آیا حیات در فضا امکان پذیر است؟ بی شک مهمترین مسئله بشر و دانشمندان نجوم یافتن راهی برای زندگی در سیارات دیگر است.

آیا اگر نشانه های حیات در فضا را ببینیم میتوانیم تشخیص دهیم؟ با ما همراه باشید تا برای به دست آوردن درک درستی از این سوالات به شما کمک کنیم.


همچنین بخوانید:

در کدام کهکشان احتمال وجود حیات هوشمند بیشتر است!

اومواموا (oumuamua) چیست؟! حیات بیگانه؟


مریخ

سیاره مریخ مهمترین سیاره ای است که امکان زندگی در آن به دلیل وجود یخ و شباهت زیاد آن به زمین وجود دارد. به همین دلیل در ماه جولای 3 فضاپیما از 3 کشور مختلف به نام های امید از امارات تیانوان-1 از چین و مریخ نورد2020 ناسا از آمریکا به مریخ پرتاب شدند.ماموریت ماهواره های چین و آمریکا که از نوعی از ماهواره ها با توانایی فرود بر روی کره مریخ هستند به دنبال یافتن نشانه هایی از زندگی گذشته یا حال در مریخ هستند.

همچنین ناسا در نظر دارد که دو فضاپیمای بدون سرنشین خود به نام Europa Clipper probeوDragonfly را به قمر های سیاره مشتری و زحل که احتمال وجود حیات به طور گسترده ای در آن دو دیده میشود،بفرستد.

حیات در ستاره های فراخورشیدی

یکی از بهترین راه های یافتن نشانه های حیات در سیارات یا ستاره های دیگر بررسی عناصر شیمیایی سازنده آنهاست در همین باره دانشمندان تا به حال توانسته اند که بیش از 4000 عنصر را بررسی کرده و مورد مطالعه قرار دهند.برخی مطالعات این نوید را میدهند که این تلاش ها که به ثمر نشسته و حیات در دیگر سیارات را فاش کند.

معنی حیات

بنا به فرض اگر تمام این تحقیقات و مریخ نورد ها  به نتایج دلخواه رسیدند اگر ما درک درستی از حیات نداشته باشیم نمیتوانیم کاری از پیش ببریم.طبق تعریف ناسا حیات یک سیستم خود ساخته و پایدار و قادر به تکامل داروین است.اما طبق گفته آریک کرشنباوم جانور شناس از دانشگاه کمبریج ناسا به تعریفی از زندگی نیاز دارد تا بداند چگونه می تواند ردیاب ها را بسازد و چه نوع ابزاری را در ماموریت های خود استفاده کند.

از زمانی که دو مریخ نورد وایکینگ ناسا در سال 1976 مریخ را لمس کردند ، مشکل تعریف زندگی دانشمندان سیاره ای را تحت تعقیب قرار داده است. از آن زمان ، مریخ نوردان ده ها مایل بر روی دشت های مریخ سفر کرده اند اما هیچ نشانی از زندگی پیدا نکرده اند. آیا اگر حیات را می دیدیم ، می شناختیم؟


در ادامه بخوانید:

علائم بیشتری از حیات در ماه انسلادوس زحل مشاهده شده است 

حیات در کهکشان های دیگر هم جاری است! ما دیگر تنها نیستیم!!! 

17 حقیقت جالب در مورد فضا که درموردشان چیزی نمی‌دانید!


تعریف حیات در سیارات دیگر

برخی از دانشمندانی که احتمال زندگی در جهان های دیگر را بررسی می کنند فکر می کنند دیدگاه ما بیش از حد محدود است. ما فقط یک نوع زندگی را می شناسیم: نوع زمینی. تمام موجودات زنده روی زمین از سلولهای سازگار با یک محیط آبکی و با استفاده از ماشین آلات مولکولی ساخته شده از پروتئین ها  رمزگذاری شده و به عنوان ژن در دنا ساخته می شوند. تعداد کمی از دانشمندان فکر می کنند که حیات فرازمینی – اگر کلاً وجود داشته باشد – به همان مواد شیمیایی متکی هستند. کرشنباوم می گوید: “اشتباه است اگر تصور کنیم که بیوشیمی آشنا همان چیزی است که ما می خواهیم در سیارات دیگر پیدا کنیم.” به عنوان مثال سطح تیتان(بزرگترین قمر سیاره زحل) برای آب مایع بسیار سرد (منفی 179 درجه سانتیگراد) است ، اما مأموریت فضاپیما هویگنس در سال 2005 دریاچه هایی از نوع دیگر را نشان داد که از هیدروکربن هایی مانند بنزین ، به طور عمده متان و اتان ساخته شده اند.

استوارت بارتلت ، دانشمند سیاره ای ، از انستیتوی فناوری کالیفرنیا در پاسادنا ، عقیده‌ی کلی را حفظ می کند. وی می گوید: “موجوداتی می توانند در جو تیتان شناور باشند که اساساً برای ادامه زندگی خود بنزین می نوشند.”

بارتلت ، با مایکل وونگ ، متخصص نجوم ، از دانشگاه واشنگتن در سیاتل همکاری می کند و معتقد است که ما باید از بند تفکر زمین محور که میتواند تحقیقات برای یافتن حیات در فضا را به طور وسیعی محدود کنند دوری کنیم.آنها مقوله ای به نام”لایف”را پیشنهاد میکنند.لایف شرح میدهد، زندگی ما تنها یک نوع از زندگی های موجود در کیهان است.آنها معتقدند که با اتکا به مقوله لایف میتوان پیشرفت های وسیعی در یافتن اهداف خود در مطالعات به دست آوریم.همچنین آنها 4 معیار برای لایف پیشنهاد داده اند که میتوان از آنها به عنوان منبعی از نشانه  موجودات دیگر در دیگر سیارات استفاده کنیم.

1. از منابع انرژی موجود در محیط خود استفاده می کند که باعث می شود یکنواخت و تغییر نکند.

2. به صورت نمایی رشد می کند (به عنوان مثال با تکرار).

3. می تواند خود را تنظیم کند تا در یک محیط متغیر ثابت بماند.

4.اطلاعات مربوط به آن محیط را یاد می گیرد و به یاد می آورد. تکامل داروینی نمونه ای از این یادگیری ها در بازه های زمانی بسیار طولانی است: ژن ها سازگاری مفید را با شرایط خاص حفظ می کنند.

بارتلت می گوید: “امید ما این است که این تعریف تصورات ما را به اندازه کافی آزاد کند تا حیاتی را که ممکن است در دید ساده پنهان شود از دست ندهیم.”

حال باید دید که در آینده دانشمندان چه چیزهایی را به عنوان نشانه حیات در دیگر سیارات در نظر خواهند گرفت.

در ادامه بخوانید:

ستاره ی GJ887 و سیارات قابل سکونت آن! 

کشف دو ابر زمین؛ Gliese 887 ها!