هر چیزی که بافت بینی را تحریک یا ملتهب کند، باعث آبریزش می شود. آبریزش بینی از آن دسته مشکلاتی است که می تواند شما را به شدت کلافه کند. خوشبختانه درمان طبیعی آبریزش بینی با روش های خانگی امکان پذیر است. هیچ یک از این درمان ها علت اصلی آبریزش بینی را که ممکن است سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوسی یا آلرژی باشد، برطرف نمی کند، اما می تواند تا حد زیادی شما را از شر این مشکل آزاردهنده خلاص  کند.

درمان طبیعی آبریزش بینی

اگر ترجیح می دهید که از روش های طبیعی استفاده کنید، گزینه های زیادی وجود دارند که می توانند به درمان آبریزش بینی کمک کنند. شما می توانید برای رفع این مشکل درمان های خانگی زیر را امتحان کنید:

1. نوشیدن مایعات کافی

اگر آبریزش بینی با گرفتگی بینی همراه است، نباید نوشیدن مایعات کافی را فراموش کنید. این راهکار ساده با رقیق کردن ترشحات مخاطی سینوس ها به دفع راحت تر آن‌ها کمک می کند. هنگامی که مخاط خیلی غلیظ و چسبنده است، گرفتگی بینی شدیدتر می شود.

از مصرف نوشیدنی هایی که باعث دفع آب از بدن می شوند از جمله قهوه و نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید.

مرتبط: موثرترین و ساده ترین خوراکی ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن! 

2. چای داغ

گاهی اوقات، نوشیدنی های گرم مثل چای از نوشیدنی های سرد مفیدتر هستند. چون به دلیل داشتن گرما و بخار به باز شدن راه‌های هوایی کمک می کنند. نوشیدنی های داغ از طریق تحریک عصب مرتبط با حفره های بینی و دهان هم می توانند علائم سرماخوردگی را کاهش دهند.

بعضی از چای های گیاهی حاوی ترکیباتی هستند که خاصیت ضدگرفتگی خفیف دارند. بهتر است از گیاهانی که آنتی هیستامین هستند و خواص ضد التهابی دارند مثل بابونه، زنجبیل، نعنا یا گزنه استفاده کنید.

یک لیوان چای گیاهی داغ (ترجیحاً بدون کافئین) درست کرده و قبل از نوشیدن، بخار آن را استنشاق کنید. در بیشتر موارد، آبریزش بینی با گلودرد همراه است. نوشیدن چای گیاهی داغ می تواند به رفع گلودرد هم کمک کند.

چای داغ درمان طبیعی آبریزش بینی است

3. بخور صورت

استنشاق بخار داغ، یک درمان طبیعی آبریزش بینی است که طرفداران زیادی دارد. یک مطالعه روی افراد مبتلا به سرماخوردگی نشان داد که استنشاق بخار در رفع این مشکل کاملا موثر است. به طوریکه، استنشاق بخار مدت زمان بهبودی را حدود یک هفته کاهش می دهد.

شما می توانید علاوه بر استنشاق بخار ناشی از یک لیوان چای داغ، بخور صورت را هم به روش زیر امتحان کنید:

  • یک ظرف آب تمیز را روی اجاق گاز قرار دهید. آب را به اندازه ای گرم کنید که بخار کند (آب نباید بجوشد).
  • صورت خود را هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه روی بخار آب قرار دهید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اگر صورتتان بیش از حد گرم شد، کمی استراحت کنید.
  • بینی خود را تخلیه کنید تا مخاط از آن خارج شود.

در صورت تمایل می توانید چند قطره روغن ضروری ضد احتقان به آب اضافه کنید. به ازای هر 30 میلی لیتر آب دو قطره کافی است. روغن های اکالیپتوس، نعنا فلفلی، رزماری، مریم گلی، درخت چای و آویشن گزینه های مناسبی برای این کار هستند. ترکیبات موجود در این گیاهان (مانند منتول و تیمول) در بسیاری از داروهای ضد احتقان بدون نسخه یافت می شوند. اگر به این روغن های ضروری دسترسی ندارید، می توانید به جای آن ها از شکل خشک شده این گیاهان استفاده کنید.

