مهم ترین راهکار در مبارزه با ویروس کرونا خودقرنطینگی است. در این مطلب سعی داریم هرآنچه را که باید در مورد خودقرنطینگی بدانید برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید. 

1. چه کسی به خودقرنطینگی احتیاج دارد؟

افرادی که علائم خفیف را در خود مشاهده می کنند یا از شهر ها یا مکان های پرخطر آمده اند و یا با کسی که مبتلا بوده است در ارتباط بوده اند، باید خود را قرنطینه کنند. اگر علائم شان رو به وخامت گذاشت حتما باید با رعایت نکات بهداشتی به مراکز درمانی مراجعه کنند. اینکار برای محافظت از افراد آسیب پذیر بسیار ضروری است و در صورتی که حتی علائمی خفیفی مثل سرماخوردگی هم مشاهده شود، فرد باید خود را قرنطینه کند. اگر به خدمتی که با اینکار به مردم جامعه و دنیا می کنید فکر کنید، خودقرنطینگی برایتان راحت تر خواهد شد. 

2. چطور به طور مناسب خود را قرنطینه کنیم؟

باید در خانه و از دیگران دور بمانید و کسی به جز کسانی که با شما زندگی می کنند را به خانه راه ندهید. ظروف غذا خوری مشخصی برای خود داشته باشید و از دیگر اعضا هم همین را بخواهید. حوله هایتان را نزدیک به هم نگه ندارید. همچنین اگر علائم بیماری را در خود دبدید سعی کنید فقط در یکی از اتاق های خانه بمانید و خود را در آن اتاق قرنطینه کنید.



3. چطور بفهمیم که نیاز به خودقرنطینگی داریم؟

وضعیت بسیار بحرانی است و این ویروس فقط با در خانه ماندن شکست خواهد خورد، شما باید در خانه بمانید و از تردد بی جا جدا خودداری کنید. زیرا ممکن است شما هیچ علائمی نداشته باشید اما ناقل بیماری باشید و یا بیرون رفتن و داشتن ارتباط با دیگران، آنها را که آسیب پذیری بیشتری نسبت به شما دارند آلوده کنید. پس  همه باید خودشان را در خانه قرنطینه کنند.

4. اگر علائمی شبیه به کرونا را داشتم باید به مراکز درمانی مراجعه کنم؟

اولویت گرفتن تست برای افرادی است که به منطقه پرخطر سفر کرده اند، با با بیماران مبتلا به COVID-19 تماس داشته اند یا به طور ویژه علائم جدی کرونا را دارند. شدت بیماری کرونا برای افراد مختلف متفاوت است، ممکن است شما علائم خفیفی را تجربه کنید که بدون نیاز به درمان پزشکی خاص و با درمان ها و مراقبت های خانگی رفع شوند. اگر حس می کنید بهتر نمی شوید و علائم تان رو به وخامت است به مراکز درمانی مراجعه کنید. در غیر این صورت تردد بی مورد در مراکز درمانی خود باعث گسترش ویروس خواهد شد. 

5. من بیماری دیگری دارم، چطور برای درمان آن اقدام کنم؟

بهتر است با پزشک تان به طور تلفنی در ارتباط باشید، اگر این امکان وجود ندارد، ابتدا سعی کنید با مراقبت های خانگی مشکل تان را حل کنید. اگر حتما احتیاج به پزشک و دریافت مراقبت های پزشکی دارید، سعی کنید به مرکز یا بیمارستانی مراجعه کنید که می دانید بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا به آنجا مراجعه نمی کنند. حتما ملاحظات بهداشتی را رعایت کرده و مدام دست هایتان را ضدعفونی یا بشویید.



6. اگر من خودم را قرنطینه کنم، بقیه اعضای خانه برای بیرون رفتن آزاد خواهند بود؟

بهتر است همه در خانه بمانند و فقط برای خرید ها و امور ضروری از خانه خارج شوند. این امر زمانی که یکی از افراد خانواده مشکوک به کرونا باشد جدی تر می شود. اینکه شما در خانه بمانید و همسرتان مدام به بیرون رفت و آمد بکند تلاش هایتان را ضایع خواهد کرد. از اعضای خانواده بخواهید موضوع را جدی گرفته و از تردد بی جا خودداری کنند.

7. آیا نباید اجازه دهم فرزندانم با دوست هایشان بازی کنند؟

درست است که ویروس کرونا کمتر کودکان را درگیر می کند، اما این به معنی این نیست که کودکان اجازه ی بازی کردن با دیگر کودکان در داخل یا خارج از خانه را داشته باشند. شما نیاز دارید کودک شوید و همبازی کودکان تان، تا آنها بی قراری نکرده و این زمان قرنطینه برای آنها خاطره ای پر از انرژی منفی، ترس و بی حوصلگی نباشد. 

8. چطور مایحتاجم را تهیه کنم؟

بهتر است اگر برای خرید به بیرون از خانه می روید همه مایحتاج تان را یک جا خریداری کنید. به طور مثال هفته ای یک بار به سوپرمارکت یا تره بار بروید و هرچه نیاز است را بخرید. بهتر است نان را در فریز نگه دارید تا مجبور نباشید برای خرید نان مدام از خانه بیرون بروید. 

اگر خودتان را در یک اتاق دور از اعضای دیگر قرنطینه کرده اید، از آنها بخواهید غذایتان را جلوی در اتاق بگذارند تا بردارید. اگر با کسی زندگی نمی کنید و حس می کنید علائم خفیف را تجربه می کنید از دوستان و آشنایان خواهش کنید که زمانی که برای خودشان خرید می کنند، خرید های شما را هم انجام داده و جلوی در خانه تان بگذارند. 

9. چطور در این دوران روحیه ام را حفظ کنم؟

انزوا طولانی مدت می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد، پس مهم است که شانس اضطراب یا افسردگی را کاهش دهید. با خانواده و دوستان به طور آنلاین یا تلفی در تماس باشید. می توانید از روان درمانی آنلاین بهره ببرید. حتما در خانه ورزش کنید، به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. اگر در خانه گیاه دارید به آنها رسیدگی کنید، غذایی که دوست دارید بپزید، کتاب بخوانید، فیلم کمدی و شاد ببینید و به سلامت و بهداشت و سر و وضع تان رسیدگی کنید. 

10. با حیوان خانگی ام چه کنم؟

اینجاست که به این حقیقت می رسید که داشتن حیوان خانگی در آپارتمان ظلم است. او هم باید با شما قرنطینه شود با این تفاوت که او علت این کار را درک نمی کند. اگر حیاط داشته باشید می توانید در آنجا با او بازی کنید. شما باید بیشتر دست هایتان را بشویید و از بیرون رفتن حیوان خانگی تان جدا جلوگیری کنید. 

در ادامه بخوانید: