خیانت احساسی چیست؟ آیا داشتن احساس به کسی دیگر هم خیانت محسوب می شوند؟ راهکارهای مقابله با خیانت عاطفی چیست؟ با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

بیشتر ما در مورد خیانت جنسی اطلاعات کافی داریم. بیشتر زوج ها، چه در دایره ی تک همسری چه در دایره ی چند همسری با اصول و تعاریف خیانت جنسی آشنا هستند. اما خیانت عاطفی نوع کاملا متفاوتی از خیانت است که دراین متن با آن آشنا می شویم.

بسیاری این سوال را ازخودشان می پرسند که اگر تماس فیزیکی برقرار نشده باشد، واقعا خیانت محسوب می شود؟ تفاوت میان خیانت احساسی و دوستی بسیار صمیمی در چیست؟ و مهم تر از همه اینکه آیا پس از خیانت عاطفی راهی برای برگشت به رابطه برای زوج ها وجود دارد؟


همچنین بخوانید: آیا باید به همسرم بگم که بهش خیانت کردم؟


پاسخ دادن به این سوال ها اصلا ساده نیست. اما اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، باید بگویم که برای شناسایی این نوع از خیانت و برطرف کردن آن راهکارهایی هم وجود دارد. در ادامه با ما باشید تا بدانید خیانت احساسی واقعا چیست؟ چرا اتفاق می افتد؟ نشانه های خیانت احساسی در رفتارتان چیست؟ و چطور باید این مشکل را برطرف کرد؟

اول اینکه خیانت احساسی چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، خیانت احساسی یعنی برقراری رابطه ی بسیار نزدیک حسی، نه جسمی، با کسی که پارتنر شما نیست. اگر به همکارتان پیام می دهید و با خودتان فکر می کنید که همکارتان در این مورد به پارتنرتان چیزی نگوید، به احتمال زیاد از دوستی فاصله گرفته و به مرزهای خیانت نزدیک می شوید.

شاید این طور به نظر بیاید که از این به بعد هر گونه ابراز احساسات با دوست و همکارتان خیانت احساسی به حساب می آید. باید بدانید که مسئله اصلا این نیست. داشتن دوستانی که دائما با آنها احساساتتان را به اشتراک بگذارید از نشانه های سلامتی روحی شماست. خیانت احساسی این نیست. خیانت احساسی یعنی احساساتی که مخفیانه با کسی غیر از پارتنرتان به اشتراک می گذارید و امیدوارید که او هرگز نفهمد.

این مثال بهترین راهی است که میتوان خیانت احساسی را توضیح داد. ممکن است شما فکر کنید که نزدیکی احساسی به کسی جز شما یعنی عدم وفاداری. پارتنرتان هم ممکن است فکر کند که خیانت فقط فیزیکی است. اما باید بدانید که عبارات مختلف در حس شما تفاوتی ایجاد نمی کنند. خیانت ممکن است به روش های مختلف و با عبارات مختلف عنوان شود. اما تمام انواع آن موجب ایجاد احساس ناخوشایند می شوند. این حس یکی از نشانه های خیانت است. حالا با هر اسمی که خوانده شود.


همچنین بخوانید: آیا پورن نگاه کردن خیانت محسوب می شود؟


خیانت را می توان با عنوان «جریحه دار کردن احساسات پارتنر» معرفی کرد. آسیب های حسی زمانی به شما وارد می شوند که یکی از طرفین کاری انجام می دهد که برخلاف انتظارات طرف مقابل است و احساساتش را جریجه دار می کند. بر این اساس به جای اینکه برعبارات و استعارات مختلفی که خیانت را تعریف میکنند تمرکز کنیم، بر رفتارهایی تمرکز کرده ایم که احساسات را جریحه دار کرده است.

خیلی از اوقات جریحه دار شدن احساس (خیانت) ممکن است اتفاقی باشد. اما دلیل نمی شود که به رابطه صدمه ای وارد نشود. حتی در این مدل خیانت ها هم رابطه آسیب می بیند. پس چه اسمش را خیانت احساسی بگذاریم چه جریحه دار شدن احساس، طرفین یک رابطه باید کاملا از مرزهای رابطه شان با خبر باشند. درواقع باید با هم توافق کرده باشند که چه اعمالی خیانت هست و چه اعمالی خیانت نیست. فقط در این صورت است که میتوان به نتیجه ای واضح در این زمینه دست پیدا کرد.

راهکارهایی برای اینکه بدانید در حال خیانت احساسی هستید یا نه!

اگر حس میکنید پارتنرتان به شما خیانت میکند، بهترین راه این است که در این مورد با او صحبت کنید. اما اگر این شما هستید که خیانت میکنید از خودتان بپرسید: آیا رابطه تان مخفی است یا پارترنتان از آن خبر دارد؟ و یا اینکه پارترنتان چقدر از میزان رابطه تان خبر دارد؟


همچنین بخوانید: نشانه های خیانت ؛ 10 نشانه که می‌گویند پارتنرتان به شما خیانت می‌کند!


لازم به ذکر است که داشتن دوستانی غیر از پارتنر و برقراری رابطه ی احساسی از نشانه های سالم بودن است. اما اینکه این رابطه را مخفیانه نگه می دارید، می تواند برای پارترنتان معنای متفاوتی داشته باشد. اگر در حال برقراری رابطه ی مخفیانه و ابراز احساسات با کسی غیراز پارتنرتان هستید، باید بدانید که دیگر این احساسات را برای پارتنرتان عنوان نمی کنید. همین مسئله موجب می شود که از لحاظ حسی از هم فاصله بگیرید. همین فاصله ی حسی بر رابطه ی فیزیکی تان هم تاثیر خواهد داشت.

یکی دیگر از سوال هایی که در این زمینه می توانید از خودتان بپرسید، این است که آیا طرف مقابل برایتان جذابیت خاصی هم دارد؟ جذابیت جنسی یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد رابطه ی شما چیزی فراتر از یک دوستی ساده است.

چرا باید کسی دست به خیانت عاطفی بزند؟

نمی توان به این سوال جواب واحد و مشخصی داد. چرا که فاکتور ها و عوامل متفاوتی در این زمینه نقش دارند. در بسیاری از موارد اینکه شخصی خارج از دایره ی رابطه ی سالم به دنبال ابراز احساسات می گردد کاملا قابل توجیح است. خیلی از اوقات یکی از طرفین رابطه به دلایل مختلف نمیتواند احساساتش را ابراز کند. خیلی از اوقات طرف مقابل در رابطه گوش شنوایی برای شنیدن احساسات پارتنرش ندارد. البته این موضوع دلیل مناسبی برای خیانت احساسی یا هر چیز دیگری که اسمش را می گذارید نیست. در یک رابطه ی سالم راه های بسیار زیادی وجود دارد تا بتوان با این مشکلات هم کنار آمد.

روش های جلوگیری از خیانت احساسی

اول اینکه اگر این شما هستید که خیانت احساسی کرده، باید به این موضوع فکر کنید که میتوانید با پارتنرتان در این مورد صحبت کنید یا نه؟ اینکار فقط زمانی ممکن است که با خود عهد ببندید هرگز اینکار را تکرار نکنید. ممکن است عصبی باشید و به این فکر کنید که پارتنرتان چه عکس العملی نشان خواهد داد. یا حتی ممکن است حس کنید که پارتنرتان صد در صد مایل به شنیدن چنین حقیقت های تلخی نیست. اما مسئله این جاست که گفتن این حقیقت حداقل به خود شما ثابت میکند که رابطه تان بر پایه صداقت و درستی ساخته شده است.


همچنین بخوانید: کسی که قبلا خیانت کرده بازهم خیانت می کند؟


به محض اینکه سر مسئله را باز کردید، این موضوع عنوان می شود که مایل به ماندن در رابطه هستید یا خیر. ماندن یا نماندن اصلا به طرف خاصی از رابطه بر نمی گردد. کسی که خیانت کرده و کسی که خیانت دیده هر دو می توانند در این مورد تصمیم بگیرند. اگر شما کسی هستید که خیانت دیده ممکن است از خود بپرسید:« آیا می توانم کارهایی که کرده را ببخشم؟» اما اگر کسی هستید که خیانت کرده ممکن است بخواهید زمانی را بیرون از رابطه سر کنید و نیازهای روحیتان را برآورده کنید. پس به اینکه کدامیک خطاکارند ربطی ندارد. هر دوطرف باید تصمیم بگیرند که مایل به ادامه رابطه هستند یا نه؟

