پر شدن حافظه ذخیره سازی همیشه موجب می شود تا نتوان به نصب برنامه دیگری پرداخت یا فیلم/عکسی ذخیره کرد. بنابراین نیاز است تا با ترفندهایی به خالی کردن فضای حافظه گوشی برای عملکرد بهتر آن پرداخت.

در حقیقت سیستم عامل اندروید را باید یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل های موبایل دانست که بیش از 80 درصد کاربران دارای تلفن هوشمندی با این سیستم عامل هستند.

چنین محبوبیتی موجب شد تا اکثر افراد به استفاده از گوشی اندرویدی بپردازند. بنابراین ارائه آموزش هایی درباره اندروید و تلفن هوشمند اندرویدی برای بسیاری اهمیت دارد.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با 5 ترفند برای خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی آشنا سازیم.

خالی کردن حافظه پنهان

خالی کردن فضای حافظه گوشی

بسیاری از برنامه های Android از بخش ویژه ای برای برنامه ها جهت استفاده بهتر بهره می برند. Cached data می توانند در زمان کمی صرفه جویی کنند، اما فایل های ذخیره شده در بخش برنامه ها برای راحتی و ضروری نیستند. اگر لازم است به سرعت فضای گوشی خود را پاک کنید ، حافظه نهان برنامه اولین جایی است که باید به آن نگاه کنید.


5 ترفند گوگل مپ که تا به حال نمی دانستید!!! از پیدا کردن آدرس گرفته تا سفارش غذا!!!


اگر یک اپلیکیشن در گوشی های Samsung Galaxy، Nexus، HTC یا هر گوشی اندرویدی دیگر دچار مشکل و بدکارکردی شد، شما می توانید با انجام این اقدامات داده ها و حافظه پنهان را پاک کنید:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • به قسمت مدیریت برنامه ها (Apps/App Manager) بروید.
  • اپلیکیشن مشکل دار را انتخاب کنید.
  • اگر گوشی شما از اندروید مارشالمالو به بعد استفاده می کند ابتدا Storage را و پس از آن Clear Cache را انتخاب کنید.
  • اگر نیاز بود، گزینه Clear Data را نیز فشار دهید.

دانلودی های خود را پاک کنید

تلفن Android شما دارای پوشه دانلود است که هر آنچه را که دانلود می کنید از عکس ، فیلم ، اسناد و پرونده های دیگر گرفته تا هرچیزی را ذخیره می کند. احتمالاً بیشتر فایل های پوشه دانلود شما را فایل های دانلود بیهوده دربرمی گیرند. بنابراین باید با حذف این فایل های غیر ضروری ، بتوانید فضای ذخیره سازی گوشی خود را آزاد کنید.

پوشه دانلود خود را که ممکن است نام آن My Files باشد، در کشوی برنامه خود پیدا خواهید کرد. برای انتخاب آن ، روی یک فایل ضربه بزنید و نگه دارید و سپس برای خلاص شدن از آن روی نماد سطل زباله ، دکمه delete ضربه بزنید.

استفاده از Google Photos

خالی کردن فضای حافظه گوشی

Google Photos به شما امکان می دهد تعداد نامحدودی از عکس ها را تهیه کنید. به عبارت دیگر ، می توانید از تک تک عکسهای گرفته شده با تلفن Android خود به طور مستقیم در Google Photos پشتیبان تهیه کنید و حتی بخشی از فضای Google Drive شما حساب نخواهد شد. پس از تهیه نسخه پشتیبان از عکس های خود ، می توانید آنها را از دستگاه خود حذف کنید تا فضای شما آزاد شود.


چند ترفند ساده و کاربردی برای کاهش مصرف باتری در iOS 11 


برای استفاده از این فضای رایگان فضای ذخیره سازی ابری باید ویژگی پشتیبان گیری و همگام سازی Google Photos را فعال کنید. برای انجام این کار ، برنامه Google Photos را باز کنید و به Settings > Back up & sync بروید و آن را فعال کنید.

