داروهای مؤثر بر کرونا

هیچ دارویی با توانایی درمان یا پیشگیری از کرونا وجود ندارد و محققان در تلاش هستند تا داروهای مؤثر بر کرونا را تولید کنند.

علائم کرونا در بازه زمانی ۲ تا ۱۴ روز بعد از آلودگی به ویروس، ظاهر می‌شوند. این علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس هستند؛ سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی علائمی مثل بدن‌درد و خستگی و گلودرد را، نیز به علائم کرونا، اضافه کرده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر ۶ نفر مبتلا به کرونا یک نفر، از مشکل تنفسی شدید رنج می‌برد.(تقریباً ۱۶.۷ درصد)

سازمان کنترل و پیشگیری بیماری، لیستی از افراد در معرض خطر منتشر کرده است. این لیست افرادی را شامل می‌شود که با ویژگی‌های زیر درخطر هستند:

  • افراد مسن بالای ۶۵ سال
  • افراد دارای بیماری‌های قلبی مثل نارسایی قلبی
  • بیماران کلیوی
  • افراد دارای بیماری‌های تنفسی مثل آسم
  • افراد چاق (افراد بالغ دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰)
  • افراد دارای عضو پیوندی
  • افراد مبتلابه دیابت نوع ۲

باوجوداینکه 80 درصد مبتلایان بدون درمان‌های پزشکی خاص، بهبود می‌یابند ولی افراد دارای ویژگی‌های بالا، باید نسبت به سایرین بیشتر مراعات کنند.

«داروهای بررسی‌شده جهت آگاهی بخشی است و مجله اینترنتی وارونه هیچ مسئولیتی در قبال سوءاستفاده از این مطالب ندارد»


همچنین بخوانید:

علائم گوارشی کرونا جدی تر از چیزی هستند که تصور می کنید! 

آغاز موج دوم کرونا از پاییز امسال!

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!


داروهایی که علائم کرونا را کاهش می دهند:

استامینوفن

استامینوفن، به خاطر خاصیت دارویی ضد درد و ضد تب آن کاربردهای فراوانی دارد. این دارو به تسکین درد خفیف تا متوسط مفاصل و ماهیچه‌ها و سردرد و گلودرد، کمک شایانی می‌کند. همچنین با مهار آنزیم COX-2 از ایجاد التهاب و تب در بدن بیمار پیشگیری می‌کند. تأثیرات این دارو بر هیپوتالاموس، باعث تنظیم دمای بدن می‌شود.

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

داروهای قرارگرفته در این گروه مثل ایبوپروفن و آسپرین، در کاهش درد، تب و التهاب مفید هستند. این داروها دارای خاصیت ضد انعقادی هستند و جلوی لخته شدن خون را می‌گیرند.

داروهای ضد سرفه

داروی ضد سرفه، باعث کاهش شدت سرفه و گلودرد می‌شوند؛ این گروه از داروها به دو گروه تقسیم می‌شوند گروه اول کاهنده و گروه دوم سرکوب‌کننده علائم.

داروی سرکوب‌کننده قدرت درمانی بالایی دارند؛ مثل دکسترو فان.

این داروها کمک بسیار بزرگی به درمان سرفه خشک ناشی از کرونا می‌کنند.

داروهای مؤثر بر کرونا

داروهای ضدویروسی

این عبارت به گروهی از داروها اطلاق می‌شود که می‌توانند شدت و مدت عفونت را کاهش دهد بعضی از این داروها از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر می‌توانند قدرت آلوده کردن ویروس را از بین ببرد. یکی از اولویت‌های پژوهشگران تولید این نوع از داروها است.

داروهایی که برای درمان کرونا استفاده می شوند:

فاویپیراویر

این دارو به‌عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی برای دوره درمان کرونا شناخته می‌شود و این دارو توانسته تأثیر مثبتش را در ویروس‌های RNA مثل آنفولانزا و ابولا اثبات کند. تحقیقات بالینی در مورد کارایی این دارو بر روی بیماران کرونایی از ۲۵ مارس آغازشده است.


همچنین بخوانید:

ماسک بزنیم یا نه؟؟ 

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت چه کار کنیم؟؟؟


رمدسیویر

محققان و مسئولان سازمان‌های بهداشتی و پزشکی مربوطه در حال بررسی میزان اثربخشی این دارو بر روی بزرگسالان مبتلابه کرونای متوسط و شدید هستند این دارو نیز هنوز به تائید هیچ‌یک از سازمان‌های جهانی نرسیده است.

هیدرو کسی کلروکین

این داروی خوراکی در درمان مالاریا قدرت درمانی خودش را نشان داده است، اما سازمان غذا و دارو هنوز این دارو را تائید نکرده است و مانند دو داروی بالا در مرحله مطالعه بالینی بر روی مبتلایان قرار دارد.

پلاسمای خون مبتلایان

استفاده از پلاسما تأثیر زیادی در درمان مبتلایان دارد. برای این کار را پلاسمای فرد بهبودیافته را که آنتی‌بادی‌های فراوانی دارد به بدن شخص بیمار انتقال می‌دهند. تأثیر این کار در درمان کرونا تائید شده است، ولی انجام این کار در حجم بالا غیرممکن است.

واکسن

واکسن شبیه درمان با پلاسما نیست، واکسن برای پیشگیری و پلاسما برای درمان افراد مبتلا است، این مهم‌ترین تفاوت میان این دو است. اکنون تلاش‌های بسیاری برای تولید واکسن کرونا در سراسر جهان در حال انجام است و امیدوارم به‌زودی خبرهای خوشی دراین‌باره بشنویم.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.