حالا اینطور فرض می کنیم که هر دو نفر خواهان ادامه رابطه و ترمیم آن هستند. در این جور موارد چه باید کرد؟ بهترین راه صحبت کردن در این مورد است که اصلا چه اتفاقاتی افتاد که این رابطه به اینجا کشید. خیلی جالب است که بیشتر اوقات وقتی کار به اینجا می رسد، طرفی که خیانت کرده سعی میکند برای کار اشتباهش توجیهی منطقی پیدا کند. به همین منظور کوچک ترین جزییات را بیان میکند و همین جزییات طرف خیانت دیده را به شدت آزار می دهد. البته برای خیلی های دیگر کاملا عکس این داستان اتفاق می افتد. خیلی ها سعی میکنند از جزییات خبر دار شوند و آنقدر بدشان بیاید که بالاخره نتوانند ببخشند و رابطه را تمام کنند. بر همین اساس راه حل کامل و جامعی در این باره وجود ندارد. همه چیز به شما و طرفتان بستگی دارد. باید کاری کنید تا حس بهتری داشته باشید.

در این دنیا هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد. پس رابطه های آسیب دیده بر اثر خیانت را هم می توان ترمیم کرد. اما قدم اول این است که طرف خیانت کرده بداند و بفهمد با کارهایش چقدر موجب رنج و آزار دیگری شده است. باید آنقدر صریح و روشن باشد، آنقدر جرات داشته باشد که اعتراف کند:« من میدانم چقدر اشتباه کرده ام». تاثیر معذرت خواهی کردن تنها در گفتن کلمه ی متاسفم نیست. باید با حرف هایتان این حس را القا کنید که از ته قلبتان پشیمانید و می دانید چه ضرباتی به رابطه تان وارد کرده اید.


همچنین بخوانید: چگونه عذرخواهی کنم؟ مراحل معذرت خواهی به روشی مناسب


تنها اعتراف وارد کردن این ضربات می تواند تاثیر گذار باشد. اگر پرونده ی زوج هایی که این مسیر را پشت سر گذاشته اند بررسی کیند به این نتیجه می رسید که باز سازی اعتماد واقعا ممکن است. البته خیانت مهلک ترین ضربه ای است که ممکن است به رابطه ای وارد شود. فرد خیانت دیده تا مدت ها به هر چیز و هر کسی مشکوک است. و این یعنی نابودی دنیای یک انسان که بر پایه ی اعتماد ساخته شده بود. برای ترمیم این حس دو طرف باید آزادانه و داوطلبانه حرف هایشان را بزنند. حتی اگر پرسیدن برخی سوال ها سخت و پاسخ دادن به بعضی سوال ها سخت تر باشد. گاهی این مکالمات به جر و بحث و دعوا ختم می شود. در این مورد نهایت تلاشتان را بکنید. چند نفس عمیق بکشید و صبور باشید. هر چند ممکن است خیلی سخت به نظر برسد. باید بدانید که برای برقراری رابطه ای سالم تلاش می کنید و این موضوع بسیار با ارزش است.

در نهایت امر میتونید از یک متخصص امور خانواده کمک بگیرید. گاهی هم میتوان از کتاب های نوشته شده در این زمینه کمک گرفت. گذشت زمان و خواستن خود شماست که مسیر را برایتان مشخص میکند. اگر واقعا بخواهید و به خودتان زمان بدهید همه چیز قابل حل شدن است. اما اگرتحمل خیانت از توان شما خارج است، هم برای شما و هم برای طرفتان بهتر است تا راهی جدا در پیش بگیرید.

در ادامه بخوانید:

کراش داشتن روی کسی غیر از شریک زندگی‌مان!!!

10 نوع از رابطه های بی سرانجام که باید هرچه زودتر به آنها پایان دهید! 

آیا امکان دارد همزمان دو نفر را دوست داشته باشیم؟