4. حمام گرم

در صورتی که می خواهید به سرعت بهبود پیدا کنید، بهتر است با آب گرم دوش بگیرید. این راهکار درست همانند نوشیدن یک لیوان چای داغ یا بخور صورت، به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک می کند. برای کسب بهترین نتیجه، صورت و سینوس های خود را مستقیماً در زیر دوش قرار دهید. دوش گرفتن با آب گرم به شل شدن عضلات بدن کمک می کند و باعث می شود که مقداری بخار استنشاق کنید.

فواید حمام کردن با آب گرم

5. نتی پات

شست‌وشوی بینی با استفاده از نتی پات (Neti pot) که استفاده از آن برای رفع مشکلات سینوس رایج است، به عنوان درمان طبیعی آبریزش بینی هم کاربرد دارد. نتی پات، یک ظرف کوچک قوری مانند است که یک لوله بلند دارد.

مقداری محلول آب نمک گرم را داخل نتی پات بریزید. سر خود را به یک سمت خم کرده، محلول را در یکی از سوراخ های بینی ریخته و آن را از سوراخ دیگر بیرون بریزید. سپس دوباره نتی پات را با محلول نمکی پر کرده و همین مراحل را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید. استفاده از نتی پات سینوس های شما را کاملاً شست‌وشو می دهد.

شما می توانید نتی پات را از داروخانه ها خریداری کنید. از نتی پات دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. استفاده نادرست از این وسیله می تواند آبریزش بینی را بدتر کند یا باعث عفونت سینوس ها شود. توصیه می شود به جای آب لوله کشی از آب استریل و مقطر استفاده کنید.

6. غذاهای ادویه دار

مصرف غذاهای تند ممکن است باعث تشدید آبریزش بینی شود. با این حال، اگر گرفتگی بینی هم داشته باشید، خوردن غذاهای تند احتمالاً کمک کننده است. اگر می توانید وجود کمی طعم تند را در غذای خود تحمل کنید، بهتر است این روش را امتحان کنید. در صورتی که به تند بودن غذاها عادت ندارید، ابتدا کمی ادویه تند را امتحان کنید تا ببینید که برایتان مفید است یا خیر.

ادویه های تند مثل انواع فلفل و زنجبیل از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. این ادویه ها علاوه بر ایجاد احساس گرما در هنگام غذا خوردن، مجراهای بدن را گشاد کرده و مشکلات سینوس ها را برطرف می کنند.

مطلب مرتبط: طب سنتی برای درمان بیماری های رایج

7. کپسایسین

نتایج حاصل از یک تحقیق نشان داد که اسپری بینی حاوی کپسایسین می تواند به درمان رینیت غیرآلرژیک کمک کند. رینیت غیرآلرژیک علائم مختلفی را ایجاد می کند که یکی از آن ها آبریزش بینی است.

کپسایسین (Capsaicin)، یک ماده شیمیایی است که طعم تند فلفل قرمز چیلی از آن ناشی می شود. از این ماده برای درمان درد عصبی و پسوریازیس استفاده می شود. اما اگر آن را روی بینی خود بمالید، می تواند به رفع آبریزش ناشی از احتقان کمک کند. چند مطالعه نشان داده اند که کپسایسین در درمان آبریزش بینی از داروی بدون نسخه بودزوناید (Budesonide) موثرتر است.

اگرچه اسپری بینی حاوی کپسایسین اثربخشی خود را به عنوان درمان طبیعی آبریزش بینی ثابت کرده است، اما توصیه نمی شود که در منزل با استفاده از پودر فلفل اقدام به درست کردن آن کنید. بهتر است این اسپری ها را از داروخانه تهیه کنید.

اسپری کپسایسین درمان طبیعی آبریزش بینی است

زمان مراجعه به پزشک

معمولاً آبریزش بینی یک اورژانس پزشکی و یک مشکل جدی محسوب نمی شود. با این حال، می تواند نشان دهنده ابتلا به بعضی بیماری های مزمن یا حاد مانند عفونت سینوسی یا رینیت باشد. اگر آبریزش بینی بعد از چند روز بهبود نیافت، بهتر است با پزشک مشورت کنید. این موضوع به خصوص زمانی که علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه می کنید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه بخوانید: درمان سرماخوردگی در خانه در سریع ترین زمان!