چند ماهی تا اکران فیلم Dune، اثر دنی ویلنوو، باقی نمانده است و به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به «پنج مورد از حقایق فیلم اریجینال Dune که باید بدانید!» بپردازیم.

مدتی پیش بود که اولین تریلر فیلم Dune منتشر شد. یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال 2020 میلادی که قرار است در 18 دسامبر (28 آذر) اکران شود. بسیاری از افراد احتمالا فکر می‌کنند که Dune فیلمی اریجینال است اما در واقع این طور نیست. در گذشته و در سال 1984 نیز فیلمی به نام Dune به عنوان اقتباسی از رمان آن منتشر شده است که در واقع اولین فیلم این سری است. حال در ادامه قصد داریم تا حقایق فیلم اریجینال Dune را برای شما بازگو کنیم تا با آشنایی بیشتری به سراغ جدیدترین فیلم این سری بروید.


همچنین بخوانید:

اولین تریلر فیلم Dune با زیرنویس فارسی


5. Dune اقتباسی از رمانی با نامی مشابه است!

Dune نام رمانی است که توسط فرانک هربرت در سال 1965 میلادی منتشر شد. در آن زمان تقریبا غیرممکن بود که فضای علمی تخیلی رمان هربرت را برروی پرده‌های سینما نمایش داد. با این حال پیشرفت‌های تکنولوژی این موضوع را تغییر داد. درسال 1971 خبرهایی از ساخت اقتباس سینمایی رمان منتشر و علایقی نشان داده شد. درنهایت این سری جنگ ستارگان بود که درسال 1977 درنهایت نشان داد که ساخت فیلم‌هایی عظیم با جلوه‌های ویژه قابل قبول در آن زمان شدنی است. سرانجام اولین فیلم دون در سال 1984 عرضه شد و به این معنی است که تقریبا 13 سال صرف ساخت آن شده است.

ریدلی اسکات

4. در ابتدا قرار بود ریدلی اسکات کارگردان فیلم باشد!

در ابتدا ریدلی اسکات پروژه ساخت این اقتباس را در داست داشت. او که شیفته ژانر علمی تخیلی شده بود و قبل تر از دون، فیلم عالی بیگانه را ساخته بود، معتقد بود که فیلم Dune می‌تواند پدیده‌ای در موضوع داستان سرایی و مبحث فنی باشد. با این حال با توجه به اتفاق ناگواری که در خوانواده او افتاد از پروژه کنار کشید و فیلم Blade Runner را ساخت. فیلمی که ریبوت آن توسط دنی ویلنوو ساخته شد و حال آخرین اقتباس دون حاصل کار او خواهد بود.

درنهایت دیوید لینچ پروژه را در دست گرفت. در دوره‌ای که سری فیلم‌های Star Wars تاثیر زیادی برروی فرهنگ عامه آن زمان داشت، قبول کردن کارگردانی فیلمی با همان حال و هوا کار آسانی نیست. حتی در آن زمان و هنگام ساخت فیلم بازگشت جدای به نظر می‌رسد، جورج لوکاس به عنوان نویسنده به لینچ پیشنهاد کارگردانی داده است. پیشنهادی که البته لینچ آن را رد کرد و ترجیح داد برروی پروژه‌ای کار کند که بیشترین دخالت را در آن دارد.


همچنین بخوانید:

بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی که باید ببینید؛ فضایی ها انگلیسی حرف نمیزنند!


مک لاکلان

3. اولین بازی کایل مک لاکلان!

فیلم تل شنی درنهایت به فیلم مهم و بخش قابل توجهی از هالیوود تبدیل شد. یکی از دلایل این اتفاق حضور بازیگری جوان به نام مک لاکلان در فیلم بود که با وجود اولین تجربه بازیگری‌اش نمایش قابل توجهی را ارائه داد. نقش آفرینی او باعث شد در آینده نیز شناخته شود. نقش آفرینی او به قدری خوب بود که بعدها دیوید لینچ در Twean Peaks از او استفاده کرد.

فیلم لینچ با گستره‌ای از انتقادات روبرو شد با این که تاثیر انکارناپذیری بر سینما داشت. اگر چه لینچ بزرگترین منتقد تولید بوده است اما اتفاقاتی افتاد که باعث شد او تسلط کاملی بر روند فیلم نداشته باشد. در بعضی از نسخه‌های فیلم، نام آلن اسمیتی به عنوان کارگردان با نام لینچ جایگزین شد. البته این نام کارگردان خاضی نیست و یک نام مستعار است که توسط کارگردانانی که می‌خواهند یک پروژه را نفی کنند، استفاده می‌شود. البته بعدها نسخه‌های با صحنه‌های اضافی از فیلم منتشر شد.

باکس آفیس

2. باکس آفیس!

یکی از بزرگترین شکست‌های باکس آفیسی دهه هشتاد قطعا مربوط به فیلم Dune می‌شود. یکی از حقایق فیلم اریجینال Dune این است که علی رغم بودجه 45 میلیون دلاری، اقتباس از رمانی موفق، تبلیغات عظیم و دستاوردهای فنی عالی، فیلم با شکست مواجه شد. فیلم فروش 37 میلیونی را تجربه کرد که پایین تر از بسیاری از پیشبینی‌ها بود. بسیاری از مردم فیلم را دوست نداشتند. با این حال پس از مدتی تبدیل به یکی از کالت‌های کلاسیک سینما شد که الهام بخش ساخت ریبوت آن نیز است.

Dune

1. فروش بسیار بد محصولات سرگرمی مرتبط با فیلم!

فروش اسباب‌بازی شاخص بزرگی از نحوه موفقیت یک فیلم است. برکسی پوشیده نیست که بخش عظیمی از موفقیت جنگ ستارگان بر روی نحوه فروش اسباب بازی‌هایش، مورد قضاوت قرار گرفت. با این حال، چنین داستان جالبی برای Dune وجود نداشت. فروش اسباب‌بازی به حدی کاهش یافت به طوری که توزیع کنندگان، دست از ساختن آن برای فیلم کشیدند و حتی برای برخی از شخصیت‌های اصلی آن نیز چیزی تولید نکردند.

 
سال ۲۰۲۰ آخرین تلاش برای بازگرداندن Dune به پرده سینما است و دلایل زیادی برای هیجان‌زده شدن در مورد آن وجود دارد. تریلر اخیر یک تجربه علمی‌تخیلی را با فضایی بسیار گشترده تر از فیلم اصلی وعده می‌دهد. همچنین بسیاری از صحنه‌های موجود در تریلر مشابه فیلم اریجینال هستند که به نوعی می‌تواند نشان از وفاداری فیلم به منابع اقتباسش است.

در ادامه بخوانید:

نقد و بررسی فیلم Ava ؛ غرق در کلیشه!

8 مورد از حقایق سریال Breaking Bad که باید بدانید!!