برنامه ها را به کارت microSD منتقل کنید

اغلب گوشی های اندرویدی قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی و رم SD را دارند. این موضوع به آن معناست که شما می‌توانید ضمن اتصال یک رم SD به گوشی یا تبلت اندرویدی خود، فضای ذخیره‌سازی اطلاعات محدود آن را گسترش دهید. به عنوان مثال تصور کنید که یک گوشی با ظرفیت حافظه داخلی پیش فرض 16 گیگابایت خریداری کرده‌اید. در این شرایط اگر گوشی شما از اتصال رم SD پشتیبانی کند، می‌توانید ضمن خرید یک رم SD فضای ذخیره‌سازی 16 گیگابایتی دستگاه را چندین برابر کنید.

در حالت پیش فرض هنگامی که شما رم SD را به گوشی خود متصل می‌کنید، دستگاه آن را به عنوان یک پارتیشن مجزا به منظور ذخیره‌سازی فایل‌های مختلف شناسایی می‌کند. البته گوگل در اندروید 6.0 قابلیتی تحت عنوان Adoptable Storage را معرفی کرد که به موجب آن حافظه جانبی و داخلی گوشی با یکدیگر ادغام می‌شوند و به عنوان یک پارتیشن شناسایی خواهند شد، اما در هر حال به طور معمول و پیش فرض در تبلت و گوشی‌های اندرویدی حافظه جانبی یا رم SD به عنوان یک پارتیشن مجزا برای ذخیره‌سازی اطلاعات توسط دستگاه در نظر گرفته می‌شود.


نحوه فعال سازی دارک مود در دستگاه های مختلف


خالی کردن فضای حافظه گوشی

ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings گوشی یا تبلت اندرویدی خود مراجعه کنید. سپس به بخش Apps یا Applications دستگاهتان مراجعه نمایید. در این بخش لیستی از اپلیکیشن ها یا برنامه های نصب شده در دستگاه نمایان می‌شوند. در بخش فوقانی صفحه تب‌های مختلفی وجود دارند. در تب Downloaded لیست برنامه های دانلود شده نمایش داده می‌شوند. در تب On SD Card لیست برنامه هایی را مشاهده می‌کنید که در رم SD دستگاه ذخیره شده‌اند. همانطور که می‌بینید تعداد برنامه هایی که در گوشی اندرویدی ما در این بخش ذخیره شده‌اند تنها یک عدد است. تب Running لیست برنامه هایی را نشان می‌دهد که در حال اجرا هستند. توصیه می‌کنیم که برای بررسی وضعیت اپلیکیشن ها یا برنامه های موجود در گوشی خود به تب All مراجعه کنید. در این بخش لیست تمام برنامه ها یا اپلیکیشن های نصب شده در دستگاه را مشاهده خواهید کرد.


نحوه پاک کردن اطلاعات آیفون قبل از فروختن !


اپلیکیشن مد نظرتان که قصد دارید به رم SD منتقل شود را از لیست برنامه ها انتخاب کنید. به عنوان مثال ما برنامه Amazon Music را انتخاب کردیم. حال به گزینه Move to SD نگاه کنید. اگر این گزینه فعال بود ضمن لمس آن می‌توانید نسبت به انتقال آن برنامه به رم SD وارد عمل شوید. اگر گزینه Move to SD فعال نباشد، امکان انتقال برنامه به رم SD وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید که پس از لمس گزینه Move to SD باید کمی صبر کنید تا دستگاه تمام فایل ها و اطلاعات مربوط به آن برنامه را از حافظه داخلی گوشی یا تبلت اندرویدی به حافظه SD منتقل کند. 

برنامه ها را به سطل زباله منتقل کنید

اگر همه این نکات را برای خالی کردن فضای حافظه گوشی امتحان کرده اید و هنوز به فضای بیشتری احتیاج دارید ، هیچ سودی در این مورد برایتان وجود ندارد، شما باید مجبور به حذف برخی موارد شوید. شما احتمالاً چندین برنامه را در دستگاه خود دارید که هرگز از آنها استفاده نمی کنید.

برای تشخیص اینکه کدام برنامه بیشترین فضای را جذب می کند ، تنظیمات را باز کنید و به Storage> Apps بروید. لیستی از برنامه ها را بر اساس اندازه طبقه بندی خواهید کرد، بزرگترین برنامه ها در بالای لیست قرار دارند.

برای حذف برنامه ای که از آن استفاده نمی کنید، روی برنامه ضربه بزنید و سپس روی نماد “i” در کنار نام برنامه ضربه بزنید. برای خلاص شدن از برنامه uninstall را ضربه بزنید.