آیا برای شما هم داشتن ذهنی سالم و سلامت روان اهمیت ویژه ای دارد؟ برای این منظور چه راهکارهایی را پیش گرفته اید؟ آیا فکر نمی کنید سلامت روان و ذهن مستلزم ترک یک سری عادات بد است؟ در ادامه 5 عادت بد که برای داشتن ذهنی سالم باید آنها را کنار بگذارید را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید. 

1. تلاش برای راضی و خوشحال نگه داشتن همه!

این عادتی است که خیلی از ما به آن دچار هستیم. اما چقدر توانسته اید به این هدف برسید؟ چقدر از این عادتت تان ضربه خورده اید و بدتر باعث شده اید که رابطه هایتان خراب شوند؟ گاهی خوشحال کردن دیگری به این معناست که ما باید از خواسته های خودمان دست بکشیم و آنها را فراموش کنیم. خواسته های ما معمولا فراموش نخواهد شد و مدام به ما فشار خواهند آورد و سلامت روان ما را تهدید خواهند کرد.



شما باید بتوانید علاوه بر حفظ روابط تان به خواسته های خود توجه کنید و خودتان را در اولویت قرار دهید. از طرفی بسیاری هم خر را می خواهند هم خرما را! گاهی خوشحال کردن یکی از دوست تان به معنی ناراحت کردن دیگری است. زیرا شما تصمیم گرفته اید آخر هفته تان را با یکی از دوستان تان بگذرانید و دوست دیگرتان را تنها بگذارید! یا می شود از دوستی که تنها مانده هم دعوت به همراهی کرد، یا کار دیگری برای این وضعیت نمی شود انجام داد، بهتر است سعی نکنید در آن واحد همه را خوشحال نگه دارد، می توانید هفته ی دیگر با او وقت بگذارنید! خراب شدن روابط و تعارض موجود در آنها بر سلامت روان تاثیر منفی خواهد داشت.

2. ترس از تغییر!

این واقعا یکی از بدترین عادت هایی است که باید آن را ترک کنید. کسی که از تغییر کردن می ترسد هرگز چیز جدیدی به زندگی اش وارد نخواهد شد، تجارب جدیدی را نخواهد داشت، نخواهد توانست خود و زندگی اش را ارتقا دهد و این به طور جدی می تواند سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ترس از تغییر باعث می شود فرد حتی در وضعیت های آزاردهنده بماند و از تغییر و خلاصی از آن شرایط فرار کند. مانند کسی که در زندگی زناشویی فلاکت باری باقی می ماند و از تغییر و طلاق فراری است. گاهی برای داشتن سلامت ذهنی و روانی باید از بعضی عقاید خود دست بکشید و تغییر کنید تا بتوانید بهتر با چالش های زندگی برخورد کنید.

3. زندگی در گذشته

چرا به چیزی که نمی توان دوباره آن را زنده و تجربه کرد و یا نمی توان تغییرش داد فکر کنیم؟ فکر کردن به گذشته یکی از عوامل ابتلا به افسردگی است. اگر در گذشته روزگار بهتری داشتید و سعی دارید با فکر کردن به آن ایام از مشکلات امروزتان فرار کنید، باید بگویم که در حال هدر کردن زندگی تان هستید. هر لحظه ای که می گذرد تبدیل به گذشته ی ما می شود! بهتر نیست به زمان حال توجه کنیم تا بازهم لحظاتی خلق کنیم که در خاطمان ماندگار بمانند؟

چیزی که در حال حاضر در دستان شما است همین لحظه ی حال است، گذشته از کف تان رفته و آینده هنوز نرسیده است. پس روی چیزی تمرکز کنید که می توانید آن را تغییر دهید. مشکلات گذشته قابل تغییر نیستند، اما مشکلات امروز را می توان حل کرد. خوشی های گذشته را نمی توانید دوباره تجربه کنید اما می توانید از زمان حال تان لذت ببرید.



4. تحقیر خودتان

شما فقط خودتان را دارید، همسر، خانواده دوست و … آیا می توانند به جای شما دردهایتان تحمل کنند؟ آیا می توانند به جای شما تجارب تلخ را تجربه کنند؟ نه، شما فقط خودتان را دارید. به خودتان عشق بورزید نه اینکه فقط خودتان را دوست داشته باشید. این فقط شما بودید که آن سختی ها را تحمل کردید، باید به خودتان از این بابت افتخار کنید. به خودتان اجازه ی اشتباه کردن بدهید. خوبی ها و بدی های خود را قبول کنید، سعی کنید خودتان را بشناسید! نقاط قوت خوبی دارید؟ بسیار هم عالی! نقاط منفی بدی دارید؟ آنها را بپذیرید و اگر می توانید آنها را تغییر دهید، اگر نمی توانید اصلا خودتان را بخاطرشان سرزنش نکنید! هیچکس کامل نیست!

5. فکر کردن بیش از حد

معلوم است که باید قبل از هر تصمیمی به خوبی فکر کنید، و یا به عواقب خوب و بد رفتارتان فکر کنید! اما بعضی از ما بیش از حد فکر می کنیم، تا حدی که وقتی به خودمان می آییم می بینیم دقیقه ها و حتی ساعت ها غرق در افکاری هستیم که اکثرشان پوچ و بی ثمر هستند. فکر کردن بیش از حد شما را به جایی نمی رسانند و فقط باعث سردرد و اضطراب و عقب افتادن از کارها و اهداف تان می شوند. پیشنهاد می کنم حتما مطلب زیر را بخوانید: