسیدم که به یک یا دو هفته ی کامل در رختخواب نیاز دارم.



8. بیشتر از اینکه فکرش را میکردم اعتماد بنفسم بالا رفت!

چند هفته پس از اتمام دوره ی نقاهت، وقتی که بدنم به حالت عادی و همیشگی بازگشت، دنیایی از اعتماد بنفس پیدا کردم. حس خوبی در مورد خودم داشتم. حسی که تا به حال تجربه نکرده بودم.

میتوانستم بدوم بدون اینکه ٢ لباس زیر ورزشی بپوشم. لباس رقص سایز خودم را می پوشیدم. لباس زیر مارک دار میخریدم. درد پشت نداشتم و در پایان روز جای بند لباس زیرم روی شانه هایم نبود.

تغییرات بسیار شگفت انگیزی بود که هر روز مشاهده میکردم. این تغییرات به قسمتی از زندگیم تبدیل شد. در دراز مدت عمل کوچک کردن سینه یا مامو پلاستی بهترین تصمیم زندگی من بود. واقعا به من اعتماد بنفس داد تا بتوانم به بهترین حس در مورد خودم برسم. اما باز هم دوست داشتم قبل از عمل جراحی از حقایقی که برایتان نوشتم آگاه می شدم.