خطر دیجیتالی در کودکان را جدی بگیرید !

متخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر آدن آیهز به خانواده ها هشدار می دهد: ” خطر نمایشگرهای دیجیتال برای کودکان زیر 2 سال بسیار جدی است ” او می افزاید قرار گرفتن در معرض نمایشگرهای لب تاپ، موبایل، تبلت و … برای مدت زمان طولانی قبل از 2 سالگی ممکن است منجر به اختلال گفتاری شود. و دلایل آن را چنین بیان می کند :

1-کودکان در تشخیص سرعت صفحه نمایش دیجیتال مشکل دارند

مهمترین دلایل اختلالات زبان و گفتار در کودکان که نیاز به تکامل گفتار حداکثر تا زمان رسیدن به سن 3 سالگی هستند شامل قرار گرفتن در معرض نمایشگرهای دیجیتال به بهانه آرام کردن  و غذا دادن به کودکان است.متخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر ادن آویوز می گوید کودکانی که به مدت طولانی تا سن 2 سالگی در معرض نمایشگرهای دیجیتالی هستند، مشکلات جدی ارتباط و زبان، اجتماعی شدن، یادگیری و تجزیه و تحلیل را تجربه می کنند.

دکتر ادن آویوز می گوید که کودکان نمی توانند با جریان سریع صفحه نمایش دیجیتال روبرو شوند. “جریان سریع دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون،تبلت ها و تلفن ها بسیار بیشتر از ظرفیت درک و تحلیل کودکان در این دوره است.وقتی بچه ها سعی می کنند آنچه را که می بینند تصور کنند، تلاش زیادی می کنند، که باعث می شود بقیه جهان را درک  نکنند و احساسات خود را خاموش کنند. “

2-بزرگترین اشتباه ساکت کردن کودکان به وسیله تلفن هوشمند است

دکتر آدان آویوز می گوید خانواده هایی که فرزندان خود را در برابر صفحه نمایش های دیجیتال قرار می دهند ،از این برنامه ها به عنوان یک انتخاب ناسالم برای آرام کردن و مراقبت از فرزندان خود استفاده می کنند، اما این به مشکلات جدی سلامت اجتماعی منجر می شود.او همچنین در ادامه بیان می کند که “تمرکز بیش از حد که کودکان در هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش مغز را تحریک می کند و رشد سالم مغز را محدود می کند.

کودکانی که مدت زمان زیادی را صرف دیدن تلویزیون می کنند از روابط اجتماعی و روابط خانوادگی  نیز محروم می مانند.

3-اگر کودکان تا سن 2 سالگی سخن نمی گویند، لازم است با متخصص مشورت کنید

مشکلات گفتاری در کودکان علل و ریشه های مختلف دارد که باید همه موارد آن را بررسی کرد.این کودکان ممکن است با (اختلال گفتاری، اختلال ادراک گفتاری)، ، فونیت (اختلالات اختلال صدا)، مشکلات لکنت زبان درگیر باشند.طبق گفته دکتر آویوز اگر کودک در سن 18 ماهگی نتواند یک کلمه بیان کند ،یا در سن 2 سالگی نتواند یک جمله 2 کلمه ای بسازد و یا حتی تا سن 3 سالگی هیچ کلمه ای را نتواند بیان کند ،باید برای مشکلات زبان و تاخیر گفتاری مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل اختلالات گفتار

در میان علل مشکلات گفتاری کودکان ،نه تنها قرار گرفتن در معرض نمایشگرهای دیجیتال بلکه مشکلات روحی نیز می تواند دخیل باشد.دکتر آویوز دلایل دیگری را که نیز می تواند منجر به اختلالات گفتاری در کودکان شود را چنین بیان می کند :(استثمار روانی کودکان و جنگ های روانی ،ترور شخصیت ،از دست دادن والدین ،خشونت روحی و جسمی ،عدم سلامت جسمی ،تجاوز).

سایر علل احتمالی اختلال گفتاری شامل ناهنجاری های مغزی، مشکلات توسعه عصبی، علل ژنتیکی، عوامل محیطی، عوامل زبان، فرآیندهای شنوایی است.

برای فرزندان خود وقت بگذارید

اگر برای کودکان مبتلا به ضعف گفتاری مشکلی برای سلامتی وجود نداشته باشد، ابتدا باید از وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون،تبلت، کامپیوتر و تلفن اجتناب شود.با این حال والدین باید با کودکان خود بازی کنند ،سعی کنند در طول روز با کودک خود صحبت کنند ،نحوه صحبت کردن و اخلاق را از راه هایی که کودک جذب می شود را به وی آموزش دهند ،و سعی کنند در آموزش کودک بسیار صبور باشند و هیچ وقت کودک را به خاطر عدم یادگیری تنبیه نکنند.

 کودکان می توانند با کودکان دیگر در محیط هایی مانند مهد کودک و پارک  ارتباط برقرار کنند و والدین کودک را به محیط هایی ببرند که برای زبان و توسعه اجتماعی نیز مفید هستند. دکتر آدان آویوز می گوید که در مراحل بعدی برخی از کودکان ممکن است نیاز به کمک های حرفه ای، معاینه روانشناختی، زبان درمانی و آموزش ویژه داشته باشند.

 

ممکن است به خواند این مطالب نیز علاقه مند باشید