مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که ورزش های هوازی می تواند به طور مستقیم علائم منفی اسکیزوفرنی را کاهش دهد!

همانطور که می دانید ورزش برای شما مفید است. البته این خبر نیست، اما تحقیقات زیادی در حال انجام است که نشان می دهد ورزش می تواند انواع نقص های شناختی را بهبود بخشد! این در شرایطی است که ما در گذشته فکر نمی کردیم فعالیت های فیزیکی می تواند تاثیر مثبتی بر روی آنها داشته باشد! تحقیقات جدید تایید می کند درمان علائم اسکیزوفرنی با ورزش های هوازی امکان پذیر است! که در واقع تمرینات ایروبیک (تمرینات هوازی) علائم منفی مرتبط با این بیماری را کاهش می دهد.

درک ما از پیچیدگی اسکیزوفرنی در سال های اخیر به سرعت در حال افزایش است. چیزی که در سال های اخیر فکر می شد فقط یک وضعیت ذهنی است، در حال حاضر به یک اختلال بسیار پیچیده تر گسترش یافته است، که حتی ممکن است ریشه هایی در کل بدن داشته باشد!


در ادامه بخوانید: بهترین روش برای مقابله با از دست دادن حافظه یا زوال شناختی


همچنین شواهد رو به افزایشی نیز وجود دارد که نشان می دهد ورزش به طور مستقیم علائم مرتبط با اسکیزوفرنی را بهبود می بخشد. مطالعه ای جدید از یک تیم تحقیقاتی تایوانی این فرضیه را با یک مطالعه جامع در مورد کنترل بیماری که به طور دقیق در مورد نوع ورزش انجام شده و تاثیرات مثبت آن برای افراد مبتلا به این اختلال است را تقویت می کند.

در این تحقیقات 62 نفر از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول  حداقل 30 دقیقه تمرین هوازی را تا پنج بار در هفته به مدت 12 هفته انجام دادند و یک گروه دوم تحت کشش و فشار کمتری برنامه را برای مدت زمان مشابه انجام دادند.


در ادامه بخوانید » با اختلال هویت تجزیه ای (شخصیت چندگانه) به طور کامل آشنا شوید


همه شرکت کنندگان داروهای تجویزی ضد روان پریشی خود را در طول آزمایش ادامه دادند و سه مرتبه توسط یک روانپزشک بررسی شدند: در ابتدای آزمایش، در پایان و سه ماه بعد. روانپزشک ارزیابی از نوع فعالیت گروه ها اطلاعی نداشت، بنابراین روند تحقیقات بر روی تشخیص او تاثیری نداشت.

نتایج به دست آمده نشان می داد که ورزش های هوازی بطور قابل توجهی علائم منفی و آسیب های روانی عمومی را در همه افراد حاضر در گروه اول نسبت به گروه دوم که تمرینات با شدت و فشار کمتری داشتن کاهش داده است!!! جالب توجه است، این پیشرفت ها پس از برنامه 12 هفته ای اولیه افزایش یافته است که نشان دهنده ی پیگیری سه ماهه است. با این حال، معلوم نیست بهبود به دلیل این است که بیماران همچنان به طور مستقل تمرینات خود را ادامه داده اند، زیرا تمرینات مستقل آنها در تحقیقات ثبت نشده است!


در ادامه بخوانید > این ۲ تمرین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد !!!


چندین فرضیه وجود دارد که می تواند توضیح دهد چگونه این نوع ورزش ممکن است علائم منفی مرتبط با اسکیزوفرنی را کاهش دهد. یکی از پیشنهادات رایج این است که ورزش هوازی می تواند سطح یک پروتئین مهم مغز را به نام فاکتور نورون‌ زایی مشتق‌ شده از مغز (BDNF) افزایش دهد. برخی از شواهد نشان سطوح کم سرمی BDNF در مغز به علت روانپزشکی اسکیزوفرنی را نشان میدهد، بنابراین منطقی است فرض کنیم که ورزش ها هوازی باعث سطح افزایش BDNF و کاهش نشانه های منفی خواهد شد.

فرضیه های دیگر پیشنهاد شده برای توضیح این ارتباط قانع کننده عبارت اند از: افزایش سطح تمرینات باعث افزایش سطح گلوتامات در مغز می شود که نشان داده شده به طور بالقوه علائم اسکیزوفرنی را کاهش می دهد، و ورزش کمک به تنظیم محور اچ پ ای (hypothalamic-pituitary-adrenal) می کند! منطقه ای از مغز که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا دچار اختلال عملکردی می شود.

این مقاله در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

همچنین بخوانید: